نسخه چاپی

حسین محمودی اصل در گفتگو با نما مطرح كرد:

اثر فصلی انتخابات ریاست جمهوری بر قیمت دلار/ قیمت دلار بعد از توافق هسته‌ای تثبیت می شود

عکس خبري -اثر فصلي انتخابات رياست جمهوري بر قيمت دلار/ قيمت دلار بعد از توافق هسته‌اي تثبيت مي شود

كارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت:ما انتخابت ریاست جمهوری را پیش رو داریم و این خود برو روی قیمت دلار تأثیرگذار است، اما متأسفانه هیچ برنامه عملیاتی سناریومحور و مشخصی از سوی هیچ گروهی نداریم و این امر بسیار نگران كننده است

حسین محمودی اصل استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نما در رابطه با کاهش قیمت دلار گفت: در حالت کلی افزایش و کاهش قیمت دلار هیچکدام به نفع کشور نیست، کاهش شدید و یا افزایش شدید هیچ سودی برای کشور ندارد و باید این تغییرات قیمت با یک منطق همراه باشد. با توجه به در جریان بودن مذاکرات و روند آن، گویی مقاومت مردم و سیاست های نظام و دولت نتیجه داشته و ظاهراً برگشت به برجام صورت خواهد گرفت؛ بنابراین کاهش قیمت دلار طبیعی است؛ زیرا برخی از ارزهای موجود که حدود 20 میلیارد دلار بود برای حفظ ارزش ملی در خانه ها احتکار شده بودند و الان دارند به ریال تبدیل می شوند؛ چون انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و از طرفی هم بحث مذاکرات و آزادی منابع در پیش است که این مسائل باعث زیاد شدن عرضه و کاهش قیمت قیمت دلار است.
وی در رابطه با کاهش قیمت کالاها بیان کرد: دلیل این که کالا ها هنوز با قیمت بالا و دلار 28 تومانی خرید و فروش می شوند، این است که تمام اجناس و کالاهایی که وارداتی هستند و یا مواد اولیه آنها وارداتی است، قبلاً و با قیمت بالا خریداری شده و ما همیشه در ایران چسبندگی قیمت را از لحاظ فرهنگ اقتصادی شاهد هستیم و معمولاً کالاهایی که همگن نیستن با تأخیر دچار کاهش قیمت می شوند، اما کالاهای همگن مانند: طلا، سکه، دلار، سریع تغییر قیمت می دهند و قیمتشان کاهش یا افزایش پیدا می کند. ضمناً باید توجه داشت که عملاً هنوز اتفاقی صورت نگرفته و ما هنوز دو هزار و 700 ردیف ممنوعیت کالا در واردات داریم و چون کالایی وارد نشده و مردم ذخیره کالا در انبارها به صورت احتکار نداشتند پس فعلاً شاهد تغییر قیمت در بخش کالا ها نیستیم.
کارشناس اقتصادی ادامه داد: این افزایش و کاهش های غیرمنطقی باعث آسیب رساندن به تولید می شود؛ زیرا نمی توان پیش بینی درستی از وضعیت اقتصادی در آینده داشت و این امر باعث بروز مشکل در بحث قرار دادها است. به طور مثال زمانی که کالایی در کشور ما با قیمت دلار 25هزارتومان خریداری شده و بهای تمام شده آن 25هزار تومان و یا حتی بالاتر است ، با کاهش قیمت دلار و ثبات آن برروی 21 هزار تومان، به صادر کننده این سیگنال را می دهد که صادرات انجام ندهد؛ زیرا دچار ضرر می شود. حتی این امر باعث می شود که ما شاهد کاهش میزان صادرات غیرنفتی هم باشیم که این اتفاق در سال 99 افتاد. دولت انتظارات را افزایش داد مثلاً در مقطعی گفت قیمت دلار باید 16 هزار تومان باشد که این خود باعث شد صادر کننده صبر کند و صادرات دچار مشکل شود. در نهایت بخش اعظم این افزایش قیمت ناشی از کاهش انتظارات تورمی که آن هم ناشی از برجام است و در این بین به دلیل اینکه التهاب ها کاهش پیدا کرده و روند بازار نزولی است، فعلاً بازار را صرافی ملی در دست گرفته؛ زیرا زمانی که بازار صعودی است صرافی ملی کاری نمی تواند انجام دهد و بازار تعیین کننده قیمت است و صرافی ملی پیرو است، اما زمانی که بازار ریزشی است در این حالت صرافی ملی هم می تواند جهت دهی کند.
محمودی اصل اضافه کرد: به نظر من قیمت دلار در یکی دو روز آینده تثبیت می شود و باید منتظر نتیجه برجام باشیم؛ زیرا اگر الان که قیمت دلار این چنین است، با وجود برداشتن تحریم ها قیمت آن باید چطور باشد و چقدر کاهش داشته باشیم؛ زیرا کشور نمی تواند به آن عدد احتمالی بازگردد؛ چون اقتصاد ما آسیب می بیند و نمی شود که قیمت دلار 20 هزار تومان باشد، اما قیمت کالاها روی همان 28 هزار تومان بماند. در کل قیمت دلار بعد از این هیجانات تثبیت می شود و باید منتظر نتیجه عملی برجام بود.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: ما انتخابت ریاست جمهوری را پیش رو داریم و این خود برو روی قیمت دلار تأثیرگذار است، اما متأسفانه هیچ برنامه عملیاتی سناریومحور و مشخصی از سوی هیچ گروهی نداریم و این امر بسیار نگران کننده است؛ زیرا باید جناح ها، افراد، گروه ها همه چیز را به صورت عملیاتی مشخص کنند، اما هیچ برنامه و عملیات مشخصی نیست که این خود در اقتصاد کشور تأثیرگذار است.

۱۴۰۰/۲/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...