نسخه چاپی

تنش ها بین ایران و عربستان اوج می گیرد

لحن میان ایران و عربستان پس از حادثه ازدحام شدید جمعیت در منا كه منجر به كشته شدن هفتصد و شصت و نه نفر از جمله دست كم صد و چهل و چهار ایرانی شد، تند شده و تنش ها میان دو كشور در حال اوج گرفتن است.

به گزارش نما به نقل از انتخاب: لحن میان ایران و عربستان پس از حادثه ازدحام شدید جمعیت در منا که منجر به کشته شدن هفتصد و شصت و نه نفر از جمله دست کم صد و چهل و چهار ایرانی شد، تند شده و تنش ها میان دو کشور در حال اوج گرفتن است.

روزنامه لاکروای فرانسه نوشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار «عذرخواهی» عربستان سعودی شد و تلاشش برای مشارکت در تحقیق درباره این حادثه ناکام ماند. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه پاسخ داده که ایرانی ها از این حادثه بهره برداری سیاسی کرده اند.

مسئولان سعودی که به علت شدت حادثه ای که در بیست و پنج سال گذشته بی سابقه بوده در وضعیت دشواری قرار گرفته اند ، از اعلام نتایج تحقیق درباره حادثه ازدحام جمعیت طفره می روند.این در حالی است که چند روز قبل از آن بیش از صد نفر در حادثه افتادن جرثقیلی در مسجدالحرام کشته شدند.

عادل الجبیر اعلام کرد : نتایج به محض آماده شدن منتشر می شود و ما چیزی را پنهان نمی کنیم. اگر اشتباهی صورت گرفته باشد ، عاملان آن مسئول شناخته خواهند شد. وی این اظهارات را در حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد.

در حالی که مسئولان سعودی حادثه تاسف بار در رمی جمرات را به بی نظمی حجاج نسبت می دهند ، مفتی اعظم حکومت پادشاهی سعودی ضمن سلب مسئولیت از کشورش اظهار داشت : تقدیر و سرنوشت اجتناب ناپذیر است.

اما ایران که بهای سنگینی در حادثه روز پنجشنبه گذشته پرداخته و صد و چهل و چهار زائر آن کشته ، هشتاد و پنج نفر زخمی و سیصد و بیست و سه نفر مفقود شده اند ، عربستان سعودی را به ضعف شدید در سازماندهی حج متهم و به عدم همکاری این کشور اعتراض کرده است.

حسن روحانی ، رئیس جمهور از سازمان ملل خواست که وظایف دولت عربستان را به این کشور یادآوری کند.

در ترکیه ، یکی از مسئولان حزب اسلامی-محافظه کار حاکم پیشنهاد داد کشورش برگزاری حج را به عهده بگیرد زیرا «اماکن اسلامی متعلق به کلیه مسلمانان است». رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این اظهارات را تایید نکرد.

رشید ابوالسمح کارشناس سیاسی روز یکشنبه در عرب نیوز با «مسخره خواندن» درخواست ها برای بین المللی کردن مکان های مقدس مکه گفت : این ها تبلیغاتی هماهنگ علیه عربستان سعودی است که از سوی دشمنانش صورت می گیرد.

یکی دیگر از تحلیل گران سعودی به نام عبدالله العتیبی با صراحت بیشتری گفت : طرح بین المللی کردن حج سالهاست که از سوی ایران صورت می گیرد و از سوی مسلمانان رد شده است. او در شماره روز یکشنبه الشرق الاوسط افزود : از لحاظ تاریخی تنها یک طرف است که همواره به دنبال تخریب مراسم حج است و آن ایران است.

حدود دو میلیون زائر ، که یک میلیون و چهارصد هزار نفر آن ها خارجی اند در مراسم حج امسال شرکت کردند.

۱۳۹۴/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...