نسخه چاپی

استفاده عمومی از ماسك در كرمان

مراجعه مردم به داروخانه ها در كرمان برای خرید ماسك در پی شیوع آنفلوآنزا طی روزهای اخیر افزایش یافته و این در حالی است كه به گفته كارشناسان ماسك برای افراد عادی ضرورتی ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا این روزها بسیاری از مردم در شهر و استان کرمان صورت خود را با ماسک پوشانده اند و تصویری متفاوت از این دیار ارائه شده است.
پیر و جوان، مرد و زن و حتی کودکان ماسک بر صورت دارند؛ این روزها داروخانه ها و مراکز درمانی در کرمان بیش از سایر مکان ها، شلوغ و پر رفت و آمد است.
چند روزی است، تقاضای مردم برای استفاده از ماسک های فیلتردار بیشتر شده است.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بارها اعلام کرده است که استفاده از ماسک نمی تواند تاثیر چندانی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد و پرهیز از دست دادن و روبوسی، شستن صحیح و مکرر دست ها با آب و صابون و گرفتن جلوی دهان با گودی آرنج هنگام سرفه و عطسه سه اقدام کلیدی در این زمینه است.
دکتر نوذر نخعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استفاده از ماسک برای مردم عادی، ضرورت ندارد.
وی بیان کرد: استفاده از ماسک توسط مردم و در جامعه هیچ تاثیری در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا ندارد و حتی می تواند به علت ایجاد اطمینان کاذب، تاثیر معکوس نیز داشته باشد.
وی گفت: توصیه می شود دو گروه شامل افرادی که از بیمار مبتلا به آنفلوآنزا، مراقبت می کنند مانند پرستاران و پزشکان و افرادی که دچار علایم بیماری هستند از ماسک های موجود در بازار استفاده کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: استفاده نادرست از ماسک می تواند منجر به بروز بیماری شود.
وی گفت: مرطوب شدن ماسک، کارایی آن را از بین می برد و همچنین تماس دست آلوده با ماسک، سبب انتقال آلودگی به ماسک می شود که به سهولت می تواند فرد را دچار این بیماری کند.
مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز استفاده از ماسک را در جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا چندان تاثیر گذار نمی داند.
محمد حصیبی به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از انواع ماسک های n95 را فقط به پرسنل بیمارستان ها و افراد درگیر با بیماران توصیه می کنیم.
وی تصریح کرد: ماسک های معمولی فقط جلوی پرتاب ترشحات را می گیرند و استفاده از این ماسک ها فقط به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا پیشنهاد می شود.
وی گفت: افراد مبتلا به آنفلوآنزا برای جلوگیری از انتشار ویروس در صورت نداشتن ماسک، می توانند از گودی آرنج و حتی یقه لباس خود به منظور عطسه و سرفه کردن استفاده کنند.
حصیبی افزود: ترشحات دهانی با عطسه کردن تا یک متر می تواند پرتاب شود و استفاده از ماسک در افراد مبتلا برای جلوگیری از انتشار این ویروس بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه آماری از فروش ماسک در شهر و استان کرمان در دسترس نیست گفت: با این وجود روز گذشته بیش از 100 هزار ماسک وارد شهر کرمان و بلافاصله توزیع شد.
به نظر می رسد بخشی از افزایش تقاضای ماسک در کرمان به دلیل فضای روانی پس از اپیدمی آنفلوآنزا H1N1 بوده و ممکن است برخی نیز از این فضا سوء استفاده کنند.
حالا با تعطیل شدن مدارس استان کرمان در امروز و فردا، اندکی از نگرانی های جامعه در زمینه انتقال و انتشار ویروس آنفلوآنزا کاسته شده است.
مسئولان استان کرمان امیدوارند با اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای این اپیدمی هرچه زودتر فروکش کند.
آنفلوآنزای H1N1 در هفته های اخیر موجب فوت 28 نفر در استان کرمان شد.
آنفلوانزا H1N1 از نوع فصلی و بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد و شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد.

۱۳۹۴/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...