نسخه چاپی

علل افت تحصیلی دانش‌آموزان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه‌ مطالعات آموزش و پرورش گفت: برخی دانش‌آموزان نسبت به مطالعه و درس خواندن برنامه درستی ندارند و سرگرم موارد حاشیه‌ای می‌شوند كه در نتیجه درس‌ها برای شب امتحان جمع می‌شود.

به گزارش نما، حیدر تورانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه‌ مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات اظهار داشت: افت تحصیلی دانش‌آموزان، یک علت عام و یک علت خاص دارد.

وی ادامه داد: علل عام این است که برخی دانش‌آموزان نسبت به مطالعه و درس خواندن برنامه درستی ندارند و فرم مطالعه را به خوبی بلد نیستند یعنی زمانبندی را رعایت نمی‌کنند و سرگرم موارد حاشیه‌ای می‌شوند که در نتیجه درس‌ها برای شب امتحان جمع می‌شود.

تورانی افزود: علت خاص نیز شامل این است که دانش‌آموز ممکن است مشکل اقتصادی، خانوادگی، روحی و روانی داشته باشد و انگیزه لازم برای درس خواندن نداشته باشد.

وی اضافه کرد: بخشی از افت تحصیلی به دانش‌آموز و بخشی به والدین برمی‌‌گردد یعنی والدین باید زمینه تحصیلی مثل پاداش و تشویق را برای فرزندان خود فراهم کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه‌ مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: بخشی از افت تحصیلی به مدرسه برمی‌گردد یعنی مدیر و فضای مدرسه نیز تأثیرگذار است و بخشی نیز به خود معلم برمی‌گردد که چقدر انگیزه‌ ایجاد می‌کند؛ پس در حقیقت علل افت تحصیلی فقط به دانش‌آموز مربوط نیست بلکه بخشی مربوط به دانش‌آموز و بخش دیگر مرتبط با والدین، معلمان، مدرسه و جامعه است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اضافه کرد: سرگرمی‌‌هایی مانند استفاده از گوشی تلفن همراه باعث می‌شود، دانش‌آموزان از مطالعه جدا شوند.

تورانی با بیان اینکه افت تحصیلی دانش‌آموزان یک عاملی نیست بلکه عوامل مختلفی دارد، گفت: دانش‌آموزان به عنوان یک فرد باید اراده کرده و مصمم باشند و طی سال تحصیلی باید درس را دنبال کنند.

وی در خصوص استرس دانش‌آموزان افزود: مقداری استرس داشتن خوب است و بی‌خیال بودن نیز در امتحانات خوب نیست؛ اما وقتی استرس زیاد از حد باشد، تأثیر منفی می‌گذارد و علت آن برمی‌گردد به اینکه دانش‌آموزان به موقع درس نمی‌خوانند و برای شب امتحان دروس انباشته شده دارند که نگرانی ایجاد می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه‌ مطالعات آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: وقتی خانواده‌ها برای فرزندانشان درباره قبولی در امتحان شرط می‌گذارند، دانش‌آموز نگران می‌شود، حتی شروط مثبت نیز نگران کننده است.

۱۳۹۴/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...