نسخه چاپی

كاظم انبارلویی مطرح كرد:

كلید همگرایی اصولگرایان در دست كیست؟

عکس خبري -كليد همگرايي اصولگرايان در دست كيست؟

اصولگرایان دریافته‌اند بسیاری از بگوومگوها و اختلافات و كوبیدن بر طبل "تنافر"، غیرطبیعی و القای نفوذی‌ها برای سربازگیری و فربه كردن جبهه فتنه در برابر انقلاب اسلامی است.

سایت خبری تحلیلی نما، محمد کاظم انبارلویی- روند همگرايي بين اضلاع اصولگرايي در يك شيب آرام و منطقي پيش مي‌رود و نشست‌هاي خوبي در راس و بدنه در جريان است تا به يك آسيب‌شناسي دقيق از آنچه كه گذشته، برسند.
طبل همگرايي اصولگرايان به صدا درآمده است و اكنون به صورت "بيدارباش، هوشيار عمل كن و حكيمانه فكر كن" خود را نشان مي‌دهد. توفيق اصولگرايان در استيضاح وزير علوم و روشنگري در مورد نفوذ اهل فتنه در دستگاه‌هاي اجرايي و بازگشت به رياست شوراي شهر تهران در يك فرآيند دموكراتيك، خبرهاي خوبي بود كه نشان مي‌دهد فرآيند همگرايي در اصولگرايان شكل گرفته است و جواب مي‌دهد.
اضلاع اصولگرايي آموخته‌اند دليلي ندارد كه به نداي وحدت و همگرايي كه از اردوگاه اصولگرايان به گوش مي‌رسد پاسخ مثبت ندهند. امروز هركس كه دغدغه اصولگرايي دارد، دغدغه وحدت و همگرايي هم دارد.
لذا به تلاش‌هايي كه از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي عضو برجسته روحانيت مبارز در زمينه همگرايي و وحدت صورت مي‌گيرد به ديده خريداري نگاه مي‌شود. اكنون هسته اصلي جريان وحدت اصولگرايان شكل گرفته و اندك اندك جمع خوبان مي‌رسند تا با "ادراك صحيح فرامين رهبري" در مسير هدايت‌هاي الهي براي رسيدن به اهداف بلند انقلاب اسلامي، گام برداشته شود.
كمترين آثار اين حركت، تجميع بدنه اصولگرايي در استان‌ها و شهرستان‌ها زير يك سقف است. اكنون سقف گفتگو در تهران و شهرستان‌ها شكل گرفته و آثار و نتايج خوبي هم داشته است. آنها نيك دريافته‌اند كه مي‌توان همه سلايق اصولگرايي را دوباره زير چتر اصول جمع كرد. اصولگرايي مربوط به يك فرد و يك طايفه و يك حزب و گروه نيست. اصولگرايي طيف وسيعي از جامعه را در برمي‌گيرد كه فقط دغدغه اطاعت از امام(ره) و رهبري دارند و به آينده روشن انقلاب مي‌انديشند و از توطئه‌ها و دسيسه‌هاي استكبار جهاني بويژه آمريكا، لحظه‌اي غفلت ندارند.
اصولگرايان در دور جديد شكل‌گيري همگرايي بين اضلاع خود آموخته‌اند چگونه از طريق گفتگو، مصالح و منافع ملي را صيانت كنند.
اصولگرايان دريافته‌اند بسياري از بگوومگوها و اختلافات و كوبيدن بر طبل "تنافر"، غيرطبيعي و القاي نفوذي‌ها براي سربازگيري و فربه كردن جبهه فتنه در برابر انقلاب اسلامي است.
اصولگرايان آموخته‌اند اگر تلاش صادقانه براي درك رهنمودهاي رهبري داشته باشند و سمت و سوي سر انگشت هدايت‌هاي رهبري را بفهمند، هيچ دليلي براي واگرايي وجود ندارد.
اصولگرايان آموخته‌اند كه اگر تكليف نسبت خرده گفتمان‌هاي موجود در درون اضلاع اصولگرايي را با گفتمان انقلاب و رهبري تعيين كنند، هيچ‌گاه در برابر هم قرار نمي‌گيرند.
اصولگرايان فهميده‌اند تحليل درست شرايط امروز انقلاب و نسبت آن با تحولات منطقه و جهان، همگرايي و وحدت بين آنها را ضروري مي‌سازد. اصولگرايان فهميده‌اند پايبندي به عهد و پيمان يكديگر و ترجيح منافع و مصالح جمع اصولگرايي به جمع‌هاي حزبي و گروهي، تنها راه خروج از اختلاف و رسيدن به وحدت است.
آنها آموخته‌اند مهارت‌هاي سياسي خود را براي رسيدن به وحدت و همگرايي به كار ببرند و از استخدام اين مهارت‌ها براي واگرايي پرهيز كنند.
امروز اين بحث مطرح است كه زيرساخت‌هاي سازماني اصولگرايان كه نوسازي مي‌شود، اصولگرايي باز تعريف مي‌گردد. فرمول جديد همگرايي و فاصله از واگرايي‌هاي گذشته چيست و ابعاد سياسي، حقوقي و رياضي اين فرمول كدام است؟
ترديدي نيست كه اصولگرايان بايد يك بار ديگر نسبت خود را با روحانيت اصيل و پيشرو تعريف كنند، اين نسبت در گذشته در ارتباط با جامعتين تعريف مي‌شد و از اين جهت اضلاع اصولگرايي، خود را مستغني از ارتباط با ديگر تشكل‌ها و نيز اشخاص حقيقي و حقوقي در اين وادي مي‌ديدند. واقعيت اين است كه امروز روحانيت در دو تشكل سياسي جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم خلاصه نمي‌شود. گستره روحانيت حداقل 7 جريان نيرومند، اصيل و فعال را در برمي‌گيرد، كه در زير به آن اشاره مي‌شود:
1- مراجع معظم‌ تقليد: مراجع معظم تقليد، امروزه به دليل هوشمندي در مسائل سياسي، بحمدالله "به روز" و "بهنگام" هستند و با هوشياري، انقلاب و رهبري معظم انقلاب را ياري مي‌رسانند.
2- حوزه‌هاي علميه: حوزه‌هاي علميه در سراسر كشور، امروز در مسائل انقلاب حضور دارند. عالمان و مدرسان و روساي حوزه‌هاي علميه در كنار مراجع عظام تقليد يك ظرفيت بزرگ از حضور روحانيت را در كشور تشكيل مي‌دهند كه اكنون در شوراي‌عالي مديريت حوزه علميه سازمان يافته عمل مي‌كنند.
3- جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران به عنوان دو تشكل ديرپاي انقلاب اسلامي كه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش تعيين‌كننده داشته‌اند، پنجمين جريان نيرومند روحانيت هستند كه گستره فعاليت آنها نه در قم و تهران بلكه در سراسر كشور است. طي سه دهه گذشته اين ارتباطات، متشكل‌تر و نيرومندتر شده و ارتباط آنها با رجال سياسي و مذهبي و تشكل‌هاي سياسي اصولگرا باعث شده است در انتخابات 35 ساله گذشته حرف براي گفتن داشته باشند و پيروزي‌هاي بزرگي را ثبت كنند.
4-دفاتر نمايندگي ولايت فقيه در دانشگاه‌ها و اساتيد روحاني مراكز آموزش عالي، چهارمين جريان نيرومند روحانيت در بدنه علمي و تحقيقاتي كشور هستند كه همپاي اساتيد و دانشجويان مسلمان و مبارز در صحنه‌هاي سياسي كشور نقش‌آفريني مي‌كنند.
5- ائمه جمعه و جماعت مساجد و نمايندگان ولي‌فقيه در استان‌ها و شهرستان‌ها: سومين جريان نيرومند روحانيت در كشور هستند كه همپاي مراجع و حوزه‌هاي علميه هر هفته و هر روز در مساجد و مصلي‌هاي نماز جمعه مسائل ايران، منطقه و جهان را رصد مي‌كنند و حضور سياسي آنها در صحنه‌ها دائمي و مستمر است.
6- موسسات آموزشي و تحقيقاتي و پژوهشي روحانيت: امروزه ده‌ها موسسه تحقيقاتي در تهران، قم، مشهد، اصفهان و شهرهاي بزرگ كشور در كنار حوزه‌هاي علميه فعال هستند. هزاران تحقيق علمي در ابعاد گوناگون از اين موسسات به بازار انديشه مي‌آيد. صدها استاد و محقق در اين موسسات مشغول تحقيق هستند. يكي از اين موسسات، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به رياست فقيه، فيلسوف و حكيم بزرگوار، آيت‌الله مصباح يزدي است. نقش وي و همراهان روحاني او در فضاي سياسي كشور بويژه در مقابله با فتنه و فتنه‌گران، در كنار ديگر جريان‌هاي روحاني و جريان‌هاي اصولگرا، برجسته و قابل اعتناست.
7- وعاظ و علماي بزرگ، خطباي برجسته و اهل منبر: اهل منبرو وعاظ محترم كه گاهي هم در تشكل‌هاي روحاني مثل جامعه وعاظ، خود را در تهران و شهرستان‌‌ها نشان مي‌دهند، از جريان‌هاي مهم تاثيرگذار روحاني هستند كه عمدتا در ماه‌هاي محرم، صفر و رمضان در هدايت سياسي افكار عمومي و نشر فرهنگ اهل بيت(ع) حرف اول را مي‌زنند.
8- و ...
شجره طيبه روحانيت در كشور ما يك نهاد الهي و مدني است كه سابقه آن به اسلام آوردن ايران برمي‌گردد و بيش از هزار سال پيشينه تاريخي دارد. اصولگرايان بايد نسبت خود را با اين جريان، آن هم با ابعاد گونه‌گون آن، باز تعريف كنند تا بتوانند فرآيند همگرايي را درست طي كنند. كليد ورود اصولگرايان براي همگرايي با روحانيت در سال‌هاي گذشته، جامعه مدرسين حوزه علميه قم و روحانيت مبارز بود. امروز همين كليد در دست اصولگرايان است. بايد محكم آن را بگيرند و با همگرايي و همزباني با ديگر لايه‌هاي روحانيت در كشور قفل تفرقه و تشتت را در ميان خود با آن باز كنند. امروز تلاش‌هايي دارد صورت مي‌گيرد كه اين قفل باز شود.
در اين ميان تلاش حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي، ستودني است. اصولگرايان بايد با دقت به هر ندايي كه متضمن همگرايي آنان و فاصله گرفتن از واگرايي است پاسخ مثبت دهند تا بتوانند در انتخابات آينده به عنوان يك جريان نيرومند "يد واحده" شركت كنند.

۱۳۹۳/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...