نسخه چاپی

تهران ارزیابی خود از بسته 1+5 را ارائه كرد

بغداد- دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان در حالی جمع بندی و ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از بسته پیشنهادی گروه 1+5 را به كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا ارائه كرده كه طرف مقابل هنوز جمع بندی و ارزیابی نهایی خود را ارائه نكرده است.

به گزارش ایرنا به بغداد، در دیدار امروز صبح – پنجشنبه - جلیلی و اشتون موضوع جدیدی مطرح نشده بلكه پیگیری بحث های 'جدی' و 'طولانی' شب گذشته بوده است.

مذاكره كننده اصلی گروه 1+5 شب گذشته و بعد از دیدار و مذاكره با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به رایزنی و گفت و گو با طرف های حاضر در گروه 1+5 پرداخته است ولی به نظر می رسد اعضای این گروه نتوانسته اند به یك ارزیابی روشن و شفاف در مورد بسته پیشنهادی ایران برسند.

این امر حاكی از آن است كه سطح فعلی هیات گروه 1+5 در بغداد نمی تواند 'تصمیمات بزرگ' بگیرد و برای هر مساله ای باید با پایتخت های خود هماهنگی انجام دهد و طرف مقابل از گفتن این حقیقت كه در مذاكرات قادر به تصمیم گیری بدون هماهنگی با پایتخت های خود نیستند، ابایی ندارد.

به نظر می رسد، طرف غربی در مذاكرات ایران و گروه 1+5 اصل 'گام های متقابل' را رعایت نكرده و به توافقات استانبول كه مذاكراتی 'امیدواركننده تر' بود، پایبند نبوده است.

در همین حال، به نظر می رسد طرف مقابل به شدت بدنبال تداوم مذاكرات است و تهران معتقد است بر اساس 'رهیافت گام به گام' باید در مذاكرات به پیشرفت دست یافت زیرا نفس مذاكره برای مذاكره، بدون پیشرفت هیچ ارزشی ندارد.

در هر حال، مذاكرات بغداد اكنون 'ناتمام ' است و نمی توان تا پایان دور دوم مذاكرات، درباره آن نتیجه گیری نهایی كرد.

قرار است پس از پایان دور دوم مذاكرات ایران و گروه 1+5، سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در یك نشست خبری ارزیابی نهایی ایران را از این مذاكرات ارائه كند.

۱۳۹۱/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...