نسخه چاپی

مهران را همچون خرمشهر خدا آزاد كرد/امداد غیبی كه به كمك بچه ها آمد

عکس خبري -مهران را همچون خرمشهر خدا آزاد کرد/امداد غيبي که به کمک بچه ها آمد

امام راحل به عنوان فرمانده كل قوا به محسن رضایی فرمانده وقت كل سپاه و شهید صیاد شیرازی در دو دیدار جداگانه فرموده بودند: «مهران چه شد؟»

دکتر محمد کرمی راد - به گزارش نما ،در سالروز عملیات پرافتخار کربلای یک و آزادسازی شهر مرزی مهران در استان ایلام هستیم هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در 10تیرماه 65 عملیاتی که در شرایط مختلف داخلی و خارجی نقشی مهم و تعیین کننده داشت. از یکسو رزمندگان اسلام در عملیات والفجر هشت شهر بندری فاو را در جنوب تصرف کرده بودند و در مقابل، ارتش بعث عراق با حمایت دولتهای مرتجع منطقه به مهران حمله کرد و از یک غافلگیری بهره سیاسی لازم را برد و در سطح رسانه‌های بین‌المللی و برای خروج از تبلیغات منفی و جلب حمایت و کمکهای بی‌دریغ از سوی اربابان و حامیانش جنجالی به راه انداخت.
صدام رسماً اعلام کرد در صورتی که ایران فاو را تخلیه کند حاضر خواهد شد شهر مهران را تخلیه نماید؟!!
گرچه از مهران جز ویرانه‌ای تحت عنوان یک شهر کوچک مرزی فاقد صنعت و تجارت، چیزی باقی نمانده بود.
به هر حال اهمیت آزادسازی مهران از زمان اشغال آن توسط ارتش بعث عراق و غول رسانه‌ای غرب و منطقه به نفع صدام رقم می‌خورد.
امام راحل به عنوان فرمانده کل قوا به محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه و شهید صیاد شیرازی در دو دیدار جداگانه فرموده بودند: «مهران چه شد؟»
همین امر تکلیف فرمانده‌هان سپاه و ارتش را برای جهادی دیگر روشن ساخت. آقا محسن به سرعت خودش را به قرارگاه نجف اشرف در کرمانشاه رساندو در جلسه‌ای که با حضور فرماندهان تیپ و لشکرهای سپاه داشتند، گفت: حضرت امام خمینی (ره) طی دو دیدار فرموده‌اند؛ پس مهران چی شد؟
لذا در این شور ستادی از شما فرماندهان عزیز می‌خواهم به سرعت خودتان را آماده کنید برای بازپس‌گیری مهران..
یگانهای سپاه که درگیر مناطق آزاد شده در مناطق جنوب از جمله فاو بودند مقداری نگران تحرکات آتی دشمن بودند. زیرا حضورشان ممکن بود به نوعی تاکتیک صدام در ضعیف کردن جبهه محکم سپاه در دریاچه نمک در منطقه فاو بود.
فرماندهان سپاه با تدبیر بخشی از استعداد خودشان را به منطقه مهران انتقال دادند. در این میان تنها یگان نزدیک و حاضر در منطقه مهران تیپ۱۱۴ امیرالمومنین (ع) ایلام بود که مسئولیت پدافند در منطقه عملیاتی والفجر پنج در چنگوله که در سمت جنوب مهران به سمت دهلران بود را به عهده داشت. هنگامی که ارتش بعث عراق حمله‌ای برق‌آسا به مهران کرد مسئولیت پدافند از مهران به عهده برادران ارتش بود. شرایط جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی منطقه به گونه‌ای بود که در واقع مهران قابل دفاع هم نبود چون بخش عمده‌ای از ارتفاعات مشرف به مهران و اطراف آن در دست دشمن بود و طبیعی هم بود که مهران در طی هشت سال دفاع مقدس از‌‌ همان ابتدا سه یا چهار بار به اشغال دشمن و از جمله عملیات چلچراغ منافقین در آمد.
تیپ امیرالمومنین (ع) ایلام بر اساس تعهد انقلابی در‌‌ همان ساعت‌های اولیه حمله عراق به مهران و به دلیل نزدیک بودن یکی از گردانهای احتیاط، چنگوله به سرعت دو گروهان را در دو سمت جاده کمربندی چنگوه که به سمت تنگه کنجانچم آرایش داد تا حداقل نسبت به پیشروی بیشتر دشمن به طرف دشت صالح‌آباد و ایلام جلوگیری شود.
نکته بسیار جالب و مهمی که باید در عملیات کربلای یک بازگو کرد این است که نحوه و شیوه جنگ و عملیات در قبل از عملیات کربلا یک، برای نزدیک شدن به مواضع دشمن، جنگ را با لودر‌ها و بلدوزر‌ها شروع کردند. یعنی جنگ خاکریز‌ها، آن هم از سوی نیروهای خودی، از طرفی دشمن چون در مواضع بر‌تر و با فاصله زیادی از ما مواضع خودش را مستحکم کرده بود. رده‌های جلویی و سنگرهای کمین دشمن گاهی به پشت خاکریزهای احداثی شبانه نیروهای رزمنده منتقل می‌شد و در این بین تعدادی از راننده‌ها و خدمه بولدزر‌ها یا به شهادت رسیدند و یا به شدت مجروح شدند.
این روند ادامه یافت تا دو روز قبل از عملیات، وضعیت جوی هوا به قدری آشفته شد که گرد و غبار ممتد باعث شد تا چند قدمی نیرو‌ها اصلاً دید مناسبی وجود نداشت و این یکی از امدادهای غیبی الهی بود که در آن زمان یگان‌ها توانستند به سرعت خودشان را به محل‌های تعیین شده برسانند و تجهیزات و امکانات و ادوات جنگ‌افزار خود را مثل توپخانه و زرهی در بندهای تدارکاتی خود را در مسیر و در نزدیک خطوط مستقر نمایند و از دید دشمن کاملا پنهان ماند و آن‌ها متوجه چنین نقل و انتقالاتی نشدند.
از همه مهم‌تر اینکه یگان‌ها برای اجرای فرمان فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خمینی (ره) مصمم بودند و با وجود اینکه استعداد نیرو‌ها و امکانات دشمن تقریبا بیش از دو برابر نیروهای خودی بود اما صرف نظر از بررسی‌ها و برآوردهای اطلاعاتی و عملیاتی فرماندهان و نیروهای رزمنده تلاش داشتند تا منویات معظم له را به منصه ظهور برسانند ولو عدّه وعدد دشمن بیشتر از آن‌ها باشد. نگاه ژرف‌اندیش بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر آزادسازی شهر مهران برگرفته از اندیشه معظم له در مبارزه قهرآمیز با دشمن بعثی کافر و اربابان و حامیان آن بود. به همین دلیل تأثیر آزادسازی مهران در آن شرایط حساس تاریخی، یکی از تصمیمات مهم برای حضرت امام خمینی (ره) به شمار می‌رفت زیرا در هنگام اشغال مهران از سوی صدام، رژیم‌های مرتجع منطقه از جمله عربستان سعودی، کویت و امارات سه روز جشن و رقص و پایکوبی کرده و اقدام به جمع‌آوری اعانات (طلا و جواهرات) برای رژیم بعث عراق کردند.
شاید بهتر است بگوئیم آزادسازی مهران موجب سرافکندگی صدام و حامیان منطقه‌ای ایشان شد و همین امر باعث گردید اعتماد آنان نسبت به صدام به تدریج کمتر و نسبت به او نا‌امید شوند.
تیپ‌ها و لشکر‌ها با وجود داشتن خطوط پدافندی دشمن در مناطق شمالغرب و جنوب، عملیات کربلای یک را در حالی اجرا کردند که استعداد نیروهای ما بین ۲۷ تا ۲۸ هزار نفر و نیروهای دشمن بیش از ۷۱ هزار نفر برآورد می‌شد.
علی ایحال آنچه که در این عملیات نمود عینی پیدا کرده بود در واقع نظر و عنایات حق تعالی و امدادهای غیبی الهی بود و فتح و نصرت الهی شامل حال نیروهای رزمندگان اسلام شده بود.
آری مهران را همچون خرمشهر خدا آزاد کرد و آزادسازی خرمشهر در حالی صورت گرفت که کار به چهلم اشغال مهران کشیده نشد و مهران مهر تأیید دیگری بر تفوق و برتری نیروهای رزمنده بر ارتش بعث کافر عراق بود.
باگرامی داشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر آن عملیات، اینک برای جانبازان و ایثارگران آن اعم از ارتش و سپاه و جهاد سازندگی آرزوی سلامت و توفیقات روزافزون داریم.

*نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان کرمانشاه

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...