نسخه چاپی

طلا بخریم یا نخریم؟

عکس خبري -طلا بخريم يا نخريم؟

بسیاری از افراد و سرمایه گذاران چشم به بازار طلا دوخته اند؛ بازاری كه اكنون 6 ماه است دیگر رنگ صعود ناگهانی را به خود ندیده است.

اختصاصی/به گزارش نما ،بورس، این روزها حال خوشی ندارد و شاخص آن روند نزولی در پیش گرفته است. از سوی دیگر بازارهایی مانند مسکن و ارز نیز دیگر محل مناسبی برای حفظ ارزش پول نیستند بنابراین مساله خرید طلا، مساله این روزهای مردم با سرمایه های متوسط است.
سرمایه گذاری در بازار مسکن به دلیل قیمت های نجومی تقریبا غیر ممکن شده و بازار دیگر به فاکتورهای اقتصادی و غیر اقتصادی واکنش چندانی نشان نمی دهد. هر چند قیمت اجاره بها رو به صعود است اما قیمت مسکن نسبت به سال 91 کمتر از 40 درصد رشد داشته است؛ مساله ای که خود نشان دهنده عدم توان مردم برای ایجاد تقاضا در بازار مسکن است.
از سوی دیگر بازار ارز نیز با کاهش التهابات بین ایران و سایر کشورها و همچنین کاهش سطح تنش بین ایران و غرب در جریان مذاکرات، روند آرامی را دنبال می کند و عدم نوسان این بازار سبب شده تا رویای کسب سود از این بازار فعلا منتفی شود.
بازار بورس نیز به عنوان مهمترین رقیب بازارهای سرمایه ای در حال حاضر از نفس افتاده و کمتر سهامی در بازار وجود دارد که این روزها رنگ رونق به خود دیده باشد. از سهام پتروشیمی ها و سیمانی ها گرفته تا معدنی ها و صنعتی ها هرکدام یکی پس از دیگری تاثیر منفی بر شاخص گذاشته و از ارزش آنها کاسته می شود.
داوود حسنی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نما با اشاره به روند نزولی بازار بورس می گوید: در حال حاضر تنها خبری که می تواند بازار را صعودی کند، نتیجه مثبت مذاکرات است. همه منتظرند تیم مذاکره کننده ایرانی خبری از رونق تولید و سرمایه گذاری خارجی به واسطه توافق نهایی به مردم بدهد.

در این بین بسیاری از افراد و سرمایه گذاران چشم به بازار طلا دوخته اند؛ بازاری که اکنون 6 ماه است دیگر رنگ صعود ناگهانی را به خود ندیده است. پیش بینی ها از آینده این بازار نیز عدم نوسان شدید در قیمت هاست با این حال محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشوری توصیه به خرید می کند.
وی در گفت و گو با خبرنگار نما تصریح می کند: خرید کالای سرمایه ای همیشه سود آور است اما این بازارها نیاز به صبر و دوره زمانی طولانی دارند.
کشتی آرای با اشاره به اینکه بحران اوکراین تاثیر خود ر ا بر بازار طلا گذاشته است گفت: بازه تاثیر گذاری اوکراین بسیار ناچیز بود و عراق نیز به دلیل عدم تقاضا و تاثیر بر تولید طلا در جهان، قیمت ها را چندان جا به جا نکرد به همین جهت قیمت طلا در بازار جهانی نوسان چندانی نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشوری ادامه داد: من همیشه توصیه به خرید کرده ام و اکنون نیز می گویم که در بلند مدت می توان به بازار طلا اعتماد کرد.

بازار طلا در سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی اروپا و به ویژه بحران اقتصادی امریکا روند صعودی در پیش گرفته بود، در عین حال به دلیل عدم تعادل در بازار ارزی کشور و افزایش نرخ دلار قیمت طلا در بازار ایران با سرعت بیشتری رشد می کرد.
در حال حاضر و با توجه به بهبود اقتصاد اروپا و امریکا نرخ طلا در بازار جهانی روند با ثباتی را در پیش دارد به طوری که نرخ هر اونس طلا در روز جمعه 4 دلار کاهش داشته و به 1314 دلار رسید.
بازار ایران نیز به دلیل امید به بهبود شرایط تحریمی و همچنین نتیجه بخش بودن مذاکرات بین ایران و 5+1 روند تثبیت شده ای را طی می کند. در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد قیمت طلا کاهش می یابد در حالی که بازار بورس رونق خواهد یافت. در صورتی که مذاکرات به بن بست برسد قیمت طلا رشد کرده و در مقابل بازار بورس روند نزولی دارد. با توجه به سخنان طرفین مذاکرات ایران و 5+1 می توان گفت آخر تیرماه توافق بین ایران و 6 قدرت جهان به احتمال قوی انجام می شود.
گزارش از :اسماعیل ابراهیمی

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...