نسخه چاپی

دولت یارانه 10 میلیون پُردرآمد را حذف كند

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تأكید بر اینكه دولت باید شجاعت به خرج دهد و یارانه 10میلیون نفری را كه وزیر اقتصاد از شناسایی‌شان خبر داده بود حذف كند،‌ گفت: درصورت عدم حذف یارانه گروه‌های پردرآمد با كسری بودجه روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش نما، غلامرضا مصباحي مقدم در گفتگو با تسنيم در ارتباط با وضعيت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در دولت، اظهار داشت: محاسبات نشان داد که بيش از 75 ميليون نفر در دور جديد پرداخت يارانه نقدي ثبت‌نام کرده‌اند و در حال دريافت يارانه هستند.

وي با بيان اينکه زاد و ولدهاي صورت گرفته موجب افزايش تعداد دريافت کنندگان يارانه در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها مي‌شود، افزود: بنابراين بيش از 97 درصد يارانه‌بگير داريم؛ آقاي نوبخت هم البته اعلام کرد که به تمام کساني که ثبت‌نام کرد‌ه‌اند يارانه پرداخت مي‌شود،اين درحالي است که محاسبات ما وگزارش‌هاي دريافتي ازسازمان هدفمندي يارانه ودولت حکايت ازآن دارد که براي يک سال 40 هزار و 800 ميليارد تومان دولت بايد يارانه پرداخت کند، کناراين موضوع بايد توجه داشت که درآمد حاصل از اصلاح قيمت‌هاي دو مرحله روي هم براي يک سال 40 هزار و 800 ميليارد تومان است.

اين نماينده مجلس ضمن اشاره به سربه‌سر شدن درآمدها وهزينه‌هاي هدفمندي يارانه‌ها درفاز دوم،گفت:آنچه مجلس تصويب کرده وحتي درپيشنهاد دولت هم آمده بود مبني براينکه 30 درصد به توليد، 10 درصد به بهداشت و درمان و يارانه بيکاري پرداخت شود،با اين تفاسير محقق نمي‌شود.مصباحي مقدم درهمين ارتباط به پاسخ دولت درباره عدم تحقق موارد مذکور اشاره وتصريح کرد: دولت به ما اعلام کرد که از 11 هزار و 200 ميليارد توماني که در بودجه ديده شده برمي‌داريم ولي در پاسخ گفته شد که اين رقم براي اهداف مشخصي است وهزينه کردن آن در غير اهدافي مانند آرد و نان ويارانه دارو خلاف قانون است.

وي با بيان اينکه کميسيون برنامه و بودجه مجلس جواب درستي از مسئولان سازمان هدفمندي يارانه و نمايندگان دولت درباره پرداخت يارانه توليد وساير بخش‌ها دريافت نکرده است،ادامه داد:اخيراً بازهم آقاي نوبخت در مصاحبه‌اي تکرار کرده است که ما به تمام کساني که داوطلبانه ثبت‌نام کرده‌اند يارانه خواهيم داد.نماينده مردم تهران در مجلس افزود:‌با اين وجود دولت بايد پاسخ دهد که اين کمبود واهداف ذکرشده درقانون را براي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها چگونه قرار است محقق کند!

مصباحي مقدم در همين ارتباط تصريح کرد: وزيراقتصاد درصحن مجلس اعلام کرد که ما 10 ميليون نفر را شناسايي کرده‌ايم و يارانه اينها را مي‌توانيم حذف کنيم، پيشنهاد ما اين است که دولت شجاعت به خرج دهد ويارانه اين گروه شناسايي شده را حذف کند.

وي اضافه کرد: اگردولت يارانه اين افراد را حذف کند روزنه‌اي ايجاد مي‌شود براي ساير خدماتي که دولت بايد از طريق درآمد ناشي از يارانه‌ها بپردازد درغير اين‌صورت با کسري بودجه روبه‌رو مي‌شويم؛صحبت‌هاي مسئولان دولتي هم البته حکايت از آن دارد که دولت ازساير منابع براي برخي هزينه‌ها استفاده مي‌کند.

مصباحي مقدم افزود: ضمناً فشاري که روي شرکت‌هاي آب و برق و گاز و ... وارد شده مبني بر اينکه اين شرکت‌ها سال‌هاي قبل نتوانستند سرمايه گذاري کنند و الآن هم صحبت از اين است که احتمال دارد برق‌رساني در تابستان جاري با مشکل روبه‌رو شود که ناشي از عدم سرمايه گذاري اين شرکت‌هاست.مصباحي مقدم درباره گزارش دولت براي شروع راستي آزمايي اطلاعات يارانه بگيران،‌ گفت: چيز خاصي به مجلس گزارش نشده است.

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...