نسخه چاپی

سوریه و آخرین مرحله بحران

تحولات میدانی كه این روزها سوریه در مناطق مختلف به ویژه در حلب شاهد آن است، نشان از پای گذاشتن این كشور به آخرین مرحله از بحرانی دارد كه ۴ سال است از سوی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر این كشور تحمیل شده است.

به گزارش نما، پیروزی‌ها و موفقیت‌های اخیر ارتش سوریه در حلب، پایتخت اقتصادی سوریه به ویژه آزاد سازی شهر صنعتی حلب، بدون اغراق و گزافه گویی موفقیت‌ها و پیروزی‌هایی بزرگ و چشمگیر بوده‌اند و تغییری اساسی را در روند بحران حاکم بر این کشور ایجاد خواهند کرد.

این درحالی است که در کنار این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها درگیری‌های شدید و گسترده گروه‌های مسلح به چشم می‌خورد که گروه تروریستی تکفیری «داعش» در یک سوی آن و گروه‌هایی همچون «جبهه النصره» و «جبهه اسلامی» و «الجیش اسلامی» و دیگر گروه‌های مسلح در سوی دیگر آن قرار دارد که در اغلب رویارویی‌ها این داعش بوده که برنده میدان بوده است.

به این ترتیب ارتش سوریه در میدان تنها رویاروی یک طرف خواهد بود و آن گروه تروریستی تکفیری «داعش» است تا به این طریق به زودی شاهد رویارویی دمشق با «داعش» نه تنها در سوریه که ماورای مرزهای این کشور و در عراق باشیم.

دمشق با درک شرایط کنونی حاکم بر میدان در حال آماده سازی خود برای مقابله با مرحله بعد است که به نظر می‌رسد، در آن تکیه ویژه‌ای بر نیروی هوایی خواهد داشت و در این راه برای هماهنگی‌های بیشتر حتی هیأتی نظامی را نیز به بغداد ارسال کرده است و در این راه دمشق به خوبی‌ می‌داند که از حمایت‌های بی‌دریغ تهران و روسیه برخوردار است.

درگیری‌ گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه کمر این گروه‌ها در این کشور را خم کرده و انتخابات ریاست جمهوری سوریه در کنار حضور و حمایت گسترده مردمی از آن کمر این گروه‌ها را شکست. هم اکنون از تمام گروه‌هایی که برای براندازی نظام سوریه از 70 کشور جهان و حمایت‌های گسترده غربی و عربی به این کشور روی آورده بودند، نام و نشان چندانی جز «داعش» باقی نمانده که عمده مناطق تحت تصرف آن شمال شرقی سوریه است.

بنابراین ماهیت نبردهای آینده ارتش سوریه مقابله با داعش و بیرون راندن آن از این کشور است. اگرچه واشنگتن تمایل چندانی به این گزینه ندارد، چون به خوبی می‌داند که این گزینه به معنای پیروز و سربلند بیرون آمدن «اسد» از میدان است و در این راه حتی حمایت از گروه‌های تروریستی به اصطلاح «میانه‌رو» در سوریه نیز نخواهد توانست معادلات حاکم بر میدان را ذره‌ای تغییر دهد.

به این ترتیب می‌توان گفت که سوریه پای به آخرین مرحله از بحران خود گذاشته تا طرح غربی – سعودی – ترکی براندازی در سرزمین شام و تشکیل دولت‌های قبیله‌ای – تکفیری – وهابی در آن در عمل با شکست مواجه شود. بسته شدن پرونده بحران سوریه و بازگشت امنیت به این کشور تاثیری بسزا بر روند بحران جاری در عراق و جایگاه محور مقاومت در منطقه دارد.

در این شرایط با بسته شدن پرونده بحران سوریه باید در انتظار بهبود اوضاع امنیتی و سیاسی در عراق و بازگشت آرامش به این کشور باشیم تا در کنار آن سناریو تقسیم عراق در عمل با شکست مواجه و محور مقاومت در منطقه قدرتمندتر از همیشه ظاهر شود.

در این بین آنچه دستیابی به این شرایط و برقراری این معادله را تسریع بخشیده، اعلام خلافت گروه تروریستی «داعش» و تاسیس دولت اسلامی مورد ادعای آن است، این اقدام بی‌شک بزرگ‌ترین ضربه ممکن را به ائتلاف «واشنگتن – ریاض – آنکارا» زد که مهمترین حامی داعش به شمار می‌آیند و موجب شد، بغداد و دمشق برای رویارویی با این خطر و ریشه کن ساختن آن در کنار حمایت‌های تهران و مسکو همکاری‌های خود را گسترده‌تر کرده و تعمیق کنند.

این درحالی است که در عراق «نوری المالکی»، نخست وزیر این کشور با وجود تمام شرایط سخت تحمیل شده از سوی برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان اداره امور کشور را در دست دارد و به خوبی می‌داند، تنها راه حفظ وحدت و یکپارچگی و در نهایت موجودیت عراق مقابله با خطر داعش است که در پس آن عربستان سعودی و آمریکا قرار دارند.

تقسیم عراق در واقع نهایت خواست و هدف آمریکاست تا به این طریق:

- عراق هیچ‌گاه به عنوان دولت ملی منسجم و قدرتمند در برابر عربستان سعودی در منطقه قد علم نکند

- ارتباط زمینی سوریه و ایران به عنوان مهمترین اعضای محور مقاومت را در هم بشکند

- با تاسیس دولت مستقل کردستان که کرکوک و نیمی از موصل را در اختیار داشته باشد، نیازهای نفتی و گازی نه تنها خود که مهمترین هم پیمان منطقه‌ای خود یعنی «رژیم صهیونیستی» و پس از آن ترکیه به عنوان یکی از اعضای پیمان ناتو را تامین کند.

- و مهمتر از همه آنکه اجازه ندهد، قضیه فلسطینی که هم اکنون در آستانه انتفاضه سوم قرار دارد، بار دیگر در راس و اولویت اول قضایای جهان عرب و اسلام قرار گیرد.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...