نسخه چاپی

برنامه‌ فرهنگسراهای تهران در ماه رمضان

ویژه برنامه «برآستان جانان» كه از سال 89 همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان در مناطق 22 گانه پایتخت برگزار می‌شد، امسال بصورت محدودتر و با عنوان «تهران، شهر مهریانی» از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در قالب برنامه‌های غرفه‌ای و سفره‌های افطار مردمی اجرا می‌شود.

در این ویژه‌برنامه‌ها ضمن ترتیل‌خوانی قرآن کریم و تفسیر و تبیین داستان‌های قرآنی، سفره‌های افطاری ساده با رویکرد مشارکت مردم، هیئت‌های منطقه، کانون‌های فعال، مراکز خیریه و شورایاری‌های محلات برپا خواهد شد.

برپایی غرفه‌های فرهنگی و هنری و بازارچه‌های خیریه از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال در فرهنگسراهاست. ضمن اینکه علاقه‌مندان می‌توانند از برنامه‌های غرفه‌های اصلاح نماز و مشاوره مذهبی، پیک نور شامل حفظ، روخوانی، تفسیر قرآن و بیان قصص قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان، سلامت و تغذیه، معرفی محصولات فرهنگی و ارائه بلوتوث‌های دینی بهره ببرند.

فرهنگسرای ملل در این ماه میزبان نمایشگاه و جشنواره قرآنی مردم و رمضان با «عنوان فصل نیایش» است و ویژه‌برنامه «ماه مهربانی» با بازارچه خیریه، ایستگاه سلامت، نمایش مذهبی و سفره ساده افطاری از برنامه‌های فرهنگسرای «ارسباران» است که تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.

فرهنگسرای «اشراق» در ماه رمضان نمایشگاه صنایع دستی و خیریه، پاتوق گفت‌وگوی مذهبی، اجراهای هنری، ایستگاه نجوم، کرسی قرآنی، نمایشگاه کتاب، ختم حضوری قرآن و صلوات، ایستگاه کودک، مسابقه‌های تفریحی و ورزشی و... را به مدت 15 شب اجرا خواهد کرد.



فرهنگسرای «هنگام» هم در ماه رمضان امسال بر برگزاری برنامه‌های متنوع میزبان شهروندان منطقه 4 است؛ در این فرهنگسرا برنامه‌هایی چون تواشیح، موسیقی سنتی، شعرخوانی آیینی، نمایش خیابانی، دمام‌نوازی، ورزش باستانی و سخنرانی مذهبی برگزار و در آن بیش از 22 غرفه فرهنگی هنری شامل هنر و صنایع دستی، عفاف و حجاب، پیک نور، بلوتوث معنوی، نمایشگاه کتاب، رادیو رمضان و... برپا می‌شود.

فرهنگسرای «معرفت» میزبان جزءخوانی قرآن کریم در قالب برنامه «تمنای وصال» است و سومین دوره جشنواره نان و خرما به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار و در آن انواع نان‌های سنتی و صنعتی و انواع خرما و رطب از استان‌های خرماخیز ارائه می‌شود.

ویژه‌برنامه سحرخیزان کوچک به همت فرهنگسرای «گلستان» ویژه نوجوانان روزه اولی، غرفه اعجاز طبیعت شامل خدمات طب سنتی، مشاوره دارویی و عرضه گیاهان دارویی، سنجش فشار و قند خون، مشاوره تغذیه و سلامت، غرفه خطوط آسمانی در فرهنگسرای رویش و... از دیگر برنامه‌های فرهنگسراها در ماه مبارک رمضان است.



سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزاری ویژه برنامه‌های رمضانی خود را از سال 89 و در قالب ویژه برنامه «برآستان جانان» و با هدف ایجاد شور و نشاط معنوی با رویکرد توجه به خانواده‌های تهرانی برگزار کرد.

بر آستان جانان» عنوان ویژه برنامه‌ای بود که در چهار سال گذشته یعنی از سال 89 تا 92 همزمان با مدیریت امیرخوراکیان از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد. این برنامه که با پیشنهاد سید مهدی شجاعی نویسنده صاحب سبک ادبیات دینی ایران نامگذاری شده بود، با هدف ایجاد فرصتی معنوی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها در این ماه طراحی شده و به مدت 17 شب بطور همزمان در مناطق 22 گانه تهران برگزار و با استقبال مردمی قابل توجهی نیز همراه شد. بنابر اطلاعات درج شده در گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال 91 بیش از نیم میلیون نفر از شهروندان تهرانی بطور مستقیم در برنامه‌هایی که با این عنوان در مناطق 22 گانه پایتخت تدارک دیده شده بود شرکت کردند.



قرائت و جزء خوانی روزانه و تلاوت مجلسی قرآن کریم، برگزاری نماز جماعت در بوستان‌های محل برگزاری، سخنرانی کارشناسان مذهبی، برنامه ملاقات با مستبصرین (افرادی که تازه به دین اسلام مشرف شده‌اند)، اجرای برنامه‌هایی ویژه کودکان، اجرای سرود، نمایش بچه‌های رمضان، تولید و اجرای ترانه با صدای مجید اخشابی، روزبه نعمت ‌الهی و محمد علیزاده و اجرای گروه‌های فرهنگی و هنری و... از جمله برنامه‌های اجرا شده در این برنامه در بخش صحنه‌ای در سال‌های گذشته به شمار می‌رفتند.

همچنین راه‌اندازی غرفه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله غرفه پاسخگویی به سئوالات شرعی، آموزش مهارت‌های مطالعه، غرفه آموزش نجوم و رصد ستارگان، برگزاری مسابقات ویژه قرآنی، غرفه هنرها و صنایع دستی، غرفه آموزش مهارت‌های فردی، کلبه آفرینش فکر و ... بخش‌های مختلفی بود که در مناطق 22 گانه شهر تهران در بخش غرفه‌های بر آستان جانان تدارک دیده شده بود که مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت.

لازم به ذکر است سال گذشته ویژه برنامه برآستان جانان با عنوان محوری «شهر خدا شهر مهربانی» در تمامی مناطق تهران برگزار شد و جهت گیری محتوایی آن ترویج فرهنگ مهربانی در میان مردم بود که امسال نیز در تداوم این رویکرد ویژه برنامه ماه رمضان سازمان با عنوان «تهران، شهر مهربانی» برنامه ریزی شده است.

منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...