نسخه چاپی

اسپانسر پرسپولیس به كجا می‌رود؟

اسپانسر سرخ‌ها كه بعد از گذشت 4 ماه از انعقاد قرارداد از فرصت‌های تبلیغاتی موجود استفاده چندانی نبرده است.

به گزارش نما، اسپانسر باشگاه پرسپولیس در حالی با شیوه جدید وزارت ورزش روی کار آمد و فضاهای تبلیغاتی این باشگاه را در دست گرفت که تاکنون نشانه‌ای از درآمدزایی را در این تیم ندیده‌ایم. پرطرفدارترین تیم آسیا در ازای دریافت ۳۰ میلیارد تومان حق بهره‌برداری از برند و فضاهای تبلیغاتی‌اش را به «شرکت بهنام پیشرو کیش» برای یک فصل واگذار کرد.

فارغ از حرف و حدیث‌ها درباره نحوه واگذاری و پشت‌پرده‌هایی که گفته می‌شود، وجود داشته و دارد، این اقدام در نگاه اول مثبت ارزیابی می‌شد چرا که دو تیم پایتخت همواره چشم به جیب دولت داشتند تا از بودجه عمومی کشور سهمیه‌ای برای مخارج سرسام‌آور آنها تامین شود و تقریبا برای اولین‌بار بود که به سمت خودکفایی قدم برداشتند اما نکته‌ای که در این بین نمود دارد، عدم استفاده از این فرصت درآمدزایی از طرف شرکتی است که «اسپانسر» باشگاه پرسپولیس نامیده می‌شود و در حالی که 7 هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال گذشته، هنوز نشانه‌هایی از درآمدزایی این «اسپانسر» دیده نمی‌شود.

اسپانسر سرخ‌ها که بعد از گذشت 4 ماه از انعقاد قرارداد، مبلغ 40 درصد (12 میلیارد تومان) از تعهدات خود را پرداخت کرده با تمام محدودیت‌های موجود برای درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال در ایران، از فرصت‌های تبلیغاتی موجود استفاده چندانی نبرده است. از جمله تبلیغات روی پیراهن تیم در طول برگزاری لیگ که جزو معمول‌ترین راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها به حساب می‌آید. تبلیغی که در 7 هفته ابتدایی لیگ روی پیراهن پرسپولیس نقش بست، متعلق به «شرکت جهان اقتصاد صنعت» است؛ شرکتی که اعضای آن همان اعضای شرکت «بهنام پیشروی کیش» هستند.

این شرکت به شیوه عجیبی سعی در تبلیغ شرکت تازه تاسیس خود دارد و البته برای این کار شیوه نامناسبی را انتخاب کرده و می‌توان ادعا کرد که به نوعی ضدتبلیغ بوده است! بزرگ‌ترین و غیراستانداردترین تبلیغ ممکن روی پیراهن، درج لوگو متقارن با نشان پرسپولیس در سمت راست پیراهن، تبدیل کردن سایت باشگاه به Wallpaper برای تبلیغ شرکت و همین‌طور دیوار‌های ورزشگاه درفشی‌فر که به آماتورترین شکل ممکن صورت گرفته است.

بدیهی است این شرکت برای تبلیغ خود می‌توانست با مبلغ بسیار اندکی روی پیراهن پرسپولیس جا بگیرد و نیازی به این نوع قرارداد اسپانسرینگ با سرخ‌ها نبود! فروشگاه اینترنتی و فروش پیراهن و ملزومات هواداری، خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و... امکاناتی است که در یکی، دو سال اخیر در فوتبال ایران برای درآمدزایی جای خود را باز کرده و پول‌های خوبی را به سمت باشگاه‌ها سرازیر کرده است اما در باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس کوچک‌ترین نشانه‌ای از این فعالیت‌ها دیده نمی‌شود.

تصور می‌رود شرکتی که این مبلغ را برای سرمایه‌گذاری یک‌ساله در باشگاه بزرگی مانند پرسپولیس هزینه می‌کند، پیشاپیش برای این طرح‌ها برنامه داشته است که با توجه به موارد بالا، یا این مجموعه توانایی و آگاهی لازم برای درآمدزایی در این بخش را ندارد یا اینکه تعمدی در این عدم درآمدزایی وجود دارد؛ تبدیل کردن پرسپولیس به «زمین نیمه‌سوخته» و تصاحب آن در زمان خصوصی‌سازی به قیمت به مراتب پایین‌تر از ارزش واقعی! نکته مهم‌تر این است که از آغاز روی کار آمدن هیات‌مدیره جدید و به تبع آن شروع کار اسپانسر جدید، اختلاف‌هایی میان 2 اسپانسر قبلی باشگاه (بانک رسالت و شرکت صدراسیستم پاسارگاد) به وجود آمد که در ظاهر این اختلاف‌ها برطرف شد اما واقعیت این است که طرفین هنوز به توافق مشخصی دست نیافته‌اند.

از سوی دیگر اسپانسر فعلی باشگاه پرسپولیس معتقد است به دلیل تامین بودجه باشگاه باید در تصمیم‌گیری‌های فنی و مدیریتی هم نقش داشته باشد. شاید بحث‌هایی که یکی، دو بار بین رحیمی و سیاسی به وجود آمد هم بی‌ارتباط با این موضوع نبوده باشد. حتی این گمانه‌زنی هم وجود دارد که اسپانسر برای اثبات نقش خود در امور باشگاه بشدت به دنبال جمع کردن رزومه چند مربی خارجی است تا در صورت ادامه یافتن ناکامی‌های سرخ‌ها دست به کار شده و تغییرات را از تیم مدیریتی تا فنی شروع کند.

منبع: وطن امروز

۱۳۹۳/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...