نسخه چاپی

گاردین: تلاش مذبوحانه عربستان برای مقصر جلوه دادن ایران

روزنامه گاردین در گزارشی به تلاشهای رسانه ای عربستان برای پاك نشان دادن خود و دشمن جلوه دادن ایران پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، روزنامه گاردین در گزارش اخیر خود نوشت، گویا سازمان دیپلماتیک ریاض آرام است و محافظان تفنگ به دست، سر پست های خود ایستاده اند و کارگران آسیایی میان نخل هایی نشسته اند که ساختمان های مدرن و برج های بلند و نهادهای دولتی عربستان را از دیده پنهان کرده اند. سفارت ایران با سبکی ملی ساخته شده و پرچم سه رنگ ایران زیر آفتاب زمستانی افراشته شده است.
ولی هفته گذشته، هفته ناآرامی بود. اکنون این ساختمان، خاموش و تهی، برجای مانده و دیپلمات های ایرانی دستور گرفته اند خاک عربستان را ترک کنند.

ایران، سعودی ها را به انجام اقدامی علیه سفارت خود در صنعا، پایتخت یمن متهم کرده است. ریاض در این کشور رهبری ائتلافی را در دست دارد که می کوشد تا دولت فقیرترین کشور جهان عرب را به دلخواه خود بر سر قدرت برگرداند و تهران نیز از نیروهای انصارالله که با ائتلاف درگیر هستند پشتیبانی می کند.

آسیب های وارد شده به سفارت ایران در صنعا ناچیز بود و سعودی ها شتابان این خبر را به نام تبلیغات ایرانی رد کردند. با این همه، هیچ کس گمان نمی برد که این پایان داستان دیرپای رقابت راهبردی و دشمنی تهران- ریاض باشد.

در ادامه گزارش آمده است: تهران باور دارد شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه، در شمار ناراضیان سیاسی بود که پس از یک فرایند دادرسی پنهان و نادرست به دست رژیم سعودی کشته شده است؛ ولی مقامات رژیم سعودی این را تفسیری نادرست می دانند. محمد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی و جانشین ولیعهد، در گفتگویی نادر با اکونومیست، پافشاری می کند که دادگاه نمر منصفانه بوده است.

رسانه های رسمی نیز سرگرم دامن زدن به آتش دشمنی با ایران هستند. تلویزیون الخبریه پشت سر هم فیلم‌هایی از گفتگوی رسانه ها با مردم را نشان می دهد که تصمیم ملک سلمان را برای گسستن پیوند با ایران ستایش می کنند.
آل سعود مدعی است، موضع ایران در پشتیبانی از رئیس جمهور سوریه که سعودی ها از سال 2011 سرگرم پشتیبانی از دشمنانش هستند، همچون نشانه ای از دورویی ایران در حمله به عربستان بر سر اعدام نمر است.

این گزارش می افزاید؛ سعودی ها از پشتیبانی دیگر کشورها – همچون گسست پیوندهای بحرین و سودان و فراخواندن فرستادگان خود از ایران و اعتراض دیگر کشورهای عرب و مسلمان – خشنود هستند. ولی واکنش غربی ها چندان جانبدارانه نبوده است. سایمون کالینز، سفیر انگلیس در ریاض، بیانیه ای را به زبان عربی خواند که در آن نگرانی گسترده انگلیس از اوج گرفتن تنش را آشکار می ساخت. سعودی ها از پیمان هسته ای تابستان گذشته به این سو آمریکا را نیز متمایل به ایران می بینند.
العوامیه، زادگاه شیخ نمر، به آسانی در دسترس نیست چرا که درباره نگرانی های امنیتی هشدارهایی به روزنامه نگاران داده شده است. تصاویر ویدئویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده مردمی را نشان می دهد که فریاد می زنند «مرگ بر آل سعود». شاهدان عینی، ماموران نگران پلیس را می بییند و صدای شلیک و انفجار را می شوند. خانواده نمر و پشتیبانانش او را «شهید» می خوانند. و حتی شیعیانی که شناختی از شیخ نمر نداشتند می گویند از اینکه او را با مردان القاعده که در همان روز اعدام شدند یکجا اعدام کردند ناراحت هستند.

نویسنده در پایان گزارش خود آورده است: پیوند میان مسائل حساس داخلی و روابط خارجی رژیم سعودی، این بحران را شکننده ساخته است.

۱۳۹۴/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...