نسخه چاپی

كنگره جدید به دنبال تغییر سیاست آمریكا در قبال ایران و اسرائیل است

روزنامه «واشنگتن‌پست» با اشاره به اقدامات اخیر جمهوری‌خواهان كنگره و تلاش آنها برای به چالش كشیدن كاخ سفید در موضوع ایران و رژیم صهیونیستی، گزارش كرد كنگره جدید احتمالاً سیاست آمریكا در قبال ایران و اسرائیل را تغییر می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به آغاز به کار کنگره جدید آمریکا ظرف چند روز آینده اشاره کرد و نوشت که کنگره جدید که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است می‌تواند سیاست آمریکا در قبال ایران و اسرائیل را تغییر دهد.

در ابتدای این گزارش به سفر «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره شد که در آن گراهام به نتانیاهو وعده داده بود: «من اینجا هستم تا به تو بگویم، جناب نخست‌وزیر، کنگره آمریکا شما را سرمشق قرار می‌دهد. در ژانویه سال آینده میلادی، در خصوص لایحه کرک-منندز رأی‌گیری می‌شود. این یک لایحه دو حزبی تحریم‌ها است که می‌گوید اگر ایران از میز مذاکرات عقب کشید، تحریم‌ها مجدداً تحمیل می‌شود؛ اگر ایران در هرگونه توافقی که با این کشور صورت گیرد، تقلب کرد، تحریم‌ها مجدداً تحمیل خواهد شد، مهم است که ایران بداند از نقطه نظر آمریکا، تحریم‌ها همچنان زنده و پایدار است».

این گزارش سپس به یکی دیگر از لوایح دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره اشاره کرد که طبق آن نمایندگان دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا، دولت این کشور را موظف می‌کنند قبل از هرگونه تواق نهایی با ایران، متن توافق را برای تأیید نهایی به کنگره ارسال کنند و در صورت تأیید کنگره لغو تحریم‌های ایران بررسی شود.

واشنگتن‌پست سپس با اشاره به این موارد نوشت که در سال آینده میلادی با کنگره قدرتمندی روبرو هستیم زیرا وقتی مسئله ایران به میان می‌آید، کنگره جدید تضمین داده است که تحریم‌ها علیه ایران واقعی است و با هرگونه سرپیچی مجددا تحمیل می‌گردد و به دنبال آن است که حرف نهایی را در هرگونه توافق با ایران بزند.

این در حالی است که روز گذشته «مارک کرک» سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» روز یکشنبه هفته جاری در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، اعلام کرد که کنگره آمریکا از هفته دیگر کار خود را در حالی آغاز می‌کند که جمهوری خواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا را به دست خواهد گرفت و احتمالاً تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران اولویت برتر کنگره جدید آمریکا خواهد بود.

مارک کرک در مصاحبه با فاکس‌نیوز اعلام کرد که جمهوری‌خواهان سنا احتمالاً حمایت کافی دموکرات‌ها را برای تصویب یک لایحه غیرقابل وتو به منظور تصویب تحریم‌ها علیه ایران را خواهند داشت و در ادامه به حمایت دموکرات‌هایی چون «باب منندز» و «چاک شومر» از لایحه تحریم‌های ایران اشاره کرد.

وی ادامه داد: «مسئله خوب درباره این آراء این است که حمایت هر دو حزب را دارد. 17 دموکرات با من هم رأی هستند... هدف این است که بتوانیم به اکثریت غیرقابل وتو در سنا برسیم. این چیزی است که ما روی آن کار می‌کنیم و در واقع آن به دست آوردن یک آراء دو حزبی خوب است.»

در ماه ژانویه سال جاری میلادی توافق موقت تحت عنوان برنامه اقدام مشترک بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) به تصویب درآمد و طبق آن قرار شد مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای به مدت 6 ماه ادامه داشته باشد اما بعد از گذشت این مدت، به دلیل اختلافات موجود بر سر مسائل کلیدی، نتیجه‌ای حاصل نشد و مذاکرات به مدت 4 ماه دیگر و تا 24 نوامبر (3 آذرماه) تمدید شد اما با پایان این مهلت دوم نیز شکاف‌های موجود در مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسید و هم‌اکنون مذاکرات تا پایان ماه ژوئن 2015 تمدید شده است.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، یکی از منابع سازمانهای حامی رژیم صهیونیستی اعلام کرده که روابط بین نمایندگان کنگره در خصوص موضوع ایران از زمان انتخابات میاندوره‌ای کنگره که جمهوری‌خواهان در آن پیروز شده‌اند به طرز چشمگیری تغییر کرده است و دیگر لایحه تحریم‌های ایران به سادگی قابل بلوکه شدن در سنا نیست.

این سازمان حامی صهیونیست‌ها پیش‌بینی‌ کرده است که به احتمال زیاد در کنگره جدید، ائتلاف دو حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای حمایت از تحریم‌های شدید و نقش کنگره در هرگونه توافق با ایران بسیار قوی و محکم خواهد بود.

۱۳۹۳/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...