نسخه چاپی

علت شركت نكردن مردم در انتخابات چیست؟

كدام گفتمانها شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند؟

عکس خبري -كدام گفتمانها شانس بيشتري  براي پيروزي در انتخابات دارند؟

در تحقیقات و نظر سنجی های صورت گرفته، عمده ی افرادی كه در انتخابات شركت نمی كنند گفته اند كه با شركت آنها در انتخابات مشكلات معیشتی و درد مردم برطرف نمی شود و فرقی نمی كند كه چه كسی بر مسند ریاست جمهوری تكیه بزند. این موضوع نشان دهنده ی یاس و ناامیدی در بین مردم است

به گزارش نما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری احزار صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان با واکنش های گوناگونی همراه بود که رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند که این عکس العمل ها طیف وسیعی شامل برخی از دلسوزین تا مخالفینی که از اساس شورای نگهبان را قبول نداشتند را شامل می شود.
اما نقطه ی اشتراکی که در اکثر نقد های وارده به شورای نگهبان وجود داشت، مسئله ی رقابت نامزدهای انتخاباتی و میزان مشارکت مردم در انتخابات بود، همه ی ما به خوبی به این مهم آگاه هستیم که بین رقابت و میزان مشارکت یک رابطه و اثر گذاری وجود دارد اما این موضوع دلیل نمی شود که ما به این نتیجه گیری برسیم که تنها متغییر تعیین کننده در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات موضوع رقابت است. رقابت تنها یکی از عوامل موثر ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات است و بدین گونه نیست که ما فکر کنیم اگر تعدد نامزدها در انتخابات وجود داشته باشد حتما ما دارای مشارکت حداکثری هستیم و یا اینکه اگر تعداد نامزدها اندک باشد قطعا مشارکت پایین خواهد بود. نکته ی دیگر اینکه در انتخابات فعلی هم رقابت به صورت کامل منتفی نشده است. با این وجود حال که میزان رقابت بین نامزدها پایین است ما باید به سایر متغیرها توجه کنیم که از جمله ی آن ها می توان به امید مردم برای تغییر و بهبود شرایط فعلی اشاره کرد.
در تحقیقات و نظر سنجی های صورت گرفته، عمده ی افرادی که در انتخابات شرکت نمی کنند گفته اند که با شرکت آنها در انتخابات مشکلات معیشتی و درد مردم برطرف نمی شود و فرقی نمی کند که چه کسی بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند. این موضوع نشان دهنده ی یاس و ناامیدی در بین مردم است که نامزدها باید بتوانند در حرف و عمل و با ارائه ی برنامه های خود روحیه ی امید و اعتماد را به جامعه بازگرداند.

۱۴۰۰/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...