نسخه چاپی

سید مصطفی خوش‌چشم در گفتگو با نما:

رفتار با زندانیان امنیتی قابل مماشات نیست

عکس خبري -رفتار با زندانيان امنيتي قابل مماشات نيست

وزیر خارجه قبلی در پارلمان این كشور گافی را داد كه ثابت می‌كرد جرایم اعلام شده علیه خانم زاغری درست بوده است.

در خصوص سفر جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس و دیدار با خانواده محکوم امنیتی و شهروند دو تابعیتی نازنین زاغری پایگاه خبری تحلیلی نما بر آن شد تا گفتگوی کوتاهی را با سید مصطفی خوش‌چشم استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی بین‌الملل انجام دهد. متن آن را در ادامه می‌خوانید.



چرا با وجودی که این دیدار خلاف قواعد دیپلماتیک است، مسئولین وزارت خارجه کشورمان چگونه مجوز آن را دادند؟

علت اصلی را باید از خود مسئولین وزارت خارجه‌مان بپرسید، اما این امر مسبوق به سابقه است. به نظر می‌رسد در راستای نزدیک شدن به روزهای حساس برجام و تعهداتی که اروپا در قبال برجام دارد سعی شده است تا حدی از تنش و تنش‌افزایی جلوگیری شود و این دیدار هم در همین جهت است. گرچه بعید است با این‌‌گونه اقدامات بشود مقابل زیاده‌‌خواهی‌ها و زیاده طلبی‌های انگلیسی‌ها و اروپایی‌ها ایستاد. اصولاً رویکردی که نسبت به اروپا و غرب وجود دارد اعم از برجام یا دیگر مقوله‌های شبیه به آن و حتی معضل خانم زاغری و سایر زندانیان امنیتی ـ جاسوسی گرفتن بهانه از دست اروپایی‌هاست. در صورتی که بهانه‌های طرف غربی پایان‌پذیر نیستند و هر چه سعی کنید خواسته‌هایشان را اجابت کنید باز هم خواسته‌های بیشتری را مطرح می‌کنند. رفتار با زندانیان امنیتی و کسانی که به دلایل ضربه به امنیت ملی جمهوری اسلامی دستگیر می‌شوند، قابل مماشات نیست. انگلیسی‌ها به‌زودی این را خواهند فهمید تعویض وزرای خارجه و نوع رویکردشان نسبت به این مسئله در قبال جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار نخواهد بود و بایستی به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران احترام گذارده شود.


آیا این دیدار باعث به راه افتادن جوّ غیر واقعی حقوق بشری علیه کشورمان خواهد شد؟


بعید می‌دانم. به خاطر اینکه انگلیسی‌ها قبلاً این سعی را کرده‌اند. ضمن اینکه وزیر خارجه قبلی در پارلمان این کشور گافی را داد که ثابت می‌کرد جرایم اعلام شده علیه خانم زاغری درست بوده است و این انگلیسی‌ها هستند که باید رفتارشان را درست کنند، نه جمهوری اسلامی ایران. هیچ کشوری در جهان نمی‌‌پذیرد امنیت ملی‌اش به مخاطره بیفتد و در هر وضعیتی که باشد مورد مماشات قرار بگیرد.



پس جوّ را مثبت و به نفع ایران قلمداد می‌فرمایید.

خیر، به عقیده من نمی‌توانند موج جدیدی را بر له این خانم ایجاد کنند. قبلاً و در دوران وزیر خارجه قبلی انگلیس سعی‌شان را کرده بودند که موج تبلیغاتی شدیدی را به راه بیندازند، اما نتوانستند و الان هم در آن حد فعالیت دیده نمی‌شود. با وجودی که وزیر خارجه جدید انگلیس با توپ پر به ایران آمد، اما دست خالی برگشته و فهمیده است که بایستی به قوانین جمهوری اسلامی و امنیت کشور احترام گذاشته شود و ایران زیر جوّ تبلیغاتی کوتاه نخواهد آمد.


۱۳۹۷/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...