نسخه چاپی

وقتی وزارت‌ارشاد از نظارت بر نگارخانه‌ها شانه خالی می‌كند

مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درخصوص برپایی نمایشگاه عكسی از پدر عریان، گفت: وقتی این نمایشگاه‌ها گذاشته می‌شود، مسئولیت آن بر عهده گالری‌دارهاست.

به گزارش نما به نقل از فارس، هفته گذشته شاهد برپایی نمایشگاهی با عنوان «91 سالگی پدرم» بودیم که در این نمایشگاه، تصاویر عریان یک پدر، سوژه عکاسی پسرش قرار گرفته بود.

انعکاس این موضوع در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دل بسیاری از مردم را به درد آورد و بیشتر مخاطبان خواستار مطالبه از وزارت ارشاد بودند. وزارت ارشادی که خیلی وقت‌ها از مسئولیت نظارت شانه خالی می‌کند.

بر همین اساس، مجید ملانوروزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: وقتی این نمایشگاهها گذاشته می‌شود، مسئولیت آن بر عهده گالری‌دارهاست؛ همان طور که در رسانه‌ها، انتشار مطالب بر عهده سردبیر است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد مجموعه‌ای در نمایشگاه عرضه شود و موضوعی باشد که گالری‌دارها برای نمایش آن ندانند که باید چه کار کنند، می‌توانند مجموعه آثار را بیاورند و از وزارت ارشاد مجوز بگیرند. اگر ما مجوز بدهیم پای آن هستیم، در غیر این صورت مسئولیت با گالری‌دار است.

ملانوروزی یادآور شد: این نکته را هم بگویم که اگر مشکلی در آثار باشد، در این صورت نمایشگاه بسته می‌شود و مجوز گالری را لغو می‌کنیم.

وی درباره زمان نظارت بر آثار گفت: هیچکدام از گالری‌های تهران قبل از برپایی نمایشگاه مجوز دریافت نمی‌کنند. مسئولیت بر عهده گالری‌دار است. نمایشگاه «91 سالگی پدرم» نیز برای مجوز به وزارت ارشاد مراجعه نکرده و مسئولیت آن با گالری‌دار است.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره نحوه نظارت بر نگارخانه‌ها بیان داشت: نگارخانه‌ها مجوز را از وزارت ارشاد گرفته‌اند و خودشان هم خط قرمزها و چارچوب‌ها را می‌دانند. ما مجوز کلی می‌دهیم که این گالری باید با چارچوب و خط وزارت ارشاد نمایشگاه بگذارد؛ اینها بعد از نمایشگاه بازده را برای ما می‌فرستند. اگر یک نفر موضوعی را به نمایش بگذارد مسئولیت با خودش است و با من نیست.

وی در ادامه یادآور شد: 200 ـ 300 گالری در تهران است؛ هر هفته نمایشگاه دارند و برای هر نمایشگاه نمی‌آیند از وزارت ارشاد مجوز بگیرند. مگر اینکه موردی خاص باشد که در این صورت قبل از برپایی نمایشگاه کارهایشان را می‌فرستند.

ملانوروزی در پاسخ به این سؤال که آیا نظارت بر گالری‌ها بر عهده وزارت ارشاد، است، گفت: بله بر عهده وزارت ارشاد است؛ اما آیا وقتی به کسی مجوز گوشت‌فروشی داده می‌شود، هر روز می‌روند و گوشت‌هایش را چک می‌کنند که مشکل نداشته باشد؟! ضمن اینکه قبل از برپایی نمایشگاه نمی‌شود کاری کرد؛ چند نفر کارشناس هنری داریم که به گالری‌ها سر می‌زند و اگر مشکلی باشد، تذکر می‌دهند.

وی افزود: در بخش‌های خوشنویسی، نقاشی و هنرهای حجمی کم پیش می‌آید مشکلی داشته باشد؛ در بخش عکس هم که این اتفاق افتاده؛ این کار از سوی یک استاد دانشگاه بود که این مملکت را می‌شناسد و باید بداند خط قرمز هست و نمی‌تواند بدن عریان را به نمایش بگذارد. لذا با اینها برخورد خواهیم کرد چون فضای تجسمی نباید وارد این فضاها نشود.

ملانوروزی تأکید کرد: گالری‌دارها توجیه شده‌اند که اگر کارهایی با بدن عریان، موضوع سیاسی یا آثاری که با چارچوب رسمی مملکت منافاتی داشته باشد، خودشان مسئول هستند و مجوزشان لغو می‌شود.

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، گویا کار اساسی برای نظارت بر نگارخانه‌ها نشده است؛ چراکه این رویداد یکی از دهها رویدادی است که در شهر رخ می‌دهد و کسی بر آن نظارت ندارد و برخی از آنها هم دور از چشم رسانه‌ها برگزار می‌شود.

نکته دیگر این است که چرا سیستم نظارتی بعد از برپایی نمایشگاه، کارهایی را انجام می‌دهد؛ آیا آب رفته بر جوی فایده‌ای دارد؟!

۱۳۹۵/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...