نسخه چاپی

صحنه‌ گردان ناآرامی‌های سوریه كیست؟

عکس خبري -صحنه‌گردان ناآرامي‌هاي سوريه كيست؟

اخیراً بان كی مون، دبیر كل سازمان ملل اعلام كرده كه القاعده درانفجار سوریه نقش داشته؛ نمی‌توان بیان كرد كه اظهارات بان كی مون تا چه حد دقیق است، زیرا ایمن الظواهری اعلام كرده كه از طرحهای سعودی، قطر، تركیه، آمریكا و رژیم صهیونیستی علیه بشار اسد استفاده می‌شود.

به گزارش نما به نقل از هفته نامه مثلث، حتي نوار ظواهري به صورت مستند نيز پخش شد. ولي اين مساله كه كدام انفجار را سازمان القاعده، كدام را سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا واسرائيل و كدام را معارضه سوريه رهبري كرده، مشخص نيست. در واقع مي‌توان گفت سازمان اطلاعات سعودي پشت اقدام هاي تروريستي در سوريه است. با پشتيباني رسمي عربستان، قطر و آمريكايي‌ها از مخالفان سوري و امكاناتي كه ترك‌ها در اختيار اين معارضان گذاشتند در حقيقت آنها رسماً اعلام كردند كه به معارضه حقوق مي‌دهند و به كساني كه مخالف اسد هستند و عمليات انجام مي‌دهند اسلحه خواهند داد. همچنين اين كشورهاي مداخله‌گر گفته‌اند كه كمك خواهند كرد معارضان اسد از مرزها بگذرند و پناهنده شوند. اين مساله معارضان سوريه را به عده‌اي مزدور تبديل كرد كه از خارج حقوق مي‌گيرند و در سرزمين خودشان عمليات انجام مي‌دهند. بزرگترين اشتباه عربستان همين بود كه خيلي علني به چنين اقداماتي روي آورد، حتي در كنفرانس تونس، سعود الفيصل وزير خارجه عربستان به قهر جلسه را ترك كرد كه چرا مساله تسليح معارضان رسماً در بيانيه پاياني ذكر نشده است. اين مسائل باعث شد مردم سوريه متوجه شوند حقيقت موضوع چيز ديگري است و حقيقت ايجاد دموكراسي داخل سوريه از جانب عربستان، قطر، آمريكا، تركيه يا رژيم صهيونيستي نيست. بلكه آنها مي‌خواهند
حكومت بشار اسد را تغيير دهند و حكومتي را روي كار بياورند كه يا نسبت به مسائل خاورميانه بي تفاوت باشد يا از ر»يم صهيونيستي حمايت كند. در رابطه با انفجار اخير شايان ذكر است اين مساله كه گروهي به تنهايي بتواند تا بدين حد مواد منفجره از مرز وارد كند بدون همكاري كشورهاي همسايه امكان‌پذير نيست. زيرا كشورهاي همسايه اين نگراني را خواهند داشت كه شايد اين مواد منفجره در خاكهاي خودشان نيز باقي بماند، بنابراين سازمانهاي اطلاعاتي اين كشورها همكاري سازنده و فعالي با اين گروههاي تروريستي دارند. در غير اين صورت اجازه نخواهند داد چنين امري صورت بگيرد. حتي مشخص شد برخي از اين افرادي كه عمليات تروريستي انجام مي‌دهند سوري نيستند و از كشورهاي ديگر هستند و از خاك تركيه عموما وارد مي‌شوند. پس فقط ارتش به اصطلاح آزاد نيست كه دست به چنين اقداماتي مي‌زند؛ ارتشي كه بر خلاف اسمش به ارتش است چرا كه يك عده تروريست هستند و نه آزاد است زيرا از خارج از كشور تغذيه مي‌شود. در رابطه با اين حجم مواد منفجره كه وارد سوريه شده حتي القاعده كه سابقه اقدامات خرابكارانه و تروريستي بسياري دارد نيز به تنهايي نمي‌تواند چنين كاري را هدايت كند.
همچنين مكان و زمان اي عمليات تروريستي نيز جاي بحث دارد؛ چرا كه اين انفجار در چهار راهي رخ داد داد كه محل رفت و آمد بسياري از دانش آموزان، كارمندان و عابرين است و همچنين در نخستين ساعات روز به وقوع پيوست. اين مسائل نشان مي‌دهد كه اتفاق اخير چيزي نبوده جز يك عمليات تروريستي در حقيقت پس از انتخابات موفقيت آميزي كه بشار اسد در پي تعهداتش نسبت به ادامه اصلاحات انجام داد، معارضان، آمريكايي‌ها، قطري‌، ترك‌ها و سعودي‌ها كه راهبردشان سقوط حكومت بشار بود مشاهده كردند كه اوضاع خلاف آن چيزي است كه آنها مي‌خواهند بنابر اين تصميم گرفتند به اين گونه اقدامات روي بياورند. البته مشخص است كه اكنون سوريه ثبات و استقرار كافي ندارد و حكومت در ايجاد ثبات مشكل دارد اما اينگونه مسائل قطعا باعث دور شدن مردم از معارضه و پشتيباني‌شان از حكومت خواهدشد. زيرا اين گونه اقدامات و بمب‌گذاريهاي كور هيچ گاه نمي‌تواند مورد پسند مردم باشد. مساله ديگر اين است كه القاعده با چهره منفوري كه دارد در هر كجا كه باشد باعث تضعيف مخالفان مي‌شود. البته جنبه ديگر اين ماجرا اين است كه اعلام وجود القاعده، گروه‌هاي معارض و سازمانهاي اطلاعاتي را كه براي چنين انفجارهايي كمك مي كنند مبرا مي‌كند. دراين وضعيت تشخيص اينكه كدام گروه دست به عمليات زده بسيار دشوار است واكنون كه بان كي مون اين انفجار را به گردن القاعده انداخته به گونه‌اي برداشت مي‌شود كه معارضه تروريست نيست و فقط القاعده مسبب است. اما پرواضح است كه در اتفاقات سوريه فقط القاعده نقش ندارد بلكه ارتشي وجود دارد كه با پشتيباني مالي و آموزشي تركيه عليه اسد در حال انجام عمليات است. علاوه بر تركيه از لبنان نيز اسلحه به صورت قاچاقي وارد سوريه مي‌شود؛ مساله‌اي كه چند وقت پيش افشا شد اما غرب و به ويژه آمريكا اجازه ندادند علني شود. در حقيقت برخي كشورهاي عربي همچون عربستان و قطر با همكاري يكي از همسايگان سوريه علاوه بر ارسال سلاح و پول براي گروهكهاي تروريستي، با اعزام نيروهاي آموزش ديده سعي در تقويت آنها دارند. غرب به ويژه آمريكا، انگليس و فرانسه گروه‌هاي محارب سوري را به بهانه مبارزه با تروريسم اما براي جنگ افروزي رهبري مي‌كنند تا مانع از موفقيت اصلاحات سياسي بشار اسد شوند حال آنكه اقبال مردم به انتخابات پارلمان سوريه نشان داد كه تلاش قدرتهاي سلطه‌گر جهاني راه به جايي نمي‌برد.
غرب مي‌كوشد تا اصلاح نظام سياسي سوريه و طرح صلح كوفي عنان را شكست خورده جلوه دهد، چون در اين وضعيت شوراي امنيت سازمان ملل متحد بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مجزوب به مداخله نظامي در اين كشور شود بر همين اساس گروهكهايي همسو با القاعده با حمايت رسمي عربستان در سوريه فعال شدند.
حكم وقايع تروريستي در سوريه نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها سازماني عمل مي‌كنند و از يك منبع بزرگ اطلاعاتي براي اجراي اهداف خود سود مي‌برند؛ در كل اقشار مختلف مردم بر اثر اقدام هاي تروريستي از واقعيت‌هاي پشت پرده معارضه آگاه شدند و ضد مخالفان حكومت بشار اسد موضع مي‌گيرند. بشار اسد با تكيه بر مردم مي‌توانند گام‌هاي بعدي اصلاح ساختار سياسي را بلندتر بردارد و امنيت و آرامش را به فضاي اين كشور برگرداند، البته كشورهاي آزادي‌خواه و حامي مقاومت نيز بايد از اصلاحات دولت دمشق حمايت كنند و با رايزني مانع از دخالتهاي خارجي در امور داخلي سوريه شوند.
طرح شش ماده‌اي كوفي عنان نيز يك طرح غربي بود. در حقيقت اين طرح از زماني پيش آمد كه معارضه مسلح نتوانست به اهدافش برسد و حكومت سوريه در ميدان موفقيت‌هايي را كسب كرد. در رابطه با اين طرح بشار اسد شرط گذاشته بود كه كشورهايي كه رسما اعلام كرده‌اند به داخل سوريه، پول، اسلحه و تروريست مي فرستند نيز به طرح كوفي عنان پايبند باشند، اما اين چنين نشد. يعني نه قطر و نه عربستان تعهد ندادند كه دست از اين كارهايشان بكشند. اين طرح زماني مطرح شد كه مخالفان سوريه دريافتند نمي‌توانند از لحاظ نظامي به پيروزي برسند، به همين خاطر به اين طرح روي آوردند كه ببينند آيا مي‌توانند از لحاظ مدني موفق شوند. هدف آنها اين است كه قدرتي را كه در حال برقراري امنيت در خيابانهاست از ميدان خارج كنند و معارضه به وسيله عصيان مدني به هدفش دست يابد.
اما خوشبختانه مخالفان به هدفشان نرسيدند و با اشتباهاتي كه تا كنون مرتكب شدند هر روز منزوي‌تر مي‌شوند. اختلافات داخلي‌‌شان افزايش يافته و جايگاهشان نيز در ميان مردم كاهش يافته است. در طرف مقابل بشار اسد به واسطه تلاشش براي انجام اصلاحات توانسته برخي از نواقص گذشته را رفع كند و اكنون نسبت به چند ماه پيش سوريه با ثبات‌تري در برابر ما قرار دارد.
حسين شيخ الاسلام / كارشناس بين الملل

۱۳۹۱/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...