نسخه چاپی

پور حسین در گفتگو با نما:

تعیین سقف مهریه منطقی نیست

عکس خبري -تعيين سقف مهريه  منطقي نيست

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: حمایت از تقلیل میزان مهریه از 114 سكه به 14 سكه به عنوان معیار محاسبه در محاكم قضایی منطقی به نظر نمی رسد.

شکور پورحسین نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به طرح تقلیل معیار محاسبه مهریه در محاکم قضایی، گفت: اخیرا" به جهت افزایش چشمگیر قیمت سکه طرحی در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که طبق آن مبلغ مهریه معیار محاسبه در محاکم قضایی از 114 سکه به 14سکه کاهش یابد تا از افزایش تعداد زندانیان مهریه جلوگیری شود.
وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته درقانون حمایت از خانواده، اظهار نمود: سابقا" اصطلاحی تحت عنوان عندالاستطاعه در باب مهریه در قانون حمایت از خانواده مطرح نبود و به محض وقوع عقد با ایجاد شرایط لازم برای پرداخت مهریه، پرداخت فوری و عند المطالبه مهریه واجب می شد.
وی افزود: یعنی اگر مهریه از سوی زوجه از زوج طلب می شد باید به فوریت تمام مهریه پرداخت می شد و اگر مردی توان پرداخت تمام و کمال مهریه زن را نداشت باشکایت قضایی زن با صدور اجراییه محکوم به پرداخت تمام مهریه شده و در صورت عدم توانایی مالی برای پرداخت هم روانه زندان می شد.
پورحسین با اذعان به افزایش تعداد زندانیان مهریه، خاطر نشان کرد: در برهه ای از زمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون حمایت از خانواده پرداخت 114سکه از مهریه را عندالمطالبه و پرداخت مابقی آن را عندالاستطاعه و موکول به زمان کسب توانایی مرد برای پرداخت نمودند که عدم پرداخت فوری بیش از 114 سکه سبب زندانی شدن زوجه نشود و مرد بتواند با حداقل کار کردن بیرون از زندان باقی مهریه را به مرور پرداخت نماید.
وی گفت: اکنون نیز با نوسانات اخیر در بازار اقتصاد کشور طرح تعیین 14 سکه به عنوان معیار محاسبه مهریه در محاکم قضایی به جای 114 سکه در مجلس مطرح است لیکن به نظر نمی رسد این طرح تصویب شود چرا که این مقدار یقینا" نمی تواند پشتوانه اجتماعی و قانونی لازم در امر ازدواج برای حمایت از زن باشد و معقول و مورد پذیرش عمومی نیز نخواهد بود.
وی با اشاره به توافقی بودن معیار تعیین میزان مهریه بین زوجین در زمان عقد،گفت: تعیین مهریه بنا بر شاخص های چون کمال و جمال و اصالت خانوادگی زوجین تعیین می شود و به لحاظ قانونی و شرعی هیچ محدودیتی در تعیین میزان مهریه زن وجود ندارد لذا گذاشتن مبنای قانونی و تغییر مهریه به این شکل به نظر نمی رسد بتواند از شدت اختلافات در مورد مهریه بکاهد.
وی با اشاره به جایگاه کنونی زنان در جامعه، گفت: به نظر می رسد برای تحکیم مبانی خانواده و حمایت از زن دیگر تنها پرداخت مهریه زن پاسخ گو نباشد و حمایت های بیشتری از زنان باید در سطح جامعه و از سوی مسئولین امر صورت گیرد کما اینکه متاسفانه در جامعه ما نوع نگاه کنونی به مهریه به عنوان عامل ثبات بخش زندگی سبب بروز مشکلات فراوان شده است در حالی که هرگز مهریه عامل دوام زندگی زوجین هم نبوده است.

۱۳۹۷/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...