نسخه چاپی

ابطحی در گفتگو با نما:

هیچ تضمینی وجود ندارد كه با اجرای FATF ایران از لیست سیاه خارج شود

عکس خبري - هيچ تضميني وجود ندارد که با اجراي FATF ايران از ليست سياه خارج شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: دیپلماسی كنونی بخصوص در پیوستن به FATF روشی نیست كه نتیجه بخش و رافع مشكلات كشور باشد

سید محمدجوادابطحی نماینده مردم استان اصفهان و خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به بند 14 پیوست 2 برجام و تعهدی که آقای طیب نیا به بیگانگان دادند،گفت: متاسفانه در برجام کوتاهی شد و گرفتار شدیم که امروز هم فشار بر پیوستن به FATF می آورند.
وی بیان نمود: آقای ظریف گفتند به ناچار باید FATF را به خاطر تعامل اروپا با ایران برای تسهیل معاملات بپذیریم که البته تضمینی هم در این باره نه از سوی ایشان و نه از سوی اروپایی ها داده نشد و همه ادعاها حرف و شعار بود و در عمل کاری انجام نشده است.
وی افزود: همچنین وزیر خارجه اعلام نمود اروپایی ها راهکاری دارند که یک صندوق مشترک تحت عنوان SPV ایجاد کنندکه اگر نفت ما را خریداری و پول نفت به آن صندوق واریز و ما از آنها خریدی داشتیم با همان پول صندوق تهاتر شده و کالا وارد کشور شود که این راهکار اشکالات اساسی دارد
ابطحی با اذعان به اینکه می گویند نفت را به اروپا فروخته و پول آن را در صندوق می گذاریم، اظهار نمود: این حرف ها در حالی زده میشود که اروپا تضمینی برای خرید نفت ما نمی دهد و شرکت های نفتی و پالایشگاههای اروپا حاضر به خرید نفت ما نیستند و از جریمه تحریم های ثانویه آمریکا که قریب به 10 تا 15 میلیارد دلار است واهمه دارند.
وی با اذعان به بی تاثیر بودن FATFدر حل مشکلات اقتصاد، گفت: دشمن FATF را برای اعمال محدودیت هر چه بیشتر و عبور از خط قرمزهای امنیتی ما علم کرده است، پافشاری بر تصویب آخرین مصوبه هم اعمال فشار بر کشور در حوزه امنیت است تا امنیت کشور ضربه پذیر شده و زمین گیر شویم.
ابطحی با انتقاد از حامیان پیوستن به FATF در داخل، اظهار نمود: معلوم نیست آقایان به چه می اندیشند که با با پیوستن به FATF مملکت را به سمت نامعلومی هدایت می کنند کما اینکه به آقای ظریف گفتیم که گوش ما مخملی نیست که باور کنیم با پیوستن به این معاهده مشکلات حل می شود انهم با سرانجام برجام که به حرف و عهد خود عمل نکردند، اینجا هم عمل نخواهند کرد.
وی با بیان اینکه خروج کشور از لیست سیاه در FATFبستگی به اجماع نظر اعضا دارد، گفت: عربستان و اسرائیل عضو این گروه اند و تحت هیچ شرایطی نظر موافق نخواهند داد که ما از لیست سیاه بیرون بیاییم و هدف آنها تنها این است که با سیلی زدن به ما امتیاز بگیرند بدون اینکه قصدشان امتیاز دادن به ما باشد.
وی افزود: معتقدم دیپلماسی کنونی روشی نیست که نتیجه بخش باشد لیکن همانطور که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری فرمودند ما باید به توانمندی داخلی خود تکیه کنیم که راهکارهای بسیار برای رفع مشکلات در داخل کشور است.

۱۳۹۷/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...