نسخه چاپی

امام‌ جمعه اصفهان: نباید مردم بعد از نماز جمعه با كینه بهم نگاه كنند

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینكه نباید نمازجمعه به تریبونی برای تضعیف و تخریب دولت تبدیل شود، گفت: اگر امام جمعه‌ای نقد و انتقادی هم دارد باید انتقادش منصفانه و راهگشا با حفظ حرمت و رعایت جنبه وحدت باشد.

به گزارش نما، حجت الاسلام محمدتقی رهبر درباره رسالت تریبون‌های نماز جمعه در روشن‌گری افکار عمومی و نحوه نقد به عملکرد دولت گفت: شرکت در نمازجمعه جنبه عبادی و سیاسی دارد. یعنی هم مردم به تقوی، پرهیزگاری، تدین، تعهد، پاکی و نودوستی دعوت می شوند و هم از مسائل جاری کشور و جهان اسلام اطلاع می‌یابند.

وی با بیان اینکه خطیب جمعه باید مصالح نظام را رعایت کند افزود: خطبه‌های نماز جمعه نباید در جامعه تفرقه، دو دستگی، بدبینی و تشنج یا تقابل بین نظام و ملت ایجاد کند. در واقع بیان تحلیل مسائل سیاسی به گونه ای باشد که تعارضی با مصالح نظام پیدا نکند. به عبارت دیگر بیان انتقاد از تریبون نماز جمعه باید منصفانه، عاقلانه، صحیح و راهگشا باشد و در واقع انتظارات جامعه را به اطلاع مسئولان برساند و رهنمود دهد.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: مردم هر شهر خطبه‌های نماز جمعه را درباره موضوعات مختلف همچون آمریکا، هسته ای و عملکرد دستگاه ها و غیره می‌شوند بنابراین طرح و نوع بیان مطالب خیلی مهم است. رهبر معظم انقلاب وقتی سخنرانی دارند مواضع‌شان را همراه با رهنمود می گویند گاهی نیز درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی انتقاد می کنند اما طرح انتقادشان به گونه ای نیست که در جامعه ایجاد تشنج، اختلاف و تفرقه کند.

وی با بیان اینکه مسائل جناحی نباید از تریبون نمازجمعه بیان شود، ادامه داد: نماز جمعه محل وحدت آفرینی است، اگر قرار باشد وقتی مردم از پای نماز بلند می‌شوند همدیگر را با بغض و کینه نگاه کنند این با اصل وحدت آفرینی نماز جمعه همخوان نیست. شاید خطیب گرایش سیاسی داشته باشد اما تریبون نماز جمعه جای بیان دیدگاه‌های جناحی چه اصولگرایی و چه اصلاح طلبی نیست. خطیب باید مطالب را به گونه ای بیان کند که همراه با خط ولایت فقیه، استکبارستیزی، اسلام گرایی و مبارزه با انحراف فرهنگی، اشرافی‌گری، تبعیض و بی عدالتی باشد. اگر هم نقدی به عملکرد دستگاهی دارد طوری بیان نکند که نسبت به جریان دیگر تنش آفرین شود.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: ائمه جمعه در نقد دولت باید انتظارات مردم درباره موضوعاتی همچون عدالت اجتماعی، حجاب، فرهنگ، سیاست خارجی و امور داخلی را بیان کنند و رهنمود دهند نباید در بیان نقد وارد تضعیف دولت شوند. دولت منتخب ملت است نباید نمازجمعه تریبونی برای تضعیف و تخریب دولت باشد. اگر امام جمعه ای نقد و انتقادی هم دارد باید انتقادش منصفانه و راهگشا با حفظ حرمت و رعایت جنبه وحدت باشد. من خودم تاکنون از دولت انتقاد داشتم اما انتقادم به گونه ای نبوده است که کسی به من بگوید علیه دولت حرف می زنم.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر نقد غیرمنصقانه ای از تریبون نمازجمعه نسبت به دولت بیان شود چه تأثیری بر جامعه دارد؟ افزود: این مسئله تبعات دارد، به هر حال جایگاه خطیب جمعه را تضعیف می‌کند چون خطیب جمعه برای همه مردم است یعنی کسانی که در محل نماز جمعه نشستند یا بعد صحبت های خطیب را می شنوند اگر برداشت شان از خطبه ها تضعیف، تحقیر و تخریب دولت باشد این نه با مصلحت نظام همخوان است و نه مردم انتظار شنیدن این صحبت ها را از تریبون نمازجمعه دارند.

محمدتقی رهبر تأکید کرد: اگر نقد ائمه جمعه صحیح و مستدل باشد حتی کسی هم که گرایش سیاسی خاص دارد پس از شنیدن خطبه موضوع نقد را می پذیرد و تصور نمی کند که از تریبون نمازجمعه سوءاستفاده شده است.

۱۳۹۵/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...