نسخه چاپی

اسپانیا در آستانه چرخش به چپ

در هفته‌های اخیر حملات مجدد به حزب چپگرا و نوظهور «پودموس» اسپانیا برای چگونگی منابع مالی این حزب افزایش یافته است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ آغازگر این حملات ادعاهای روزنامه «آ ب ث» مبنی برحمایت مالی ونزوئلا از «پودموس» باعث گردید تا تمامی احزاب سیاسی به ویژه حزب «مردمی» و«شهروندان» خواستار توضیحاتی از سوی پودموس شوند. مسئولان حزب «پودموس» اما کماکان به مطرح نمودن فرمول همیشگی روند دفاع خود ادامه داده و تاکید دارند که مبدأ تمامی این اتهامات اطلاعات ناشی از وزارت کشور اسپانیا است. از دیدگاه سخنگوی پارلمانی حزب پودموس، «دولت نمی‌بایستی از نهادهای عمومی برای فشار به احزاب مخالف استفاده نماید». این موضوع از سوی وزیر کشور اسپانیا به صورتی قاطعانه تکذیب شد. آقای دیاس طی سخنانی در کنگره نمایندگان تاکید نمود که «وزارت کشور و اداره کل پلیس مسئول انتشار این مسائل نمی‌باشند. در این جا پلیس سیاسی مانند دیگر کشورها وجود ندارد».

روزنامه «لاراسون» اسپانیا نیز موضوع جدید دیگری را مطرح کرده و با اشاره به ادعای تامین اعتبار حزب پودموس از سوی اشخاص و کشورهای مختلف این بار به ایران به عنوان تامین کننده مالی این حزب اسپانیایی اشاره کرده است. طبق این گزارش، سه کشور ونزوئلا، ایران و قطر به عنوان تامین کننده‌های خارجی مالی پودموس معرفی شده و ادعا شده است حزب پودموس احتمالا در سال‌های 2012 و 2015 بیش از 3 میلیون یورو از ایران دریافت نموده است! اعضای این حزب به خاطر تولید دو برنامه تلویزیونی سالانه 600 هزار یورو از ایران دریافت کرده‌اند که مبلغ آن از طریق شرکت «360 گلوبال مدیا» پرداخت شده است. به ادعای این روزنامه پودموس از طریق بنیاد CEPS بیش از 7 میلیون یورو از دولت ونزوئلا دریافت نموده است. روزنامه لاراسون در مقاله دیگری تحت عنوان «قطر در راه حمایت مالی از پودموس» اعلام داشته که برای پودموس بسیار سخت است که بتواند وجود ارتباط با ایران را انکار نماید. به ویژه با در نظر گرفتن کانال تلویزیونی «هیسپان تی وی» که به ایران تعلق دارد.

روزنامه آب ث در هفته‌های اخیر بارها اقدام به انتشار گزارش‌هایی از کمک مالی ونزوئلا به پودموس نموده است و رهبری این حزب اسپانیایی را متحد طبیعی انقلاب بولیواری ونزوئلا و همچنین حمایت اقتصادی – مالی از بنیاد CEPES (مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی) را مطرح و اعلام داشته است چاوز برای کمک به این بنیاد مبلغی معادل 7 میلیون یورو در نظر گرفته و در بین سال های 2003 و 2007 جمعاً مبلغی برابر با 600/2 میلیون یورو به این بنیاد که به پودموس وابسته می‌باشد، پرداخت کرده است. این روزنامه نتیجه گیری کرده است چاوز 7 میلیون یورو برای ایجاد یک نیروی سیاسی بولیواری در اسپانیا هزینه نموده است. پودموس در حقیقت ادامه همان جنبش چاویسم در ونزوئلا است که در اسپانیا متولد گردید. دولت ونزوئلا این پرداخت‌ها را فقط در ازای مشاوره‌های دریافتی از این بنیاد انجام نمی‌داده و به صراحت صحبت از ایجاد یک نیروی چپ گرا و ضد نظام سرمایه داری در اسپانیا کرده است.

اخیرا آقای «خولیو مونتویا» نماینده پارلمان ونزوئلا وعضو کمیسیون کنترل مجمع ملی آن کشور که اعلام داشته است تحقیقات پارلمانی را برای بررسی ارتباط اعضاء گروه «پودموس» با کمک‌های مالی که از سوی دولت ونزوئلا و بنیاد CEPES صورت گرفته را آغاز می‌کند. وی مدعی است بنا به دستور مستقیم «هوگو چاوز» و «نیکلاس مادورو» مبالغ بسیاری به بنیاد مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی واریز گردیده است. روابط دو کشور پس از سخنان اخیر رييس جمهوری ونزوئلا در پايان تظاهراتی كه از سوی اعضای حزب طرفدار دولت عليه قانون عفو در خيابان‌های كاراكاس برگزار شد و مادورو نخست وزير اسپانیا را «نژاد پرست، آشغال فاسد و آشغال استعمارگر» خطاب کرد، وارد مرحله جدیدی از تنش و بی‌اعتمادی شد. مادرید نیز ضمن احضار سفیر این کشور بر ارائه كمك به كاهش «بحران وخيم اقتصادی و انسانی»‌ كه مردم ونزوئلا را رنج می‌‌دهد، تاكيد كرد.

از سوی دیگر عدم تشکیل دولت ثابت اسپانیا همچنان یکی از موضوعات صحنه سیاست داخلی این کشور است. نشست‌های متعدد سه حزب سوسیالیست، شهروندان و پودموس در تلاش برای توافق بر سر تشکیل دولت به دلیل اختلاف نظر شدید این سه حزب همچنان بی‌نتیجه مانده است. حزب پودموس اعلام کرده است از دولت احتمالی سوسیالیست‌ها با حضور حزب شهروندان حمایت نخواهد کرد. حزب شهروندان هم در آخرین نشست تاکید کرده است از دولتی که پودموس در آن حضور داشته باشد، حمایت نمی‌کند و علی‌رغم انتظاری که می‌رفت این جلسه نتیجه مشخصی را در بر نداشته است. به اعتقاد ریاست حزب پودموس، دو حزب سوسیالیست و شهروندان هیچ نرمشی در برابر امتیازات اعطا شده از سوی پودموس نشان نداده‌اند و واکنشی منفعلانه در برابر تلاش پودموس برای شکستن قفل این وضعیت داشته‌اند.

در این میان شخص ماریانو راخوی ریاست حزب مردمی (دولت کنونی اسپانیا) در تمامی اظهار نظرهای علنی خود تاکید کرده است که هیچ علاقه‌ای به برگزاری مجدد انتخابات سراسری در این کشور در 26 ژوئن سالجاری ندارند. حزب مردمی امیدوار است در صورتی که دبیر کل حزب سوسیالیست اسپانیا نهایتا نتواند رای مورد نیاز برای تبدیل شدن به نخست وزیر اسپانیا در دوره جدید را از دیگر احزاب دریافت نماید، حزب سوسیالیست درخواست یاری حزب حاکم فعلی را اجابت نماید و نهایتا از تشکیل دولت جدید از سوی ماریانو راخوی حمایت نماید.



جدیدترین نظرسنجی روزنامه «ال پائیس» نیز نشان می‌دهد 94% از شهروندان اسپانیا بدنبال تشویشی که از بن بستی 3 ماهه مذاکرات سیاسی بوجود آمده، معتقدند که شرایط سیاسی اسپانیا بسیار نامطلوب بوده و اگر احزاب سیاسی نمی‌خواهند باعث برگزاری مجدد انتخابات شوند، می‌بایستی تفاهمی بین خودشان بوجود آورند. طبق این نظرسنجی، در انتخابات آتی حزب مردمی 7/27%، حزب سوسیالیست 21%، حزب شهروندان 8/18%، حزب پودموس 9/15% احزاب ائتلافی چپ و دیگر احزاب چپگرا 9/6% رای بدست خواهند آورد. احزاب اسپانيايی تا دوم ماه مه فرصت دارند برای تشكيل دولت و انتخاب نخست وزير توافق كنند زيرا در غير اين صورت، پارلمان منحل خواهد شد و اسپانيا بايد 26 ژوئن سال جاری انتخابات سراسری پارلمانی برگزار كند.

۱۳۹۵/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...