نسخه چاپی

بهترین دعا برای افطار

بارها هنگام افطار این دعا را از صدا و سیما شنیده ‌ایم؛ «اللهم لك صمنا وعلی رزقك افطرنا فتقبل منا انك انت السمیع العلیم» و كمتر كسی است كه می ‌داند این دعا را امیرالمؤمنین (ع) لحظه افطار زمزمه می‌كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، در مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي در خصوص آداب افطار در لحظات ملکوتي اذان مغرب اين چنين آمده است: مستحب است شخص روزه‌ دار بعد از نماز عشاء افطار کند، مگر آنکه ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند. همچنين با طعام پاکيزه و حلال و بدون شبهه افطار کند، بهتر است که با خرماي حلال افطار کند تا ثواب نمازش 400 برابر شود، همچنين بهتر آن است به خرما، شير، حلوا، نبات و يا به آب گرم افطار کند. در وقت افطار، دعاهاي وارده خوانده شود، از جمله دعاي «اَللّهُمَّ لَکَ صُمْنا» را، تا خداوند به او ثواب هر کسي را که در اين روز روزه داشته عطا کند. از امير مؤمنان علي عليه ‌السلام روايت شده است که حضرت هنگام افطار اين دعا را زمزمه مي‌کردند: «بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ لَکَ صُمْنا وَعَلي رِزْقِکَ اَفْطَرْنا فَتَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ»؛ خدايا براي تو روزه گرفتيم و با روزي تو افطار مي‌کنيم پس از ما بپذير که به راستي تو شنوا و دانايي.
بهتر است در لقمه اول، اين دعا را بخواند: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرّحَيمِ يا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ اِغْفِرْ لي» تا خدا او را بيامرزد. همچنين در روايت آمده است که در آخر هر روز از روزهاي ماه مبارک رمضان خداوند هزار هزار نفر را از آتش جهنم آزاد مي‌کند، پس شخص
روزه‌‌دار از حق‌تعالي بخواهد که او را يکي از آن افراد قرار دهد. در وقت افطار سوره «قدر» خوانده شود. صدقه دادن به هنگام افطار هم توصيه شده است، اگر چه به چند دانه خرما يا شربتي آب باشد.

۱۳۹۳/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...