نسخه چاپی

فرانس ۲۴: كُردهای ایران قاطعانه جلوی داعش خواهند ایستاد

حضور نظامی داعش با مرزهای ایران تنها ده ها كیلومتر فاصله دارد. به نظر می رسد مردم ایران نگرانی ای از نفوذ نظامی داعش در خاك خود ندارند چون فكر می كنند ارتش و سپاه ایران با توصل به تسلیحات و نیروهای نظامی خود به راحتی می تواند این گروه شبه نظامی را عقب بزند.

به گزارش نما به نقل از افکار نیوز؛ گاهی شایعه هایی در شبکه های اجتماعی به خصوص از نوع موبایلی آنها از حضور نیروهای داعش در داخل خاک ایران منتشر می شود.

گزارشگران فرانس ۲۴، در منطقه کردستان ایران از نگرانی دیگری صحبت می کنند که شاید بیشتر در بین مردم این منطقه که داعش تنها چند ده کیلومتر با خانه های آنها فاصله دارد و کل مردم ایران شایع است:ترس از عملیات تروریستی گروه جهادگرای داعش.

به گفته بسیاری از کارشناسان مسایل منطقه کردستان ایران، با اینکه تفکرات سلفی و تندروانه در منطقه کردستان ایران طی سالهای اخیر تا حدی نمایان شده است، اما برش بسیار کوچکی را تشکیل می دهد و داعش نتوانسته است علی رغم مشکلات مردم منطقه نفوذی در منطقه پیدا کند.

هیوا به شبکه خبری فرانسه می گوید:
«عجیب است اما در اطراف من تقریبا افراد کمی را دیده ام که از داعش بترسند اکثر مردم اینجا می گویند ما با مردم سوریه و عراق متفاوت هستیم ما دست به دست هم همه داعشی ها را که به ما حمله کنند خواهیم کشت و خطری ما را تهدید نمی کند.

حتی به نظر می رسد که مردم دیگر حتی خیلی هم از تهدیدها و خطر حملات انتحاری نمی ترسند. سالها پیش هم گروه های سلفی دیگر مدعی شده بودند که به عروسی ها و مراسم شادی مردم حمله خواهند کرد حتی گفته شده بود در تالارهای عروسی بمب گذاری خواهند کرد اما هیچ وقت اتفاق نیفتاد و مردم هم دیگر خیلی به این شایعه ها توجه نمی کنند.

نکته مهمی که همه در شهرهای کردنشین به آن معتقدند این است که عمده کردها آدمهای افراطی مذهبی نیستند از همین منظر هم وجود گروهی افراطی مثل داعش هیچ گونه طرفداری ندارد و هرچه قدر هم که مخالف دولت باشند، شک ندارم اکثرآنها سلاح به دست می گیرند کما اینکه خیلی ها الان هم حاضرند به کردستان عراق بروند برای مبارزه علیه داعش.

اما از سوی دیگر کاوه که در سنندج زندگی می کند می گوید: «خب باید گفت که مردم اینجا هم نگرانند و هم نیستند. نگرانی از حمله داعش وجود دارد اما نگرانی اصلی شاید از خود حمله داعش نباشد چرا که تقریبا همه مطمئن هستند که داعش توانایی مقابله نظامی با ایران ندارد، ایران بالاخره با موشک و هواپیما و نیروهای نظامی گسترده آنها را به راحتی شکست می دهد.

در واقع دو نگرانی بیشتر اینجا من بین مردم می بینم، یک سری از مردم از این می ترسند که داعش دست به عملیات تروریستی در شهرها بزند، مثلا در مسجد، خیابان، بازار، پارک... این یکی از هراس های بزرگ مردم است من خودم تازگی ها در بازار که راه می روم گاهی قیافه ای ببینم که شاید کمی مشکوک به نظر برسد واقعا می ترسم و سعی می کنم از او فاصله بگیرم.

هر از چند گاهی هم شایعه هایی مثل خرمای سمی منتشر می شود من حتی شایعه مشروب سمی هم شنیده ام، گفته می شود داعش در عراق می داند که از کردستان میزان زیادی مشروب به صورت قاچاق وارد ایران می شود و آنها را مسموم کرده اند... .

من در چند وقت اخیر در شهرهای کردنشین ایران تک و توک با چهره ها و آرایش هایی مواجه شده ام که قبلا اصلا در این منطقه دیده نمی شد. یا گاهی با افرادی مواجه شده ام که افکار تند سنی دارند، افکاری که قبلا در کردستان من اصلا به خاطر ندارم هر چند از نظر من بسیار اقلیت هستند، اساسا مردم کردستان ایران آنقدرها مذهبی نیستند یعنی بیشتر خود را کرد می دانند تا مثلا سنی و یا شیعه.
شاید میزان نارضایتی در بین مردم کردستان از دولت ایران زیاد باشد اما من بعید میدانم کسی حاضر باشد اگر داعش به ایران حمله کند، بر علیه ایران، از داعش حمایت کنند؛ برعکس من فکر می کنم با تمامی مشکلات اما اگر داعش بخواهد به کردستان ایران حمله کند بسیاری از جمله خود من حاضرند سلاح دستم بگیرند و با آنها بجنگند.

۱۳۹۳/۶/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...