وحشت دشمنان از توافق واقعی

عکس خبري -وحشت دشمنان از توافق واقعي

باید این حقیقت را دریابیم كه باتوجه ناتوانی آمریكا و اتحادیه‌اروپا درلاپوشانی خطای بزرگ غرب در خروج و بی‌تعهدی نسبت به توافق هسته‌ای آنها بخش اعظم بازی ضد ایرانی خود را در فضای تبلیغاتی تنظیم كرده است

به گزارش نما، «حنیف غفاری» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه جام جم نوشت:

طی روزهای اخیر شاهد رفت و آمدهای مکرر مقامات آمریکایی و صهیونیستی به واشنگتن و تل‌آویو هستیم. منابع رسانه‌ای و خبری می‌گویند یکی از مهم‌ترین اهداف در این دیدارها، هم‌افزایی دو بازیگر هم پیمان یعنی واشنگتن و تل‌آویو در قبال پدیده‌هایی مانند مذاکرات وین و موضوع برجام است. در این میان، جمهوری‌اسلامی ایران فارغ از هرگونه شانتاژ و مانور سیاسی و تبلیغاتی دشمنان، به دنبال یک هدف است: توافق واقعی یا همان توافق خوب.

توافق خوب قطعا دارای استانداردهایی است که مهم‌ترین آنها، اطلاق و نداشتن ابهام در ماهیت و محتوای آن است. فراتر از آن، توافق خوب، توافقی است که قابلیت ابطال‌پذیری آن به عدد صفر میل پیدا کند؛ زیرا در غیر این صورت، توافق از ماهیت حقوقی خود فاصله گرفته و به یک چارچوب متزلزل تبدیل خواهدشد. یکی از اصلی‌ترین اهداف آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، انعقاد یک توافق مبهم، تفسیر پذیر، یکطرفه، تضمین‌ناپذیر و غیرقابل استناد در مذاکرات وین است. طرف آمریکایی و تروئیکای اروپایی هم به لحاظ انتزاعی و هم به لحاظ عملیاتی روی کلید واژه‌ای به نام برجام دفرمه شده متمرکز هستند؛ یعنی توافقی که نه تنها از شکل اصلی خود فاصله گرفته‌باشد، بلکه بازگشت به آن صرفا منجر به پررنگ شدن تعهدات ایران و کمرنگ‌تر شدن تکالیف غرب شود. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که آمریکا و متحدانش طی شش دوره اخیر مذاکرات وین حاضر به ارائه تضمین در خصوص باقی ماندن در برجام نشده‌اند، همین مساله است.

در مقابل، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در مذاکرات وین فراهم نبودن امکان انعقاد توافق بد علیه منافع کشور را بارها به تروئیکای اروپایی( که متغیری وابسته به واشنگتن در مذاکرات محسوب می‌شوند) گوشزد کرد. در این میان، غرب و رژیم اشغالگر قدس سعی دارند از مجاری غیر رسمی و با استناد به ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود، مروج همین توافق بد به ضرر ایران باشند. تحرکات ایجابی و هم‌افزایی نسبی رسانه‌ای دغدغه‌مند در جریان مذاکرات اخیر وین، بخشی از این بازی تبلیغاتی - رسانه‌ای غربی‌ها را خنثی کرده و این روند قطعا در آینده نیز به صورتی جدی‌ و عمیق‌تر ادامه پیدا خواهدکرد. باید این حقیقت را دریابیم که با توجه به دستان خالی غرب در عرصه حقوقی، فنی و کارشناسی مذاکرات و ناتوانی آمریکا و اتحادیه‌اروپا در لاپوشانی خطای بزرگ غرب در خروج و بی‌تعهدی نسبت به توافق هسته‌ای، آنها بخش اعظم بازی ضد ایرانی خود را در فضای تبلیغاتی و محیطی تعریف و تنظیم کرده‌اند تا شاید از این طریق، بتوانند نسبت فرامتن مذاکرات و متن مذاکرات را به سود مولفه‌های بیرونی تغییر دهند. با همه این اوصاف، هم‌افزایی موثر وزارت خارجه و رسانه‌های کشورمان بازی رقیب را کم اثر خواهدکرد.

۱۴۰۰/۹/۱۷

اخبار مرتبط