نسخه چاپی

نخست وزیر عراق: در درگیری ایران و عربستان، بی طرفیم

عکس خبري -نخست وزير عراق: در درگيري ايران و عربستان، بي طرفيم

حیدر العبادی گفت: ما چیزی علیه عر بستان سعودی نداریم و دشمنی با این كشور نداریم. به هیچ كسی اجازه نمی دهیم از خاك عراق به سعودی ها توهین كند.

به گزارش نما به نقل از عصرایران، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی این کشور (العراقیه) با اعلام بی طرفی کشورش در رویارویی ایران و عربستان سعودی گفت: عراق دروازه ایران نیست و ما خواهان ورود به درگیری های منطقه ای میان ایران و عربستان نیستیم.

وی افزود: اگر برادران سعودی معتقدند که عراق دروازه ایران است آنها در اشتباه هستند.

العبادی ادامه داد: سعودی ها پیام های مثبتی را برای ما فرستادند. سفارت خود را در بغداد افتتاح خواهند کرد. منتظریم شاهد سفر برادران سعودی به عراق باشیم.

حیدر العبادی گفت: ما چیزی علیه عر بستان سعودی نداریم و دشمنی با این کشور نداریم. به هیچ کسی اجازه نمی دهیم از خاک عراق به سعودی ها توهین کند یا اقدامی علیه آنها انجام دهد.

نخست وزیر عراق قبل از این در سفر به آمریکا از کمک های ایران در جنگ علیه داعش استقبال کرده بود اما گفته بود تهران باید به حاکمیت بغداد احترام بگذارد.

روابط ریاض و بغداد در دوره نخست وزیری نوری مالکی نخست وزیر وقت عراق (2006 تا 2014) به شدت تیره شد. عربستان سعودی دولت عراق را به منزوی کردن عرب های سنی متهم و همزمان بغداد نیز دولت سعودی را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود.

با این حال از زمان تغییر نخست وزیر عراق و رفتن نوری مالکی و آمدن حیدرالعبادی، روابط بغداد - ریاض بهبود یافت و با سفر فواد معصوم رئیس جمهور عراق به عربستان سعودی بعد از سال ها یک مقام ارشد عراقی به ریاض رفت.

عربستان سعودی همچنین به تازگی اعلام کرد قصد دارد سفارت خود را پس از 24 سال در بغداد بازگشایی کند.

۱۳۹۴/۳/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...