نسخه چاپی

آخرین تلاش اسرائیل برای تغییر بندهای توافق

رژیم صهیونیستی تلاش می كند در فرصت باقی مانده از ضرب الاجل توافق هسته ای بر محتوای تعدادی از بندهای این توافق اعمال نفوذ كند و لحن توافق را تغییر دهد.

به گزارش نما به نقل از انتخاب، با وجود بحران در روابط میان کاخ سفید و اسرائیل، تل آویو همچنان به تلاش های خود برای اعمال نفوذ در توافق هسته ای ادامه می دهد.

روزنامه صهیونیسیتی جروزالم پست نوشت: دو هفته قبل از اتمام ضرب الاجل سی ام ژوئن برای توافق بین قدرت های دنیا و ایران، اسرائیل همچنان از موضع خود در این باره عقب نشینی نکرده است. برهمین اساس هفته گذشته هیئتی از مقامات ارشد اسرائیل به ریاست یوسی کوهن مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به واشنگتن سفر کرد. این سفر به عنوان « آخرین تلاش» اسرائیل برای تاثیر گذاشتن بر توافق هسته ای توصیف شد.

در رشته دیدارهایی که این هیئت اسرائیلی برای دیدار با مقامات آمریکایی برنامه ریزی کرده است، درباره مذاکرات ایران بحث می شود. آنها تلاش خواهند کرد در فرصت باقی مانده در محتوای تعدادی از بندهای این توافق اعمال نفوذ کنند و لحن توافق را تغییر دهند و حتی تلاش نمایند زمان امضای این توافق را به تاخیر اندازند.

یک دیپلمات ارشد غربی در نیویورک در گفتگو با روزنامه اسرائیلی معاریو گفت: « ضرب الاجل تعیین شده وحی منزل نیست. با این حال شانس اسرائیلی ها برای تغییر بسیار در بندهای توافق که قرار است در هفته های آینده نهایی شود، بسیار اندک است».

اسرائیل در پافشاری بر تلاش هایش برای مداخله در توافق هسته ای با ایران، به طور کامل بحران اعتماد بین نتانیاهو و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را نادیده گرفته است.

اسرائیل نشان داده است برخلاف موضوع ایران، زمانی که موضوع روابط میان اوباما و نتانیاهو مطرح می شود، تقریبا تلاش ها برای بهبود روابط و اعتمادسازی میان دو رهبر را کنار گذاشته است. به نظر می رسد اسرائیل هیچ تلاشی برای کاهش شکاف ها میان کاخ سفید و نخست وزیر انجام نمی دهد. به نظر می رسد نتانیاهو تصمیم گرفته است صرف انرژی برای احیای روابط با رئیس جمهور آمریکا که دوره ریاست جمهوری اش یک سال و نیم دیگر پایان خواهد یافت، وقت تلف کردن است.

اگر طرز تفکر نتانیاهو چنین باشد، وی در اشتباه است زیرا در حالی که روابط میان اوباما و نتانیاهو نادیده گرفته شده است اما نگرانی اسرائیل از چیزی که به عنوان توافق بد با ایران توصیف می شود، باعث شده است روابط بیشتری میان کارکنان ارشد کاخ سفید و مقامات ارشد شورای امنیت ملی اسرائیل برقرار شود.

این نگرانی همچنین همکاری و روابط کاری میان سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما و یوسی کوهن مشاور امنیت ملی نتانیاهو را تقویت کرده است. این کانال روابط میان دو کشور مثبت و مفید و کاملا در تضاد با روابط اوباما و نتانیاهو است که بر پایه تردید و بی اعتمادی است.

همکاری نزدیک رایس و کوهن پدیده ای شناخته شده در میان روزنامه نگاران و تحلیلگران در واشنگتن تبدیل شده است. کوهن به هیچ وجه خود را به کارکنان کاخ سفید تحمیل نمی کند. بر عکس، وی میهمانی دعوت شده و خواستنی است. در سفر اخیر کوهن به واشنگتن، رایس از او برای ضیافت شام دعوت کرد تا مذاکره ای رو در رو داشته باشند که به منزله دوستی بسیار زیاد مشاور امنیت اوباما است.

۱۳۹۴/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...