نسخه چاپی

سیاست‌های آمریكا در قبال گروه تروریستی داعش

استفاده ابزاری از اهل تسنن

عکس خبري -ياست‌هاي آمريکا در قبال گروه تروريستي داعش

پایگاه اینترنتی اكونومیست 23 آگوست 2014 (1 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریكا در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت.

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی اکونومیست 23 آگوست 2014 (1 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: ده روز پس از نخستین حمله هوایی آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش سابق)، نیروهای دولتی عراق کنترل(واپایش) بزرگ‌ترین سد این کشور را در نزدیکی موصل به دست گرفته‌اند. گروه دولت اسلامی که بر بخش‌هایی از سوریه و عراق تسلط دارد، خواهان تبدیل تمام منطقه به خلافت اسلامی است. در حال حاضر، این گروه در شمال عراق در وضعیت دفاعی قرار گرفته است. نیروهای عراقی و کردی به لطف حملات هوایی آمریکا، نیروهای دولت اسلامی را متفرق کرده‌اند. دولت عراق در بغداد این پیروزی را ستود. اوباما نیز بازپس‌گیری این سد را پیشرفت مهمی خواند. نیروهای دولت عراق و پیشمرگه کرد با حمله هوایی آمریکا و مشاوره حدود 400 آمریکایی، در سایر مناطق نیز دستاورد داشته‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: داعش تسلط خود بر بخش‌های بزرگی از شمال و شرق سوریه را تقویت کرده و در برابر نیروهای میانه‌رو شورشی مخالف اسد برتری یافته است. اگرچه آمریکایی‌ها می‌گویند حملاتشان ضربات شدیدی به دولت اسلامی زده، اما این گروه همچنان به افزایش تعداد اعضای خود ادامه می‌دهد. دولت اسلامی در میان جهادی‌ها در سراسر جهان محبوب است. گروه‌های جدیدی نیز به‌تازگی مدعی هستند که هسته‌های دولت اسلامی در مراکش هستند. ماه جاری یکی از واحدهای دولت اسلامی به لبنان حمله کرد. دولت اسلامی با دستاوردهای سرزمینی، نفتی، مالی و حمایت جهانی تلاش می‌کند حاکمیت خود را در سوریه تقویت کند و در عین حال، کارکردهای یک دولت را در شهرهایی مانند رقه و دیرالزور به اجرا گذارد.

در پایان مقاله آمده است: دولت اسلامی، تهدیدی فراتر از عراق و سوریه است. فرد هاف، عضو سابق وزارت خارجه آمریکا و از کارشناسان اتاق فکر شورای آتلانتیک، می‌گوید: «نخست، ممکن است این تهدیدات فوری نباشند؛ اما انجام عملیات‌های فراملی با گذشت زمان در دستورکار قرار می‌گیرند... دوم، اتباعی که به میهن خود بازمی‌گردند، تهدید به شمار می‌روند.» دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا هم خطر داعش را خطری خواند که به «خیابان‌های کشورش» نیز کشیده خواهد شد. جنگ علیه دولت اسلامی تنها با ابزارهای نظامی پیروز نمی‌شود. توافق نوری مالکی در 14 آگوست برای کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری راهی برای ایجاد دولت فراگیرتر در عراق به شمار می‌رود. این اقدام ممکن است سنی‌های سرخورده را از آغوش دولت اسلامی بازگرداند. سنی‌ها در بغداد می‌گویند که اگر آقای عبادی خواهان پیروزی بر دولت اسلامی است، باید به دنبال اصلاح قوانین بعثی‌زدایی و ضدتروریسم باشد که مالکی از این قوانین برای سرکوب سنی‌ها سوء‌استفاده می‌کرد. همچنین العبادی باید هزاران زندانی سنی را آزاد کند و به سیاستمداران محلی قدرت بیشتری بدهد. رهبران قبایل سنی تأکید می‌کنند که می‌توانند به‌سرعت داعش را کنار بزنند؛ اما سنی‌ها باید نخست ترغیب شوند که دولت بغداد امتیازهای عادلانه‌ای خواهد داد. از زمانی که دولت اسلامی علیه کردهای عراق اقدام نظامی آغاز کرده، بسیاری از رهبران کردی درخواست‌های خود برای استقلال حتمی و فوری را منعطف کرده‌اند

 تحلیل‌:
این یادداشت در آغاز تلاش کرده نقش حملات هوایی آمریکا به داعش را در پیروزی‌های نظامی دولت عراق، برجسته کند و در پایان هم با انتساب پاره‌ای مطالبات به اهل سنت عراق، ادامه پیروزی‌ها و سرکوب داعش را تا حد زیادی به این مطالبات منوط کرده است. این دو مسئله، تأمل بر کارکردهای حمله داعش به عراق و ارتباط آن با این مسائل را تأکید می‌کند!

۱۳۹۳/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...