نسخه چاپی

باز هم پای امریكا در میان است!

عکس خبري -باز هم پاي امريکا در ميان است!

پیروزی بشار اسد در انتخابات سوریه، نه محكمی بود به همه آنهایی كه طی سه سال تلاش كرده بودند دولت قانونی سوریه را به هر نحوی نابود كنند، پیروزی ای كه همزمان در عراق هم حكومت نوری مالكی را تثبیت كرد و حالا فتنه داعش، ابزاری است برای نابودی عراق تا شاید دوباره نوبت حكومت سوریه هم برسد.

اختصاصی/به گزارش نما ،"روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» به نقل از منابع آگاه آمریکایی اعلام کرده که دولت آمریکا به شرطی به پایگاه‌های داعش در عراق حمله می کند که ابتدا نوری مالکی، نخست وزیر عراق از سمت خود استعفا کند." این خبری بود که پنجشنبه 29 خرداد منتشر شد.

دلیل امریکایی ها نیز برای ارائه چنین پیشنهادی، تاثیر پذیری نوری مالکی از ایران ذکر شد، دلیلی که بر اساس آن امریکایی ها از مجلس عراق خواستند ضمن تشکیل نشستی برای انتخاب رئیس جدید، برای خود و انتخاب رئیس جمهوری جدید اقدام کند.
اما پس از اعلام چنین شرطی از سوی واشنگتن، زهیر الناهر سخنگوی نخست وزیر عراق موضع گرفت و گفت که مالکی با این شرط مخالفت کرده است.

این البته نخستین و تنها موضع گیری عراقی ها در برابر مداخله جویی های امریکا نیست؛ پیشتر هم وزیر امور خارجه عراق در واکنش به این اقدامات امریکا گفته بود که هیچ کسی خواستار دخالت و کمک نظامیان آمریکایی در عراق نشده است. وی در واکنش به سخنان باراک اوباما درخواست کمک نظامی دولت عراق از واشنگتن را تکذیب کرده بود.

اظهارات وزیر امور خارجه عراق واکنشی بود به مطلب روزنامه نیویورک تایمز که از درخواست محرمانه نخست وزیر عراق از امریکا برای حمله به داعش خبرداده بود. رسانه های امریکایی مدعی شده بودند که نوری مالکی از امریکا خواسته حملات هوایی جنگنده های خود را بر پایگاه های گروه های مسلح وابسته به سازمان القاعده به اجرا درآورد.
در همین حال همین رسانه ها عنوان کردند که در پی این درخواست، رئیس جمهور امریکا این مساله را به امنیت ملی امریکا مرتبط و همه گزینه ها را روی میز اعلام کرده است.
 
این اخبار در حالی منتشر شده که بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند اگر امریکا در حوادث عراق دخالت کند، به بحرانی واقعی گرفتار خواهد شد، زیرا افراد مسلح داعش، در فضای باز و گسترده ای به فعالیت های خود می پردازند که دامنه آن از عراق تا عمق خاک سوریه ادامه دارد.
پس از این هم بود که مقامات امریکایی در موضع گیری متفاوتی، از آمادگی واشنگتن برای ارسال کمک های جدید به عراق خبر دادند؛ کاخ سفید اعلام کرده بود که واشنگتن علاقه‌ای به «مداخله هوایی» در خاک عراق ندارد و ترجیح می‌دهد به جای حمله هوایی، در قوی کردن نیروهای نظامی و ارتش به عراق کمک کند.

این موضع گیری البته از سوی سناتور باب کورکر، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا نیز به شکلی دیگر مطرح شد، با این تفاوت که او باب نوعی دیگر از مداخله جویی را باز کرد و درخصوص عملکرد نوری مالکی گفت: "او به طور قطع یک نخست‌وزیر خوب نبوده است. او نتوانسته است وظیفه تعامل با جمعیت سنی را به خوبی انجام دهد."

با توجه به اظهارات متعدد از سوی مقامات مختلف امریکایی درباره بحران عراق، برخی آگاهان سیاسی بر این باروند که کاخ سفید علاقه دارد با ورود به بحران عراق نقش خود را در این کشور تقویت کند و با درگیر کردن ایران با داعش بتواند زمینه تقابل بیش از پیش ایران با برخی از کشورهای منطقه را فراهم کند.

این نکته نیز شایان توجه است که امریکا درحالی از کمک به عراق برای سرکوب کردن داعش سخن می گوید که از همین گروه در سوریه علیه دولت بشار اسد حمایت کرده و می کند؛ گروهی که به طور قطع یک سر ایجاد آن به خود دولتمردان امریکایی متصل است.

نویسنده:سمیه عظیمی

۱۳۹۳/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...