نسخه چاپی

توصیه‌های ۱۷ گانه پلیس برای سرقت از خودپردازها

پلیس آگاهی سمنان در اطلاعیه ای با تاكید بر لزوم دقت و هوشیاری بیشتر مردم در استفاده از كارت های عابر بانك، توصیه هایی را برای پیشگیری از سرقت وجوه نقد از طریق سیستم خودپردازها اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، پليس آگاهي سمنان در اطلاعيه اي با تاكيد بر لزوم دقت و هوشياري بيشتر مردم در استفاده از كارت هاي عابر بانك، توصيه هايي را براي پيشگيري از سرقت وجوه نقد از طريق سيستم خودپردازها اعلام كرد که در ادامه می خوانید.



۱) تا جايي که امکان دارد از دستگاه‌هايي استفاده کنيد که در جاي مناسب نصب گرديده‌اند و داراي نور کافي هستند.



۲) قبل از نزديک شدن به خوپرداز، محلي را که دستگاه در آن قرار دارد بررسي كنيد. اگر فرد مشکوکي را در اطراف دستگاه مشاهده کرديد يا اگر دستگاه در محلي دور، خلوت و نامطمئن قرار داشت، تا حد ممكن از آن استفاده نکنيد.



۳) در نظر داشته باشيد كه هر چيز غير عادي و مشکوک در مورد خودپرداز، مي‌تواند نشان دهنده‌ي اين باشد که خودپرداز دستکاري شده است. اگر به نظر مي‌رسد چيزي به محل قرار دادن کارت يا صفحه کليد اضافه گرديده و يا دستورالعمل‌هاي غير معمول در صفحه‌ي نمايش ظاهر مي‌شود، از آن دستگاه استفاده نکرده و بانک مربوطه را از موضوع مطلع نماييد.



۴) از دستگاه‌هايي که اطراف و يا روي آن علايم و پيام‌هايي حاکي از تغيير کردن دستورالعمل‌هاي صفحه نمايش نصب شده است، استفاده نکنيد. خصوصاً اگر اين پيغام در محل قرار دادن کارت نصب گرديده باشد. ضمناً اطمينان داشته باشيد كه بانک‌ها هرگز پيغامي مبني بر هدايت شما به خودپرداز خاصي نخواهند فرستاد.



۵) در صورتي که هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز به مشکلي از قبيل گير کردن کارت يا عدم انتقال وجه برخورد نموديد، هرگز پيشنهاد کمک از افراد غريبه را قبول نکنيد. ضمناً نبايد به کسي اجازه دهيد تا هنگام استفاده از خودپرداز تمركز شما را بر هم بزند.



۶) مطمئن شويد ساير افرادي که در صف ايستاده‌اند، فاصله‌ي کافي از شما را حفظ نموده‌اند. مراقب باشيد هنگام وارد کردن رمز، کسي آن را مشاهده نکند.نزديک به دستگاه بايستيد و صفحه کليد را کاملاً با دست خود بپوشانيد.



۷) دستورالعمل‌هاي روي صفحه‌ي نمايش را به دقت اجرا کنيد. براي مثال تا زماني که از شما درخواست نشده است، رمز خود را وارد نکنيد.



۸) هيچ گاه کارت خود را با فشار در کارتخوان وارد نکنيد.



۹) رسيد چاپي خودپرداز را نزد خود نگه داريد و از رها نمودن آن بر روي دستگاه يا اطراف آن خودداري كنيد.



۱۰) اگر کارت شما مفقود شد يا دستگاه آن را پس نداد، موضوع را سريعاً به بانک گزارش دهيد. بنابراين استفاده از دستگاه در روز و در ساعات اداري نسبت به استفاده از آن در هنگام شب و تعطيلي بانك ارجحيت دارد.



۱۱) هنگام استفاده از دستگاه شتاب زده عمل نکنيد و قبل از ترک دستگاه با دقت کارت و پول نقد خود را در کيف پول، کيف دستي و يا پاکت قرار دهيد.



۱۲) شماره رمز خود را حفظ کنيد. (اگر لازم است که رمز خود را يادداشت کنيد، اين کار را طوري انجام دهيد که فقط خودتان بتوانيد آن را بخوانيد و هرگز اين نوشته را همراه با کارت خود حمل نکنيد).



۱۳) از انتخاب شماره رمزهايي که حدس زدن آن‌ها آسان مي‌باشد ( مانند تاريخ تولد يا شماره‌ي شناسنامه) اجتناب نماييد.



۱۴) هر چند وقت يک بار شماره رمز خود را تغيير دهيد. اگر فکر مي‌کنيد رمز شما لو رفته است، سريعاً آن را تعويض نماييد.



۱۵) وضعيت حساب و صورتحساب‌هاي بانکي خود را به طور منظم بررسي نماييد و هرگونه اشتباه احتمالي را سريعاً به بانک مربوطه گزارش دهيد.



۱۶) هنگام خريد از فروشگاه‌ها با استفاده از کارت خودپرداز، از دادن اطلاعات کارت و رمز عبور خود به فروشنده، خودداري کنيد؛ چرا که اطلاع از رمز کارت، براي سارقاني که ممكن است در اطراف باشند، ايجاد انگيزه‌ي سرقت مي‌کند.



۱۷) همواره در نظر داشته باشيد كه براي انتقال وجه از طريق کارت عابر بانک، هيچ نيازي به مراجعه‌ي دريافت کننده‌ي وجه به خودپردازها نيست و صرفاً با ارائه‌ي شماره‌ي حساب يا كارت امکان پذير خواهد بود. ضمن اين كه ارائه‌ي رمز اول يا رمز دوم كارت نيز براي اين كار به هيچ وجه لازم نيست.

۱۳۹۴/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...