نسخه چاپی

دخالت قدرت‌های بزرگ‌تر در كودتای تركیه

اردوغان: فتح‌الله گولن بازیچه است

اردوغان در مصاحبه با شبكه تلویزیونی «خبر ترك» تاكید كرد گولن یك بازیچه است و قدرت های بزرگ تر در پس كودتای نافرجام در تركیه قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی از آنکارا به قلم یسمین دیمکین نوشت: رجب طیب اردوغان ،رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت :فتح الله گولن که آنکارا او را به طراحی کودتای نافرجام در ترکیه متهم می کند، یک بازیچه است و یک « طراح اصلی » وجود دارد که از او حمایت می کند.

اردوغان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «خبر ترک» تاکید کرد:گولن یک بازیچه است و قدرت های بزرگ تر در پس کودتای نافرجام در ترکیه قرار دارند.

رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی های خود اغلب به یک « طراح اصلی » اشاره می کند که تا حد زیادی این گونه تصور می شود که منظور وی به طور کلی غرب و به طور خاص تر، آمریکا است.

گولن که سال هاست در آمریکا زندگی می کند هرگونه دست داشتن در کودتای نافرجام 15 و 16 ژوئیه را در ترکیه رد می کند.

از زمان کودتای نافرجام در ترکیه، تئوری های توطئه فراوانی از طرف این کشور مطرح شده است و یکی از این تئوری ها این است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تامین مالی این کودتا را به عهده داشته و یک ژنرال بازنشسته آمریکایی نیز از افغانستان آن را هدایت کرده است.

روزنامه « ینی شفق » که یک روزنامه طرفدار دولت ترکیه است در صفحه نخست خود عکسی از جان کمپبل ، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا را منتشر کرد و زیر آن نوشت « کودتا را این مرد هدایت کرد ».

ژنرال کمپبل ، فرمانده سابق نیروهای تحت فرماندهی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در افغانستان بود.

این روزنامه نوشت: سیا از طریق « یونایتد بانک آفریقا United Bank for Africa » هزینه این کودتای نافرجام را تامین کرده بود و دو ژنرال ترکیه ای مستقر در افغانستان که سه شنبه گذشته در دبی بازداشت شدند بخشی از شبکه توطئه گران کمپبل بودند.

یونایتد بانک آفریقا که مقر آن در نیجریه است دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه را تکذیب و اعلام کرد چنین اتهاماتی کاملا دروغ است.

کمپبل نیز در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت: این اتهامات واقعا خنده دار است.

واشنگتن نیز ادعاهای مطرح شده را در باره دخالت آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه رد کرد و چنین ادعاهایی را پوچ و بی معنی نامید. آمریکا همچنین این موضوع را که پیش از آغاز این کودتای نافرجام در ترکیه از آن اطلاع داشته است رد کرد.

اردوغان در مصاحبه خود با « خبر ترک »‌ همچنین تاکید کرد:« تحولات اساسی در ارتش باعث خواهد شد تا نیروهای مسلح ما قویتر شوند. از این پس فرماندهان ارتش به وزیر دفاع پاسخگو خواهند بود و گزارش هایشان را در اختیار وی قرار خواهند داد.»

وی همچنین گفت قصد دارد تعداد نیروهای امنیتی ژندارمری را که از آنها در جنگ علیه عناصر کرد در جنوب شرق ترکیه استفاده می شود کاهش دهد اما آنها به سلاح های بهتر و موثرتر مجهز خواهند شد.
اردوغان با بیان این مطلب قول داد جنگ علیه شورشیان کرد ادامه خواهد یافت.

۱۳۹۵/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...