نقش آمریكا در حمله تروریستی خیابان استقلال استانبول

نقش آمريکا در حمله تروريستي خيابان استقلال استانبول

روزنامه تركیه‌ای گزارش داد احلام البشیر شهروند سوری كه حمله تروریستی ۱۳ نوامبر را در خیابان استقلال استانبول انجام داد، توسط مربیان آمریكایی آموزش دیده بود.

به گزارش نما ، روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» سه‌شنبه (۱۵ نوامبر، ۲۴ آبان) به نقل از پلیس مسئول تحقیقات درباره انفجار تروریستی استانبول گزارش داد احلام البشیر شهروند سوری که حمله تررویستی ۱۳ نوامبر را در خیابان استقلال انجام داد، توسط مربیان آمریکایی آموزش دیده بود.

فارس نوشت: طبق گزارش این روزنامه، شاخه سوری حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ترکیه ممنوع است، دستور این حمله را صادر کرده بود.

این فرد ده ساعت بعد از فرار از صحنه حادثه که در آنجا وسیله انفجاری را روی یک نیمکت قرار داد، دستگیر شد. این روزنامه گزارش داد که پلیس استانبول از همه امکانات فنی برای جستجوی این تروریست استفاده کرد و آن‌ها سرانجام توانستند با استفاده از ۱۲۰۰ دوربین مداربسته او را ردیابی کنند.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه دوشنبه از دستگیری این فرد و ۴۵ نفر دیگر که احتملاً در این حمله دست داشتند خبر داد. وی همچنین در انتقاد از آمریکا گفت «آنکارا پیام تسلیت واشنگتن را به دلیل حمله تروریستی مرگبار پ‌ک‌ک در استانبول نمی‌پذیرد».

وی پیش‌تر هم با سرزنش کردن دولت آمریکا به دلیل این حمله تروریستی و کشتار مردم در استانبول، توضیح داد که پیام تسلیت واشنگتن مانند بازگشت مجرم به صحنه جنایت خود است.



طبق اعلام اداره کل امنیت استانبول، حمله را البشیر که وابسته به پ‌ک‌ک است و ماه‌ها قبل از شهر سوری کوبانی فرستاده شد، انجام داد و در زمان بازجویی هم به جرم خود اعتراف کرد.

انفجار بمب در خیابان استقلال استانبول، شش کشته و بیش از ۸۰ زخمی برجا گذاشت. تیم تحقیقات معتقد است حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و شاخه سوری آن موسوم به یگان‌های مدافع خلق در این انفجار ترویستی هم‌دست بودند.

۱۴۰۱/۸/۲۴

اخبار مرتبط