نسخه چاپی

تنها استفاده ی دریای مازندران... !

تنها استفاده ای كه از دریای مازندران می شود، این است كه در چند ماه از سال مردم یك باره به آن هجوم ببرند و تنی به آب بزنند و دیگر توانمندی های دریای مازندران نادیده گرفته شده است.

به گزارش نما فیاضی در گفت و گو با پورت پرس در مورد وضعیتی دریای خزر گفت: ما هنوز به آن فکر جامع نرسیدیم که دریا را مثل زمین نگاه کنیم. دریا هم مثل زمین خدا، یک فرصت است، ولی فرصتی بیش از آن چیزی است که در خشکی داریم.

عضو کميسيون اموزش گفت: استفاده ای که از دریا می شود کرد جدای از موضوع گردشگری است که الان در مناطق مازندران یا گیلان داریم. اگرچه معتقد هستیم که از آن ظرفیت هم به درستی استفاده نشده است.

نماینده نور و محمودآباد افزود: در ارتباط با استفاده از دریا به عنوان یک دسترسی به دنیای خارج از محدوده کشور می توان نگاه کرد یا فعال کردن حوزه اقتصادی و تشدید تبادلات اقتصادی و تجاری بین ما و کشورهای آسیای میانه نیز می توان از دریای خزر استفاده کرد.

وی با تاکید بر اهمیت بهره برداری و استحصال از منابع خدادادی درون آب گفت: تقویت شیلات و همه وظایف و هدف های مترتب بر سازمان شیلات که باید در دریا اتفاق بیفتد و بسیار موارد دیگر، همه نقطه های مغفولی است که در دریای ما اتفاق می افتد و ما بهره ای از آنها نداریم.

فیاضی با اشاره به وجد قانونی که به تازگی تصویب شم یا قوانین مشابهی که در این زمینه داریم گفت: به نظر می رسد که ما مشکل قانونی نداشته باشیم، بلکه مشکل ما مشکل مدیریتی در اجرای آن قوانین و بهره برداری از این منابع الهی در دریاست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تاسف از اینکه دریای مازندران می تواند منبع بزرگ اشتغالزایی و اقتصادی باشد گفت: تنها استفاده ای که از دریای مازندران می شود، این است که در چند ماه از سال مردم یک باره به آن هجوم ببرند و تنی به آب بزنند و دیگر توانمندی های دریای مازندران نادیده گرفته شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه سهم ما از دریای خزر به شدت کاهش پیدا کرده است گفت: معلوم نیست مسولان چگونه رای زنی می کنند که تا قبل از برگزاری جلسه تعیین محدوده دریای مازندران و سهم بندی آن، سهم ایران بیش از 50 درصد بوده اما وقتی نشستیم و گفت و گو کردیم سهم ما به 14 درصد کاهش پیدا کرده است.

فیاضی با اشاره به اینکه هرچقدر کشورها از ساحل این دریا سهم داشته باشند نمی تواند ملاک تعیین سهمیه باشد گفت: برای تعیین سهمیه قرار نیست به سطح نگاه کنیم بلکه باید به عمق دریا نیز توجه شود. امروزه بیشترین و عمیق ترین قسمت دریا در ایران است که می تواند ابزار قدرتی برای چانه زنی بیشتر باشد که به این مهم توجه نشده است.

نماینده نور و محمود آباد با اشاره به اینکه لازم نیست برای انجام برخی امور پای میز مذاکره بنشینیم گفت: به راستی چه مزایایی از این همه توان داشته ایم. آیا کشتیرانی دریای خزر را فعال کرده ایم؟ به راستی در بحث توریستی توانسته ایم کشتی های مسافری در خزر راه اندازی کنیم و از این طرق به دنبال بحث جذب گردشگر باشیم؟ آیا در مورد ماهی گیری و توسعه شیلات با همکاری مردم بومی گامی برداشته ایم؟ چرا باداشتن این همه مرز آبی و ساحل در شمال کشور، میزان بیکاری در این منطقه بالاست ومردم از بیکاری نگران هستند؟

فیاضی تاکید کرد: کارهای بسیاری می تواند انجام شود فقط باید مدیرانی دلسوز داشته باشیم و این مدیران با نمایندگان استان مازندران، گیلان و گلستان نشستهای تخصصی بگذارند تا بتوانیم به راهکاری عملی دست پیدا کنیم.

۱۳۹۳/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...