نسخه چاپی

تشكیل كمیته‌ای برای بررسی طرح شفافیت در مجلس/گزارش كمسیون شنبه تقدیم هیئت رئیسه می‌شود

عکس خبري -تشکيل کميته‌اي براي بررسي طرح شفافيت در مجلس/گزارش کمسيون شنبه تقديم هيئت رئيسه مي‌شود

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و كرون در مجلس شورای اسلامی گفت: یكی از نقص‌های طرح این بود كه تمام قوا، دستگاها و سازمان‌ها را در بر نمی‌گرفت اما در حال حاضر تبدیل به طرحی پخته و عالی شده است.

به گزارش نما، ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح شفافیت در دفعات قبل شامل چند نقص بود، اظهار داشت: یکی از نقص‌های طرح این بود که تمام قوا، دستگاها و سازمان‌ها را در بر نمی‌گرفت اما در حال حاضر تبدیل به طرحی پخته و عالی شده است.


وی خبر داد: روز شنبه کلیات این طرح به اتفاق آراء در کمیسیون شوراها رأی آورد و هفته آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ابوترابی پیرامون جزئیات طرح شفافیت بیان داشت: در طرح جدید به این صورت است که نیاز است تمام واگذاری زمین‌ها، حساب‌ها و درآمد خیریه‌ها و NGO ها و بخش‌هایی که وام و زمین می‌گیرند، دستگاه‌هایی که بودجه را تقسیم می‌کنند، آرای دادگاه‌ها بدون ذکر نام، آرای مراجع شبه قضایی مانند کمیسیون ماده ۱٠٠ شهرداری، تغییر کاربری و... در سامانه اعلام شود.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در خصوص شفافیت آرای نمایندگان توضیح داد: آرای نمایندگان به‌صورت محلی و ملی اعلام شده که ملی‌ها علنی اما در محلی و صنفی‌ها اصل همچنان بر مخفی بودن است.

وی با تاکید بر اینکه در طرح جدید باید مجمع تشخیص مصلحت، دولت، شورای نگهبان نیز شفاف شوند، خاطرنشان کرد: این طرح تبدیل به کاری اساسی، بزرگ و بنیادین شد و هفته آینده در دستور کار خواهد آمد.

ابوترابی با بیان اینکه، با توجه به رفت و آمدهایی که طرح شفافیت در این مدت داشت، در حال حاضر طرحی پخته و جامع است، یادآور شد: طرح فعلی تمام نهادها از جمله آن‌هایی که از دولت زمین و وام می‌گیرند را نیز در بر می‌گیرد علاوه بر اینکه دولت، هیات وزیران، نمایندگان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نیز باید علنی شود و مذاکرات و آرای آن‌ها در صورتی که ملی باشد علنی خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بحث شفافیت اتفاق بزرگی در کشور در حال رخ دادن است، تصریح کرد: برای مبارزه با فساد ۲ مکانیزم شفافیت حداکثری و نظارت دستگاه‌ها مطرح است که نظارت دستگاه‌ها با توجه به هزینه‌بر بودن و اینکه بعضاً در خود آن نیز فساد وجود دارد، مربوط به کشورهای جهان سوم است، اما کشورهای پیشرفته‌ای که شفافیت حداکثری را داشته‌اند و اجازه نظارت به همه مردم را داده‌اند، توانسته‌اند مبارزه بهتری با فساد داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه طرح شفافیت به معنی واقعی کلمه شفافیت است، خاطرنشان کرد: این طرح در گذشته محدود به شفافیت آرای نمایندگان بود اما در حال حاضر آراء، جزئی از این طرح بزرگ است.
منبع: تسنیم

۱۴۰۱/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...