نسخه چاپی

بحران هویت ملی عامل مهاجرت معكوس از اسرائیل

نزدیك به 21 درصد از جمعیت اسرائیل، فقیر و كم درآمد هستند. نخست وزیر نتانیاهو، تنها از تهدیدات ناشی از ایران و یا راكت های حماس سخن می گوید، ولی از تورم بالای كشور سخنی به میان نمی آورد.

به گزارش نما به نقل از بولتن نیوز، هویت کشورها ترکیبی از عناصر مادی و معنوی است که سرجمع می‌تواند باعث ثبات، امنیت و همبستگی شوند و کشورها به دنبال آن هستند که با تقویت عناصر مادی و معنوی راه را برای نگه‌داشتن هویت خود فراهم آورند.

هم‌زبانی، هم‌قومیتی، هم‌نژادی و هم‌دینی می‌تواند از عناصر اصلی هویتی کشورهای مختلف محسوب شود. در میان عناصر هویتی، هم‌دلی از همه مهم‌تر است؛ به این معنا که مردم یک کشور احساس کنند که متعلق به یک خاک و آب هستند و سرنوشتشان یکی است. اگر این احساس به‌وجود آید، مهم‌ترین عنصر هویتی محسوب می‌شود.

کشورهای بسیاری وجود دارند که مردم آن هم‌زبان هستند، اما از بحران هویت رنج می‌برند و کشورهای بسیاری نیز هستند که زبان‌ها، اقوام و نژادهای متفاوتی در آن وجود دارد، اما توانسته‌اند هویت واحدی برای کشور خود بسازند.

یکی از عناصر مقاوم‌ساز هویتی برای کشورها، تجربه‌ی با هم زیستن در یک بستر تمدنی واحد است. ایران نمونه‌ی خوبی برای این معناست.
ایرانیان قرن‌ها تجربه‌ی با هم زیستن را دارا هستند و از این رو، اگر چه بارها مورد حملات و تجاوزهای گوناگون قرار گرفته‌اند، اما وحدت هویتی خود را حفظ نموده‌اند و حتی مواقعی که قوم‌های مختلف به آن‌ها حمله کرده‌اند و حتی بر آن‌ها سیطره‌ی نظامی یافته‌اند، این غنای هویتی ایرانیان بوده است که فرهنگ‌های بیگانه را در خود ذوب کرده است.
به‌عنوان نمونه می‌توان به هجمه‌ی مغول‌ها به ایران اشاره کرد که پس از مدتی در فرهنگ ایرانی ذوب شدند و در آخر مغول‌ها ایرانی شدند و به ایرانی شدن افتخار می کردند و ریشه خود را در ایران می دانند.

همانطوری که افراد نوکیسه و تازه به‌دوران‌رسیده ممکن است به‌شدت با بحران هویت فردی مواجه شوند که خود یک مقوله‌ی روانشناسانه است، اولین بحرانی نیز که کشورهای تازه متولد شده با آن مواجه هستند، بحران هویت است که باید به مدیریت آن بپردازند وگرنه باید هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت نمایند.

در این رابطه باید گفت که اسرائیل در وهله‌ی اول با یک بحران هویت مواجه است و پدیده‌ی مهاجرت معکوس نیز تا حد زیادی زائیده‌ی این بحران هویتی است که تل آویو در مدیریت آن با چالشی سخت مواجه است.
علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هایی که رژیم صهیونیستی برای هویت سازی داشته است، اما پدیده رو به رشد مهاجرت معکوس، آن هم در برخوردهای نظامی با اعراب فلسطینی، نشان‌دهنده‌ی عدم موفقیت اسرائیل در هویت‌سازی است.
به عبارت دیگر، دولت اسرائیل به جای آن که تلاش کند با تعریف فرهنگ و اهداف مشترک، همه مردم و حتی ادیان و زبان های مختلف را دور هم جمع کند، عملا حتی در بخش مرتبط با قوم یهود، نیز نوعی رفتار و کردار افراطی و متعصبانه را ارائه داده و این موضوع باعث شده که حتی بسیاری از یهودیان از این رژیم روی گردان باشند و به دنبال جدا شدن و مهاجرت از اسرائیل به سایر نقاط جهان باشند.
مردم این کشور، به این نتیجه رسیده اند که وطن و کشور محل سکونت باید قادر به وحدت و همدلی بین مردم باشد و فرهنگ ها و ادیان مختلف را گردهم جمع کند. در حالی که رژیم صهیونیستی فاقد چنین توان و اهداف واعتقادی است و لذا نمی تواند آرامش و همبستگی ملی را ایجاد کند بلکه بیشتر به اختلافات دامن زده و آتش خشم و جنگ و ناامنی را شعله ور ساخته است و ارتباط موثر و مثبت با کشورها ایجاد نکرده و آتش دشمنی و جاسوسی را روشن کرده است.

شهروندان اسرائیل معتقدند هویتی مستحکم است که بتواند سطح امنیت را بالا ببرد و راه را برای حل بحران‌های گوناگون باز نماید. زیرا در غیر این صورت، به راحتی کشور وارد بحران می‌شود و به‌سختی می‌تواند آن را مدیریت کند. مردم تشنه‌ی امنیت، حاضر نخواهند بود که برای بقا و استحکام هویت کشورشان هزینه کنند و آن‌هایی که قادر باشند، به دنبال سایر سرزمین‌ها خواهند رفت تا بتوانند امنیت داشته باشند.

از این رو، به دنبال فراخوان صفحه فیس بوک جوان بیست و پنج ساله اسرائیلی مقیم برلین، با عنوان «به برلین مهاجرت و اسرائیل گران را ترک کنید» بسیاری از شهروندان که بحران هویت را احساس کرده اند، به دنبال پاسخ مثبت به این فراخوان بوده و در تلاش هستند تا کشوری مثل آلمان را برای مهاجرت معکوس و محل زندگی آینده خود انتخاب نمایند.

در صفحه این فیس بوک به زبان عبری آمده است: نسل های جوان در اسرائیل هیچ آینده‌ای ندارند زیرا گذشتگان ما هم با وجود تلاش های زیاد، زندگی خوبی نداشتند.

جوان بیست وپنج ساله نوشته است: نزدیک به 21 درصد از جمعیت اسرائیل، فقیر و کم درآمد هستند. نخست وزیر نتانیاهو، تنها از تهدیدات ناشی از ایران و یا راکت های حماس سخن می گوید، ولی از تورم بالای کشور سخنی به میان نمی آورد.

وی از دولت آلمان خواست به 25000 واجد شرایط اسرائیلی، ویزای کار در آلمان اعطا کند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...