نسخه چاپی

یك هشدار جدی به صندوق های قرض الحسنه خانگی

یكی از راه های مقابله با ربای حرام و سودهای بانكی همین صندوق هاست كه عنوان قرض الحسنه دارند و ضمن كار راه اندازی برای مردم، ثواب قرض هم (كه حتی از ثواب صدقه بیشتر است) برای اداره كنندگان نوشته خواهد شد إن شاء الله.

به گزارش تراز یکی از کارهای خوب و پسندیده ای که تو سال های اخیر هم زیاد تر شده راه اندازی صندوق های قرض الحسنه خانگی است. این صندوق ها که توسط خود مردم اداره می شوند فواید فراوانی دارند از جمله اینکه کار مردم را بدون دریافت پول اضافی راه می اندازند و خیلی از مواقع هم افرادی که نوبتشان می رسد به نفع کسی که نیاز بیشتری دارد کنار می روند و جای خود را با هم عوض می کنند و در مجموع یک کار پسندیده و حسنه شرعی است. از طرفی یکی از راه های مقابله با ربای حرام و سودهای بانکی همین صندوق هاست که عنوان قرض الحسنه دارند و ضمن کار راه اندازی برای مردم، ثواب قرض هم (که حتی از ثواب صدقه بیشتر است) برای اداره کنندگان نوشته خواهد شد إن شاء الله.
در همین رابطه به استفتاء زیر از مقام معظم رهبری توجه بفرمایید:
س: در بين مردم باب شده که تعدادى از افراد (مثلاً بيست نفر) ماهيانه هر کدام ده هزار تومان طبق قراردادى که همه آن را قبول کرده‌اند روى هم مى‌گذارند و هر ماه به يکى از افراد به قيد قرعه کل مبلغ را براى رفع گرفتارى‌هاى مالى مى‌دهند و فردى که پول را مى‌گيرد هرماهه همان ده هزار تومان را تا تمام شدن قسط مى‌دهد و بقيه نيز به قيد قرعه و نوبت پول را مى‌گيرند و هيچ‌گونه سود و يا کارمزد به هيچ‌کسى تعلّق نمى‌گيرد. لطفاً حکم شرعى اين مسأله را بفرماييد.
ج: مشارکت در قرض‌دادن به اعضاى صندوق به شرح فوق‌الذکر اشکال ندارد. (استفتا، ۱۲۲۷)

در خصوص این صندوق ها ممکن است سؤالاتی هم به وجود بیاید که برخی از آنها دانستنش ضروری است و در یادداشت های آینده به برخی از آنها می پردازیم.


* یک هشدار جدی!
فقط حواسمان باشد در عین گره گشایی از مشکل مردم و انجام یک عمل خیر دچار گناه نشویم! چطور؟ باید مراقب باشیم چون با توجه به قرض بودن ماهیت وامهایی که توسط این صندوقها پرداخت می شود، هرگونه شرط زیادی در پرداخت وام، ربا و حرام است و پرداخت مبالغ دیگر در صورتی اشکال ندارد که کاملاً با اختیار قرض گیرنده بوده و شرط پرداخت وام نباشد. (در این خصوص هم در آینده نکاتی بیان خواهد شد)

۱۳۹۳/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...