نسخه چاپی

انتقاد روزنامه فرانسوی از رویكرد ضد ایرانی ترامپ

دونالد ترامپ با سخنان ضد ایرانی خود، یك پیروزی اخلاقی به ایران هدیه كرد و اعتبار قدرت اول جهان را از بین برد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی زبان «لوتان» در مقاله‌ای با عنوان «یاوه‌گویی‌های ضد ایرانی دونالد ترامپ» نوشت: رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای ایران را تایید نکرد و قصد دارد پا را فراتر از این بگذارد و در نهایت این توافق را که یک موفقیت تاریخی و چند جانبه دیپلماسی خوانده می‌شود، از بین ببرد.

دونالد ترامپ ثابت کرد که استاد هرج و مرج است. تاکتیک حکومتی او که روز به روز اقتداگرتر می‌شود، حال برای همه شناخته شده است. این تاکتیک عبارت است از تزریق حداکثری تردید به سیستم. شاید او با سخنان به شدت پرخاشگرانه روز جمعه خود در کاخ سفید، هنوز این توافق تاریخی را از بین نبرده است، اما به صراحت آن را محکوم به مرگ کرد و نشان داد که نمی خواهد از وقوع جنگ با ایران پیشگیری کند.

رئیس جمهور آمریکا فعلا مسئولیت آینده این توافق را بر عهده کنگره‌ تحت سلطه جمهوریخواهان گذاشته است، جمهوریخواهانی که با وجود انتقادهای مدام از رویکرد باراک اوباما در قبال ایران، کم کم انگشت ندامت به دندان می‌گزند. دونالد ترامپ به شیوه‌ای غیر حرفه‌ای موفق شد با یاوه‌گویی‌های ضد ایرانی خود، آمریکا را کاملا منزوی کند. او آماده است یک بحران هسته‌ای دیگر را با تهران ایجاد کند و این در حالی است که تنها راه حلی که تاکنون برای حل و فصل مشکل پیونگ یانگ پیدا کرده «نابودی کامل کره شمالی» است.

تمام کسانی که در آمریکا، هنوز در قید محور شرارت جرج بوش هستند باید دوباره در باره آن تامل کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول اجرای توافق هسته‌ای با ایران است می گوید: تهران از ژانویه سال 2016 این توافق را به طور کامل رعایت کرده است. این جمهوریخواه (ترامپ) به جای تضعیف ایران یک پیروزی اخلاقی به تهران هدیه کرد. به نظر می‌رسد آمریکا از جامعه بین‌المللی طرد شده است. دونالد ترامپ هم تا حدودی مثل جرج بوش که با راه انداختن جنگ عراق به تقویت ایران کمک کرد، در نهایت به تقویت نقش ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای کمک می‌کند.

دونالد ترامپ که تصمیم گرفته است خود را از دیپلماسی تقریبا غیرممکن رکس تیلرسون محروم کند، روز جمعه اعتبار قدرت اول جهان را هم از بین برد. او یک اجماع بین المللی محکم را نابود کرد. اجماعی که پس از بیست و یک ماه مذاکره به دست آمد و قرار بود به عنوان الگویی در مذاکرات بین المللی به ویژه حل و فصل بحران کره شمالی از آن استفاده شود. از این پس پیونگ یانگ یک عذر طلایی در اختیار داد تا با دولت آمریکا که قادر نیست بر سر حرف خود بایستد، مذاکره نکند.

۱۳۹۶/۷/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...