نسخه چاپی

یونان در آستانه به رسمیت شناختن دولت فلسطین

دولت یونان در آستانه به رسمیت شناختن دولت فلسطین است.

به گزارش نما به نقل از فارس، دولت یونان در آستانه به رسمیت شناختن دولت فلسطین است. این اقدام پس از رای گیری در پارلمان یونان در روز سه شنبه (فردا) انجام خواهد شد.

محمود عباس رئیس دولت فلسطین در این جلسه پارلمان یونان حضور خواهد داشت.

کمیته امور خارجی پارلمان یونان در هفته گذشته با اجماع به رسمیت شناختن دولت فلسطین را تصویب کرد و از اعضای پارلمان نیز خواست همین تصمیم را تایید کند.

دولت فلسطین به ریاست محمود عباس و به پایتختی موقت شهر رام الله است. سرزمین دولت فلسطین شامل مناطق "کرانه باختری رود اردن" و "غزه" و بخش شرقی شهر قدس است. دولت فلسطین می گوید خواهان شناسایی بین المللی بخش شرقی شهر قدس به عنوان پایتخت این دولت است.

بخش شرقی قدس در اشغال نظامی اسرائیل است. اسرائیل همچنین بخش هایی از منطقه کرانه باختری را نیز اشغال کرده است.

البته منطقه غزه هم اکنون توسط کابینه تشکیل شده توسط حزب "حماس" اداره می شود و تحت کنترل دولت فلسطین به ریاست محمود عباس نیست.


منابع آگاه می گویند نزدیکی چند سال اخیر میان دولت یونان و اسرائیل در حوزه های گوناگون به ویژه انرژی تاثیری برای روابط خوب آتن و رام الله نخواهد داشت.

قبل از یونان، دولت سوئد هم دولت فلسطین را به رسمیت شناخته بود. سوئد و یونان تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که به هنگام عضویت در این مجموعه، دست به این اقدام زده اند.

دولت فلسطین هم اکنون از سوی سازمان ملل متحد نیز به رسمیت شناخته نشده است و در این سازمان، به عنوان عضو ناظر حضور دارد.

عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد منوط به تصویب شورای امنیت این سازمان است.

در حال حاضر اکثر کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، دولت فلسطین را به صورت یک دولت مستقل به رسمیت شناخته اند اما کشورهای مهمی چون ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و کانادا و اکثریت اعضای اتحادیه اروپا، فلسطین را به صورت یک دولت مستقل به رسمیت نشناخته اند.

از میان 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، چین و روسیه دولت فلسطین را به رسمیت شناخته اند اما 3 کشور دیگر یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه از به رسمیت شناختن دولت فلسطین خودداری کرده اند.

۱۳۹۴/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...