نسخه چاپی

برتری اشرف بر عبدالله به رغم شائبه تقلب

دیشب سرانجام كمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج مقدماتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 1393 را با ساعت‌ها تاخیر، در اوج جنجال‌های انتخاباتی اعلام نمود.

به گزارش نما، مطابق اعلام این کمیسیون اشرف غنی احمدزی با کسب44/56 درصد آرا نسبت به رقیبش عبدالله عبدالله پیشتاز است. اگرچه این به‌معنای قطعی بودن نتایج انتخابات نیست اما حتی به رغم شواهد پر رنگ مبنی بر تقلب گسترده بعید است غرب از حمایت خود از اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور آینده چشم بپوشد.
احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عصر دیروز در نشست خبری گفت: «دکتر اشرف غنی احمدزی باکسب ۴میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۸۸ رای در رده نخست و دکتر عبدالله عبدالله با بدست آوردن ۳ میلیون و ۴۶۱هزار و ۶۳۹ رای در رده دوم قرار گرفته است. در روز رای‌گیری، ۶۱۷۲مرکز باز بوده است که ۸میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۹۳ تن در انتخابات شرکت نموده بودند، که 6/37 در صد آنان زنان بوده‌اند.»
وی گفت: اعلان این نتیجه به مفهوم برنده واقعی انتخابات نیست و احتمال تغییر نتیجه وجود دارد. او از شهروندان خواست خونسردی خود را حفظ کند. این نتایج در حالی اعلام می‌شود که روز یکشنبه دکتر عبدالله در نشست خبری اظهار کرد نتیجه دور دوم انتخابات را بدون تفکیک آرای پاک از ناپاک نمی‌پذیرد. عبدالله تیم رقیب خود را متهم به «تقلب گسترده و سازمان‌یافته» در دور دوم انتخابات کرده و خواسته آرای مراکز مشکوک (محلات با بیش از ۵۹۵ رای در یک صندوق و محلاتی که آرای زنان نسبت به مردان در آن زیاد است) که شامل بیش از دو میلیون رای می‌شود، تفتیش و بازشماری شود تا نتایج انتخابات قابل پذیرش باشد.
رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خاطر‌نشان کرد ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، روی بررسی و بازشماری آرای هفت‌هزار محل رای‌گیری، توافق کردند. وی افزود: کمیسیون مستقل انتخابات عاری از اشتباه نبوده است و باید بررسی بیشتر تقلب‌ها و تخطی‌ها را به کمیسیون مستقل شکایات سپرد.
کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد در روز انتخابات ۲۳۱۳۶ محل باز بوده است. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله با ۴۵درصد رای پیشتاز بود و اشرف‌غنی احمدزی تنها56/31 درصد آرا را به دست آورد.

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...