نسخه چاپی

آخرین مهلت پرداخت فطریه و زكات رمضان سال گذشته

اگر شما هم از پرداخت فطریه و زكات ۹۶ جامانده اید، می توانید میزان مبالغ فطریه و كفاره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش نما، روزه داری یکی از واجبات در ماه مبارک رمضان است، که دفاتر مراجع تقلید پس از گذشت یک ماه برپایه شرع و قانون عظام، مبالغ فطریه و کفاره را اعلام می‌کنند.

آنچه در سوابق فطریه و کفاره اهمیت دارد زمان پرداخت آن است و گفته شده که مبلغ فطریه در شب عید فطر کنار گذاشته یا پرداخت شود، اما اگر در این بین افرادی هنوز موفق به پرداخت فطریه یا کفاره نشده اند، برگردن افراد دینی است که باید ادا شود.

زکات فطره یا فطریه معادل با سه کیلوگرم قوت غالب مورد استفاده مسلمانان است که به طور معمول بر اساس مبلغ برنج یا گندم محاسبه می‌شود.کسی که فقیر نیست باید برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد اما اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکفل واجب نمی‌شود.

همه افراد فرصت دارند تا مبلغ فطریه و کفاره را همزمان با حلول ماه شوال تا سحرگاه روز اول پرداخت کنند، و اگر بعد از این مدت کسی موفق به پرداخت آن نشد، حقی است که می تواند در طی همان سال یا در سال های آینده بپردازد.

در گزارش زیر مبالغ فطریه و کفاره سال گذشته را می توانید مشاهده کنید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای: حداقل فطریه برای هر نفر 7000 تومان (بر اساس قوت غالب گندم) است و مبلغ روزی 2 هزار تومان برای کفاره در نظر گرفته شده است.

بر همین اساس نظر دیگر مراجع تقلید به شرح زیر است؛

آیت ‌الله جوادی ‌آملی: مقدار فطریه سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و مانند آن یا پول آن که در هر مکانی قیمت خاص خود را دارد.

فطریه کسی که اول مغرب شب عید (نه غروب) نان‌خور کسی محسوب شود ،بر او واجب است. صرف نان او را در شب عید بخورد کافی نیست بلکه باید نان‌خور او حساب شود. بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را می‌خورد و نان‌خور او محسوب نمی‌شود، فطریه او بر میزبان واجب نمی‌شود.

کسی که پول فطریه را تا ظهر روز عید فطر ندارد، قرض کردن بر او واجب نیست. هر چند اگر قرض کند و اداء نماید؛ صحیح است. البته اگر قرضی نکرده باشد، بعد از دریافت حقوق باید فطریه را بپردازد.

آیت‌الله شبیری زنجانی: دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ 6 هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به‌ حساب گندم تعیین کرده است، کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌ حساب گندم 900 گرم است، مبلغ هزار و 500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 90 هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

۱۳۹۷/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...