نسخه چاپی

اختصاصی

قتل‌دومین‌خبرنگارآمریكایی‌توسط‌داعش

عکس خبري -قتل‌دومين‌خبرنگارآمريکايي‌توسط‌داعش

روزنامه نیویور‌ك‌تایمز 3 سپتامبر 2014 (12 شهریور) در مقاله‌ای به كشته شدن دومین خبرنگار آمریكایی به‌دست گروه تروریستی داعش در عراق و واكنش آمریكا پرداخت

گروه ترجمه - روزنامه نیویور‌ک‌تایمز 3 سپتامبر 2014 (12 شهریور) در مقاله‌ای به کشته شدن دومین خبرنگار آمریکایی به‌دست گروه تروریستی داعش در عراق و واکنش آمریکا پرداخت و نوشت: گروه دولت اسلامی، روز سه‌شنبه ویدئویی منتشر کرد که در آن، سر بریدن دومین گروگان آمریکایی طی دو هفته اخیر نشان داده شد و در آن، دولت اسلامی، اوباما را مقصر کشته شدن این خبرنگار دانست؛ زیرا دستور حمله به این گروه در شمال عراق را داده است. این ویدئو سبب افزایش فشار بر رئیس‌جمهور شد تا دستور حملات نظامی علیه مواضع این گروه در سوریه را بدهد. نام این خبرنگار آمریکایی، استیون جی بود. این تصاویر و تهدیدات داعش در عراق و سوریه سبب شده که این گروه به یکی از فوری‌ترین تهدیدات پیش روی آمریکا تبدیل شود. این حادثه، مسائل دشواری را پیش روی دولت آمریکا قرار می‌دهد که جمعه گذشته گفته بود راهبردی برای توسل به زور علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه تدوین نکرده است.

در ادامه مقاله آمده است: ویدئوی کشته شدن این خبرنگار آمریکایی درست پیش از آغاز سفر آقای اوباما به اروپا و شرکت در نشست ناتو منتشر شد. دولت آمریکا تلاش می‌کند با پیامدهای سیاسی این حادثه مقابله کند. بسیاری از مقامات ضدتروریسم و اطلاعاتی آمریکا تصور می‌کنند این خبرنگار پیش‌تر کشته شده است. مقامات دولت آمریکا می‌گویند: اوباما نمی‌خواهد پیش از اینکه سرویس‌های اطلاعاتی این ویدئو را تأیید کنند، اظهارنظر کند. مقامات کاخ سفید می‌گویند آقای اوباما در مورد حملات نظامی در سوریه همچنان محتاط است و در حال حاضر بر تدوین راهبرد و ایجاد ائتلاف گسترده از کشورها برای مقابله با داعش متمرکز است. انتشار این تصاویر خشونت‌آمیز سبب شده که درخواست‌ها از آمریکا در داخل و خارج برای اقدام جدی‌تر علیه داعش افزایش یابد. برخی مقامات کنونی و سابق ضدتروریسم آمریکا می‌گویند اگرچه آقای اوباما برای اقدام تلافی‌جویانه تحت فشار شدید است؛ اما بحث‌هایی نیز علیه این نوع اقدام وجود دارد. دنیل جی بنجامین، هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه و پژوهشگر کالج دارتموث، می‌گوید: «درخواست‌های گسترده‌ای از رئیس‌جمهور برای اقدام نظامی وجود دارد که ممکن است مؤثر نباشد. در صورتی که وی حملات هوایی صورت دهد و تأثیر مطلوب را کسب نکند، فشار برای حملات هوایی بیشتر و سپس حضور نظامی در میدان تشدید خواهد شد.» سناتور بیل نلسون، عضو کمیته سرویس‌های مسلح سنا، گفت که لایحه‌ای ارائه می‌کند که به اوباما اختیار دستور حملات هوایی به سوریه می‌دهد. جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌ها از اظهارت جمعه گذشته اوباما انتقاد کرده‌اند که گفته بود «ما هنوز راهبردی برای مقابله با داعش نداریم.»

در پایان مقاله آمده است: برخی کارشناسان نیز هشدار دادند انجام مأموریت نجات شبیه آنچه که کماندوهای نیروی دلتای ارتش در ماه ژوئیه برای نجات گروگان‌ها انجام دادند، دشوار خواهد بود. مایکل لیتر، مدیر سابق مرکز ملی ضدتروریسم، گفت: «آمریکا در بسیاری از موقعیت‌ها بسیار موفق بوده است؛ اما عملیات نجات به‌ویژه در مناطق مورد مناقشه شبیه سوریه قطعاً اقدامی مطمئن نیست.» برخی مقامات سابق آمریکا برآورد کرده‌اند که با وجود وحشت‌انگیز بودن تصاویر اخیر، تأثیر چندانی بر ملاحظات آقای اوباما نخواهد گذاشت.» استیون سیمون، مدیر سابق شورای امنیت ملی، می‌گوید: «قتل استیون ساتلوف پیش‌بینی می‌شد... مسائل حل نشده به جنگ سوریه مربوط می‌شود... هرچه آمریکا بیشتر به داعش حمله کند، این تصور بیشتر تقویت می‌شود که به نفع بشار اسد در جنگ داخلی سوریه اقدام کرده است.» در حال حاضر، داعش دو آمریکایی و سه بریتانیایی را که عمدتاً امدادگر هستند، گروگان گرفته است. فردی نزدیک به خانواده این خبرنگار آمریکایی گفت که دولت آمریکا کشته شدن آقای ساتلوف را همزمان با کشته شدن آقای فولی می‌داند که در واقع این تلاش دولت آمریکا به‌منظور توجیه و تبرئه انفعال خود در برابر این حادثه است.

۱۳۹۳/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...