نسخه چاپی

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داد؛

كاهش خرید و مصرف مواد لبنی در پی افزایش قیمت‌ها

افزایش مجدد قیمت انواع محصولات لبنی در پی بالا رفتن قیمت شیر خام، سبد مصرفی مردم را بیش از پیش از این محصولات ضروری تهی كرده است.

به گزارش نما، این روزنامه نزدیک به دولت نوشت: بررسي‌هاي ميداني خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد، ميزان خريد محصولات لبني به دنبال افزايش قيمت آنها به شدت كاهش يافته و حتي فرا رسيدن ماه مبارك رمضان نيز تأثيري بر اين روند نزولي نداشته است.
اسكندري، يكي از فروشندگان محصولات لبني سنتي در اين باره به خبرنگار ما گفت: قبل از ماه مبارك رمضان قرار بود لبنيات گران شود. چون بسياري از گاوداران در سال‌هاي اخير متضرر شده بودند و حتي گاوداراني كه نتوانسته بودند با هزينه‌هاي بالاي توليد كنار بيايند، گاوداري خود را جمع كرده بودند. او افزود: چند روز قبل از شروع ماه مبارك قيمت شير خام از كيلويي 2000 تا 2500 تومان در نوسان بود. وي همچنين افزود: به علت گراني محصولات مختلف لبني، فروش خيلي كاهش پيدا كرده است، به طور مثال اگر قبلاً 180 كيلو گرم شير در روز به فروش مي‌رسيد الآن به حدود نصف اين ميزان رسيده است.وي گفت: پيش از گراني‌هاي اخير، حلب 10 كيلوگرمي پنير 92 هزار تومان بود ولي الآن به 97 هزار تومان رسيده است. وي ادامه داد: نكته جالب اين است كه مردم فكر مي‌كنند به همان نسبتي كه به قيمت شير خام افزوده مي‌شود ما هم مي‌توانيم به قيمت نهايي محصولاتمان بيفزايم در صورتي كه اين طور نيست و من قبلاً كه قيمت شير پايين‌تر بود، سود بيشتري مي‌بردم.او عوامل ديگري را هم در اين افزايش دخيل دانست و افزود: بالا رفتن قيمت بنزين و به تبع آن بالا رفتن هزينه‌هاي حمل و نقل نيز در افزايش محصولات لبني تأثيرگذار بوده است.اين فروشنده درباره تمايل مردم نسبت به خريد محصولات لبني سنتي گفت: با وجود اين همه شركت‌هاي توليد كننده محصولات لبني در سراسر كشور و با آن همه تبليغات وسيعي كه در صدا و سيما صورت مي‌گيرد، مردم به استفاده از لبنيات سنتي رغبت نشان مي‌دهند و دليل آن هم اين است كه هيچ گاه لبنيات پاستوريزه طعم و مزه و چربي و كلسيم لبنيات سنتي را ندارد.
كاهش شديد فروش پس از گراني
يكي ديگر از فروشندگان محصولات لبني سنتي به خبرنگار ما گفت: شير خام در بازار با كيفيت‌هاي متفاوتي عرضه مي‌شود و بسته به كيفيت شير خام از قيمت 2000 تومان تا 2300 تومان عرضه مي‌شود.وي گفت: كيفيت شيرهاي خام با شيشه‌هاي پاستوريزه قابل قياس نيست زيرا بعضي از كارخانه‌ها به شير آب و مواد افزودني ديگر هم اضافه مي‌كنند تا ماندگاري بالايي داشته باشند.سومين فروشنده‌اي كه سراغ او رفتيم، دل پري از آشفته بازار داشت و با گلايه گفت: با گران شدن قيمت، فروش روزانه ما از 5 ميليون تومان در روز به يك ميليون تومان در روز كاهش پيدا كرده است و با اين وضع حتي نمي‌توان از پس هزينه‌هاي بالاي اجازه مغازه و... برآمد.وي افزود: علي‌رغم اينكه قيمت شير گران شده است ولي مقدار كمي بر قيمت‌ها اضافه كرده‌ايم؛ مثلاً ماست را با كيلويي 200 تومان سود مي‌فروشيم چون اگر گران‌تر از اين قيمت بفروشيم، مشتري توان خريد نخواهد داشت. در همين بين خانمي براي خريد مراجعه مي‌كند و تقاضاي يك كره 50 گرمي مي‌كند فروشنده يك كره از يخچال در مي‌آورد و مي‌گويد يك كره 50 گرمي 1200 تومان! سپس مي‌گويد: اين خانم از مشتري‌هاي هميشگي است كه چند وقتي است مثل قبل خريد نمي‌كند. از مشتري درباره قيمت لبنيات و گراني و ارزاني آن سؤال مي‌كنم. وي پاسخ مي‌دهد: قبلاً در هفته شايد 10 الي 12 قالب كره مي‌خريدم ولي الان ديگر توان خريد قبل را ندارم.
توقف سفارش شير كيسه‌اي در برخي فروشگاه ها
براي اينكه قيمت محصولات لبني كارخانه‌اي را هم بررسي كنيم به سراغ يكي از فروشگاه‌هاي موادغذائي سطح شهري مي‌رويم در اين فروشگاه هيچ محصول لبني سنتي فروخته نمي‌شود اما يخچال فروشگاه پر از محصولات رنگارنگ كارخانه‌هاست.صاحب فروشگاه گفت: در همان روز اول ماه رمضان نرخ شير آزاد از كيلويي 2 هزار تومان به 2300 تومان رسيد و در پي آن تمامي كارخانه‌ها قيمت محصولات خود را افزايش دادند. مثلا يكي از همين شركت‌هايي كه تبليغات آن را در تلويزيون زياد مشاهده مي‌كنيم 600 تومان به قيمت ماست خود افزود. وقتي از او درباره تأثير گراني بر ميزان فروش پرسيدم پاسخ داد: صد درصد در فروش تاثير داشته به عنوان مثال، كسي كه در روز 3 تا 4 پاكت شير مي‌خريد الان يك پاكت شير مي‌خرد يا مثلا با افزايش قيمت شير كيسه‌اي از 1400 به 1600 و نداشتن كيفيت مناسب و نارضايتي مشتري، چند روزي است كه شير كيسه‌اي سفارش نداده‌ام. اين فروشنده البته ميزان تمايل افراد را به محصولات لبني متفاوت دانست و اظهار كرد: نسل جوان به دليل طعم و مزه‌هاي گوناگون و بسته‌بندي‌هاي شيك و زرق وبرق‌دار، محصولات كارخانه‌اي را به محصولات سنتي ترجيح مي‌دهند اما نسل گذشته فوايد واثرات محصولات سنتي را بيشتر مي‌دادند.
سرانه مصرف لبنيات در ايران 50 درصد استانداردهاي جهاني
بنابراين گزارش كمبود مواد موجود در محصولات لبني تاثيرات سوء فراواني بر سلامتي حال و آينده مردم مي‌گذارد. افزايش مشكلاتي مانند پوكي استخوان، كمبود كلسيم وپروتئين، گسترش آلزايمر، پوسيدگي زودهنگام دندان‌ها و ناراحتي‌هاي پوستي از جمله مواردي است كه كمبود مصرف لبنيات به دنبال دارد. اين در حالي است كه كشور ايران كه در مصرف حامل‌هاي انرژي و سوخت در رتبه‌هاي نخست قرار دارد، اما از حيث مصرف لبنيات متاسفانه در رده‌هاي آخر كشورهاي مصرف‌كننده اين ماده حياتي براي بدن قرارگرفته است. طبق آمار سرانه مصرف شير در كشور با متوسط استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد و كمتر از نصف استاندارد جهاني و يك سوم كشورهاي اروپايي است. متوسط مصرف سرانه شير در جهان 190 كيلوگرم و براي مردم كشورهاي اروپايي به ازاي هر نفر در سال 300 تا 450 كيلوگرم برآورد شده است و اين در حالي است كه سرانه مصرف شير در داخل سالانه حدود 90 كيلوگرم است. از سوي ديگر سازمان‌هاي ملي و بين‌المللي مصرف روزانه نيم‌ ليبر شير مايع، 25 تا 35 گرم پنير و 200 گرم ماست را توصيه كرده‌اند.از اين رو به نظر مي‌رسد دولت بايد هرچه سريع‌تر نسبت به بازگرداندن قدرت خريد مردم در مورد محصولات لبني اقدام كند در غيراين صورت هزينه‌هاي هنگفتي در آينده به جامعه و كشور تحميل خواهد شد.

۱۳۹۳/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...