نسخه چاپی

هوچی گری زنجیره ای برای مظلوم نمایی فتنه گر بزرگ

عکس خبري -هوچي گري زنجيره براي مظلوم نمايي فتنه گر بزرگ

در حالی این روزنامه‌ها تظاهر می‌كنند كه خاتمی دیگر مثل گذشته به حوزه سیاست و قدرت باز نمی‌گردد كه خبرهای بسیاری تأكید می‌كنند كه جلسات ویژه برای بازگشت آرام و خزنده اما بدون هزینه را تئوریزه و ساماندهی می‌كنند.

 به گزارش نما ، تیترهای نخست روزنامه‌های زنجیره‌ای در روز گذشته به این موضوع اختصاص داشت:«پروژه جدید برای مخالفت با حامیان دولت، خاتمی را ممنوع‌‌البیان کنید»، «خاتمی را آنگونه که هست ببینید»، ‌«تأکید 10 نماینده بر ممنوع‌‌التصویری و ممنوع‌ا‌لخروجی و ممنوع‌البیانی خاتمی»، «خاتمی ممنوع»، ‌«چرا از بیان می‌هراسید»، «اجرای ممنوع‌‌الخروجی و ممنوع‌‌البیانی خاتمی» «جو‌سازی اقلیت مجلس علیه دولت و خاتمی»، ‌«جلوی صداوسیمای خاتمی را بگیرید» و«ترس از خاتمی.»

اینها تنها بخشی از تیترهایی است که روزنامه‌های جریان تجدیدنظر‌طلب در آن ضمن حمایت از محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان، سعی داشته‌اند تا از خاتمی چهره‌‌ای مظلوم که هر روز با تخریب و تخطئه مواجه می‌شود ارائه شود. این جریان به هم پیوسته رسانه‌‌ای همچنین با تطهیر چهره رئیس بنیاد باران وانمود می‌کند که خاتمی به هیچ عنوان دیگر به کار سیاسی به صورت اخص برنمی‌گردد و تنها سرگرم امور روزانه‌ای است که یک طلبه انجام می‌دهد، به عنوان نمونه روزنامه شرق با توصیف شرایط امروز خاتمی با گزینش واژگانی خاص می‌نویسد: «... سیدمحمد خاتمی این روزها در ساختمانی قدیمی در سه‌راه یاسر است، آهسته و پیوسته می‌آید و به‌ تازگی‌ تأکید کرده که به‌هیچ‌روی قصد بازگشت به قدرت را ندارد اما هرچه باشد ساختمان سه‌راه یاسر در تمام این سال‌ها، گویی قلب جریان اصلاح‌طلب بوده و محل دیدارهای مکرر اما گروهی حتی حاضر به تحمل این مقدار هم برای کسی که هشت‌سال رئیس‌جمهوری ایران بوده، نیستند و به صراحت، خواهان پایان هرگونه دید و بازدید خاتمی و نیروهای سیاسی حامی وی هستند. . . در ساختمان سه‌راه یاسر به‌روی همه باز است، چه آنان که از گوشه‌وکنار ایران برای دیدار و طرح برخی مباحث و مشورت‌گیری به دفتر رئیس‌جمهور پیشین می‌آیند و چه آنان که می‌خواهند سیدمحمد خاتمی، صیغه عقدشان را بخواند اما همین رفت‌وآمدهای اندک هم، خوشایند برخی نیست...»

در حالی این روزنامه‌ها تظاهر می‌کنند که خاتمی دیگر مثل گذشته به حوزه سیاست و قدرت باز نمی‌گردد که خبرهای بسیاری تأکید می‌کنند تشکل متبوع وی - مجمع سیاسی روحانیون مبارز- هر هفته و گاه چند روزی در میان جلسات ویژه برای بازگشت آرام و خزنده اما بدون هزینه جریان تجدیدنظرطلب به نظام و حاکمیت را تئوریزه و ساماندهی می‌کنند؛ جلساتی که یکی از برنامه‌های خاص آن، سخنرانی‌های متعدد و پرحجم خاتمی و در پی آن انعکاس گسترده این سخنرانی‌ها در روزنامه‌های زنجیره‌ای دوم خرداد با هدف«بازگرداندن رهبران غائله 88 و تطهیر چهره شخص خاتمی» صورت می‌گیرد، ‌البته منزه کردن چهره سیاسی خاتمی به چهار سال قبل بازمی‌گردد؛ آنجایی که خاتمی پس از ناکام شدن وی و همفکرانش در براندازی نظام در فتنه 88 رو به بیان مواضع نرم و همسو با گفتمان انقلاب اسلامی آورد و در مراحلی از یک نقشه تعیین‌شده، شرکت در انتخابات هشتم مجلس در یکی از مناطق دماوند را رقم زد و چند هفته پس از آن به دفاع ظاهری از ولایت فقیه و تأکید بر عدم‌تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری پرداخت.

اگر مواضع و تحرکات خاتمی از ابتدای سال 89 تاکنون مورد بررسی قرار گیرد به راحتی می‌توان گفت خاتمی به صورتی هوشمندانه و گام به گام سعی داشته از «رهبر فتنه» خود را به «چهره مظلوم و آرام که حامی نظام و رهبری و انقلاب» است تبدیل کند و این در حالی است که امروز پس از گذشت پنج سال از بزرگ‌ترین غائله 35 ساله انقلاب جماعتی در تلاشند تا با فریب افکار عمومی از وی چهره گریم‌شده‌اش را به نمایش بگذارند و وانمود کنند که خاتمی با دوری از سیاست و قدرت گوشه عزلت و تنهایی اختیار کرده است.

یکی دیگر از این روزنامه‌ها به صراحت از این پروژه پرده بر‌می‌دارد و می‌نویسد: «. . . آن زمان که سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق کشورمان، با چهره‌ای خندان مجموعه پاستور را به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم تحویل می‌داد، شاید کسی گمان نمی‌کرد چند‌ سال بعد تصویر و سخنان خاتمی از رسانه‌ها حذف شود. پس از انتخابات‌ سال 88 این روند تشدید و به رویه رسمی در رسانه‌ها تبدیل شد، حتی اگر روزنامه و رسانه‌ای هم عکس یا نامی از او می‌برد، چندی بعد برخوردی با آن صورت می‌گرفت، مانند ماهنامه نسیم بیداری که گرفتار چنین مسئله‌ای شد اما با روی کار آمدن دولت روحانی و صحبت از رویکردی اعتدالی انتظار‌ها به سمتی رفت که دیگر پروژه خاتمی‌زدایی از رسانه‌ها متوقف شود. اتفاقاً آنچه انتظار می‌رفت هم رخ داد و خاتمی دوباره به رسانه‌ها برگشت. او که در دولت گذشته حتی پیام‌های تسلیتش هم در رسانه‌ها کار نمی‌شد، امروز در مکان‌های مختلف سخنرانی می‌کند و طیف‌های مختلف مردم از جمله سیاسیون در پی باز شدن فضا، دیدارهایی را با او ترتیب می‌دهند. بنا به گفته مسئولان هیچ حکم قضایی یا دستورالعملی برای حذف تصویر و سخنان خاتمی از صدا و سیما وجود ندارد اما این مسئله زمانی خبرساز شد که سیدمحمد خاتمی در‌ سال گذشته از تصمیمش برای شرکت در مراسم تدفین نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با آپارتاید خبر داد و در نهایت از خروج از کشور بازماند.»

خاتمی؛ پیشقراول سناریوی «تطهیر اصلاحات»
همانطور که اشاره شد یکی از افرادی که به شدت در طول ماه‌های اخیر تلاش داشته چهره‌ای نو از خود به نمایش بگذارد، محمدخاتمی است؛ فردی که یکی از رهبران فتنه سال 88 بود و در کنار سایر همفکرانش هزینه‌های زیادی را به نظام و مردم تحمیل کرد.


رئیس دولت اصلاحات در حالی هیچ‌گاه از ملت برای تصمیم و اجرایی کردن «راهبرد براندازی نظام» عذرخواهی نکرده که به صراحت در نشستی با برخی از جوانان اصلاح‌طلب در سال 91 اعلام می‌کند: «در انتخابات سال 88 تقلبی صورت نگرفته است.»

وی که با روی کار آمدن دولت یازدهم فعالیت‌های سیاسی- رسانه‌ای خود را گسترده نموده، با سخنرانی‌های پرتعداد و حجیم درصدد «تطهیر و ترمیم چهره اصلاحات» و به تبع آن «زمینه‌سازی برای بازگشت رسمی این طیف به حاکمیت» است. خاتمی اواخر فروردین امسال در هفتاد‌وپنجمین نشست ماهانه بنیاد باران اظهارات جالب و قابل توجهی را بیان می‌کند که نشان‌دهنده حرکت گام‌به‌گام تجدیدنظرطلبان برای بازگشت بدون هزینه به قدرت است.

وی در سخنرانی خود با اشاره به دیدگاه حضرت امام درباره جمهوریت بیان می‌کند: «جمهوریت یک اصل بود و بنده عرض می‌کنم ما به‌عنوان کسانی که دلبسته به این انقلاب و اسلام هستیم با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می‌کنیم. . .» رئیس بنیاد باران در بخش دیگری از سخنان خود بدون اشاره به اقدامات براندازانه جریان دوم خرداد در سال 78 و 88 اظهار می‌کند: «اگر خدای‌نکرده جمهوری اسلامی را از دست دهیم، وضعیت خیلی سیاهی خواهیم داشت و باید بدانیم که ما نمی‌توانیم این انقلاب با آن عظمتش را فراموش کنیم، زیرا مبدأ هویت تاریخی ماست.»

در ادامه خاتمی پا را فراتر از تطهیر خود و جریان دوم‌خرداد گذاشته و با جمله‌ای عجیب عنوان می‌کند: «ما انقلابی هستیم، مهم نیست دیگران ما را چه می‌نامند. انقلابی که ما می‌گوییم و می‌فهمیم منجر به نظام جمهوری اسلامی شد و امروز هم باید از آن دفاع کنیم.»

  خاتمی، مدافع رهبری !
رئیس دولت اصلاحات در ادامه تحرکات پرحجم خود اخیراً در جمع خانواده شهدای شهر اردکان یزد با ادبیات تعجب‌برانگیز که 180 درجه مخالف عملکرد وی در غائله سال 88 است، بیان می‌کند: «انقلاب که قبل از 15 خرداد آغاز شد، 15 خرداد یکی از اوج‌های بزرگش را طی کرد و مردم حضور همه‌جانبه خودشان را با نثار جان نشان دادند و رهبری حضرت امام با خون مردم همراه با عشق آنان تثبیت شد.»


وی تأکید کرد: «این رهبری برخاسته از جان ملت است، رهبری قراردادی نیست که تصمیم بگیریم فلانی رئیس‌جمهور باشد یا مثلاً مسئول باشد. در آن زمان که پذیرش رهبری امام هزینه‌های سنگینی داشت و بسیاری از شخصیت‌های ما در تبعید و زندان بودند و هر کس که از انقلاب و امام دفاع می‌کرد هزینه سنگینی می‌پرداخت، مردم ما رهبری امام را پذیرفتند.»

 
   مهم‌ترین اهداف
 اما مهم‌ترین هدف‌های مقطعی جریان دگراندیش برای بازگشت رسمی به قدرت از سوی خاتمی و همفکرانش- در طول هفته‌های اخیر- را می‌توان اینگونه شرح داد:

1- خداحافظی غیرمنتظره و تصنعی خاتمی با اهدافی نظیر «انسداد رویکرد نقادانه طیف دلسوز انقلاب نسبت به کارنامه خاتمی و تحرکات کنونی وی» و«ایجاد حصار رسانه‌ای و تبلیغاتی در مقابل منتقدان فتنه 88» مورد توجه قرار گرفت و اقدام برخی از نمایندگان در جهت ممنوع‌التصویر شدن وی خود به خود نشان داد که خداحافظی خاتمی نتوانسته این هدف را محقق کند و واکنش عصبی و هدفمند روزنامه‌های دوم‌خردادی نشان گرفته از این موضوع هم می‌تواند به شمار آید.
2- مؤلفه دیگری که به زعم دوم‌خردادی‌ها می‌تواند در بازگشت تجدیدنظرطلبان به اریکه قدرت بسیار مؤثر باشد «مواضع معتدل، پرتعداد و همسو با گفتمان انقلاب» از سوی پدرخوانده‌های این جریان است، آن هم به شکلی که برای جامعه باورپذیر شود که هواخواهان لیبرالیسم در داخل به فکر نظام، دستاوردهای آن و آینده مردم هم هستند، البته رویکرد مورد اشاره از تیرماه سال 89 و با بیانیه مجمع روحانیون در محکوم کردن سیاست‌های غربی در مقابل منافقین رسماً آغاز به کار کرد و با روی کار آمدن دولت یازدهم شکل پردامنه و فزاینده‌ای به خود گرفته است و همانطور که مصادیق آن ذکر شد «انقلابی نشان دادن خود» و «حمایت از رهبری» جزء لاینفک سخنرانی‌های خاتمی بوده که با همین هدف بیان شده است.

منبع: جوان

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...