نسخه چاپی

رونمایی از ۱۲ داروی جدید ایرانی

وزیر بهداشت امروز در مراسم رونمایی از ۱۲ داروی جدید ایرانی برای بیماران ام اس، سرطان و دیابت از افزایش صادرات دارو تا مرز ۵۰۰ میلیون دلار تا آخر دولت یازدهم خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سیدحسن هاشمی در مراسم معرفی از 12 محصول دارویی جدید در شرکت دارویی اسوه گفت: امروز از 12 محصول دارویی با 20 شکل دارو توسط 8 شرکت دارویی معرفی می‌شود و این اقدام انجام شده زیبنده ملت ما است تا مرزهای علم را طی کند.

وی تولید فرآورده‌های دارویی را کاری سخت و پرحاشیه دانست و گفت: در عین حال این اقدامات باعث آرامش مردم و حفظ آبرومندی دولت در یک سال و نیم گذشته شده است و شرکت‌های دارویی در ماههای آغازی به خوبی دولت را حمایت کرده‌اند تا بحران دارویی را پشت‌سر بگذاریم و طرح تحول سلامت در ادامه این اقدام شکل گرفته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه دارو همیشه حاشیه وجود داشته اما افتخار می‌کنیم که واردات را کم کرده‌ایم البته باید خیلی هم تسلیم هیاهو نشویم چرا که بخشی از آن خیرخواهانه است و موجب تقدیر خواهد بود و بخشی با برنامه‌های دولت ضدیت دارد و باعث کاهش دسترسی مردم به دارو می‌شود که نباید زیر بار آن برویم.

هاشمی گفت: از تولید داخل باید حمایت کنیم اما در جایی که پزشک دارویی خارجی را تجویز می‌کند این دارو باید در بازار در اختیار بیماران باشد و مسئولیت این موضوع با من است چرا که دسترسی به دارو شرط اول است و نباید به بهانه کاهش واردات، دسترسی مردم به دارو کم شود و مردم به رنج بیفتند.

وی تصریح کرد: حاشیه‌هایی که در این زمینه به مجموع خانواده غذا و دارو مربوط است سازمان غذا و دارو موظف است آن را بی‌جواب نگذارد چرا که سلامت مردم شوخی‌بردار نیست و در جاهایی که جریاناتی بخواهند حاشیه بسازند از ابزارهای مناسب این حوزه استفاده خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد شورای فناوری در دولت یازدهم گفت: در این شورا اقدامات مناسبی انجام شد از جمله اینکه در حوزه بایوتکنولوژی 60 درصد قیمت داروهای برند را تضمین کردیم، 75 درصد قیمت داروی برند را برای اقلام پرهزینه در واردات پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: همچنین هر شرکتی در حوزه واکسن‌سازی سرمایه‌گذاری کند قیمت حداقل را می‌پذیریم، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واگذاری بخشی از اختیارات ما اقدام دیگری است که در این شورا انجام شده است البته کافی نیست و پس از بسترسازی توسط دولت باید مهمترین قدم را شرکت‌های دارویی بردارند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم سلامت ارتقا یابد باید از مرزها خارج شویم در داخل کشور فضایی برای رقابت کردن نیست مگر اینکه خود را تحقیر کنیم. اتفاقات در 2، 3 سال اخیر باعث شد تا سوبسیدهایی را به شرکت‌های پخش و مصرف‌کننده دارو بپردازیم که زیبنده نیست.

هاشمی تأکید کرد: باید به خارج از مرزها هجرت کرد و سرمایه‌گذاری اصلی در آنجا باشد چون اطمینان مردم تقویت می‌شود که این داروها در خارج از کشور استقبال می‌شود، باعث سودآوری و اشتغال خواهد شد و استانداردهای تولیدات داخلی نیز ارتقا می‌یابد.

وزیر بهداشت ادامه داد: هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای 3 سال آینده 500 میلیون دلار و برای 10 سال آینده سرمایه‌گذاری 1500 میلیون دلار است و شرکت‌ها باید در این زمینه پیشقراول باشند ما، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌هایی که در برخی کشورها نمایندگی مستقیم دارند باید این فضاسازی را انجام دهند.

وی گفت: در حوزه صادرات دارو تقریباً کاری نکرده‌ایم در صورتی که فضای مناسب آن وجود دارد کشورهای افغانستان، سوریه، لبنان، عراق، آسیای مرکزی و بخشی از حاشیه خلیج‌فارس بازار خوبی هستند و رقم صادرات ما نشان می‌دهد علیرغم توانمندی‌های ما رقم ناچیزی است. میزان صادرات ما به کشور عراق 15 میلیون دلار است که در مقایسه با صادرات برخی کشورهای دیگر سهم ناچیزی است.

هاشمی گفت: صادرات نیاز به نوسازی دارد و اگر به بازارها توجه شود حتماً نوسازی صنایع انجام می‌شود این در حالی است که بخش سلامت در دنیا بی‌رقیب است هم هزینه و هم فایده دارد اما ما فقط از هزینه آن بهره‌مند شده‌ایم و روز به روز بار بیماری‌های ما افزایش یافته، جمعیت مسن می‌شود اما در بحث فواید آن سهم ما خیلی کم است.

۱۳۹۳/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...