نسخه چاپی

ساخت كلیه مصنوعی انسانی با استفاده از فناوری نانو

محققان یك تیم تحقیقاتی از چند موسسه و دانشگاه مختلف، با استفاده از نانوالیاف سیلیكونی موفق به ساخت كلیه مصنوعی قابل نصب در بدن شدند كه بدون نیاز به پمپ قادر به فعالیت است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا نتایج این پروژه که نتیجه فعالیت پژوهشگران این تیم تحقیقاتی از دانشگاه های واندربیلت و UCSF آمریکا است، در نشست ASN Kidney Week 2015 ارائه شده است.
شوو روی، از محققان این پروژه گفت: تاکنون برای انجام این پروژه مبلغ 6 میلیون دلار حمایت مالی از برنامه زیست مهندسی و تصویربرداری زیستی آمریکا دریافت کرده ایم.
وی بیان کرد: این کلیه مصنوعی می تواند جایگزین مناسبی برای دیالیز باشد؛ در حال حاضر بیش از 20 میلیون نفر در آمریکا از مشکل بیماری کلیوی رنج می برند و نیازمند درمان ویژه هستند. دولت آمریکا سالانه 20 میلیارد دلار هزینه برای مراقبت و سلامت این بیماران پرداخت می کند که این رقم 6 درصد کل هزینه های پزشکی این کشور است.
روی، افزود: قصد داریم تا آزمایش های بالینی را روی این کلیه مصنوعی انجام دهیم، کلیه ای که در طول یک دهه گذشته روی ساخت آن سرمایه گذاری کرده ایم؛ در این مسیر از کمک های سازمان غذا و داروی آمریکا و موسسه ملی سلامت استفاده شده است.
وی، که مدیر فنی پروژه مصنوعی در دانشگاه UCSF است، گفت: کلیه ای که برای ساخت آن از همکاری چند موسسه و دانشگاه مختلف استفاده شده و درحال حاضر آزمایش روی نمونه اولیه ساخته شده آن توسط محققان درحال انجام است، ابعادی درحد یک فنجان دارد و با شبیه سازی از کلیه انسان ساخته شده است.
روی، افزود: یکی از اجزای این کلیه مصنوعی، نانوالیاف سیلیکون است که موجب زدایش مواد سمی، نمک و دیگر مولکول ها می شود، در فرآیند ساخت این کلیه، از روش ها و تجهیزات رایج مورد استفاده در صنعت الکترونیک و نیمه هادی استفاده شده است.
این محقق اظهار کرد: این نانوالیاف سیلیکونی با استفاده از فشارخون کار می کند، بی نیاز از پمپ یا نیرومحرکه خارجی است و به گونه ای طراحی شده است که درون بدن قرار داده و به مثانه متصل می شود، این کلیه نزدیک کلیه اصلی بدن نصب می شود و نیاز به زدایش کلیه اصلی از بدن ندارد.

۱۳۹۴/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...