نسخه چاپی

اختصاصی

آموزش زبان دوم به كودكان را از چه زمانی آغاز كنیم؟

عکس خبري -آموزش زبان دوم به کودکان را از چه زماني آغاز کنيم؟

بهترین سن برای یادگیری زبان دوم در كودكان چهار تا پنج سالگی است و مقطع ابتدایی و راهنمایی بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم است.

به گزارش نما ،آموزش، دغدغه این روزهای خانواده های ایرانی برای فرزندانشان می باشد. با توسعه روز افزون علم و تکنولوژی نیاز انسانها به بالا بردن اطلاعات و آموخته هایشان نیز بیشتر می شود. اما بسیاری از خانواده ها از همان ابتدای امر و از دوران نوزادی و کودکی فرزندانشان به فکر آگاهی دادن بیشتر به کودکشان می باشند، تا جایی که در بسیاری از موارد آموزش زبان دوم که در اکثر موارد انگلیسی می باشد از همان کودکی به چشم می خورد. والدین کودک همزمان با یاددادن الفبای فارسی به کودک خود معادل انگلیسی آن را نیز تکرار می کنند و حتی در مواردی دیده شده است که زبان دوم را در اولویت قرار داده اند و دیدگاهشان نیز آن است که بالاخره زبان مادری را یاد می گیرند. اما اینکه از کی و چه زمانی به کودکمان زبان دوم را آموزش دهیم برای بسیاری سوال برانگیز است؟

یک روانشناس کودک در گفتگو با نما در خصوص بهترین سن برای شروع یادگیری زبان دوم بیان کرد: بهترین سن برای یادگیری زبان دوم در کودکان چهار تا پنج سالگی است و مقطع ابتدایی و راهنمایی بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم است. آموزش زبان دوم در دو یا سه سالگی با آسیب‌هایی همراه است و زبان آموزی در سن پایین ممکن است باعث تنفر کودک از زبان شود‌ یا اینکه کودک زبان مادری خود را به خوبی یاد نگیرد و در صحبت کردن دچار لکنت شود.
خلیلی یادآور شد: کودکان باید بتوانند قبل از یادگیری زبان دوم بدون نقص کلمات را بیان کنند و جمله سازی صحیح داشته باشند، منظور کامل صحبت کردن و یا دایره لغات بالا در کودکان نیست بلکه راحت ارتباط برقرار کردن با دیگران به شکلی که کودک مانند والدینش در مراودات روزمره جمله سازی کند و خواسته‌هایش را بیان کند، مد نظر است.

وی افزود: زبان دوم باید توسط شخص حرفه‌ای که به کلمات و تلفظ آن‌ها مسلط است، آموزش داده شود، آموزش زبان دوم به صورت غیر حرفه‌ای باعث ایجاد پایه ضعیف در کودکان می‌شود و کودک در مدرسه نیز برای یادگیری زبان دچار مشکل است.

بنابراین والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که در آموزش زبان دوم به کودک ابتدا باید زبان مادری یا زبان اول برای کودک به طور کامل جا بیفتد و به عبارت دیگر کودک تسلط کامل بر زبان مادری داشته باشد. کودکانی که هنوز برخی حروف را به جای هم استفاده می‌کنند، حرف خاصی را نمی‌توانند تلفظ کنند و برخی کلمات را جا‌به‌جا ادا می‌کنند برای آموزش زبان دوم آماده نیستند. در واقع زبان مادری یک توانایی برای یادگیری زبان دوم فراهم می‌کند بنابراین کودکی که در زبان اول مشکل داشته باشد نمی‌تواند در یادگیری زبان دوم موفق عمل کند. آموزش بی‌موقع زبان دوم باعث می‌شود هم آموزش زبان اول با تاخیر همراه باشد و هم آموزش زبان دوم طولانی‌تر شده و دیرآموزی اتفاق بیفتد.
اما اهمیت یادگیری زبان دوم برای کودکان تا حدی است که بسیاری از روانشناسان فراگیری آن را از همان کودکی توصیه می کنند چرا که افرادی که زبان دوم را یاد می‌گیرند دیرتر دچار آلزایمر می‌شوند و در کارهای‌شان دقت زیادی دارند و توانایی بیشتری برای یادگیری زبان سوم دارند. با یادگیری زبان‌های دیگر درصد استفاده از مغز بالاتر می‌رود و توانمندی مغز افزایش می‌یابد. تربیت کودک دوزبانه مزایای بسیاری هم به همراه دارد. مطالعات نشان داده کودکانی که با بیش از یک زبان صحبت می‌کنند در حل مشکلات و خلاقیت فکری بهتر عمل می‌کنند. هوشیاری ذهنی مورد نیاز برای تغییر بین ۲ زبان به توسعه مهارت‌ها در انواع فعالیت‌های ذهنی منجر می‌شود. این کودکان استعداد توجه انتخابی هم دارند یعنی توانایی تشخیص و تمرکز روی اطلاعاتی که مهم هستند و این از نتایج فکر در مورد ۲ زبان است.
گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...