نسخه چاپی

شیوه‌های تبلیغی عقیله بنی‌هاشم(س)

عدم اظهار ضعف و ایستادگی در برابر تهدیدها/ به بهانه ولادت باسعادت اسوه صبر و استقامت

عکس خبري -عدم اظهار ضعف و ايستادگي در برابر تهديدها/ به بهانه ولادت باسعادت اسوه صبر و استقامت

دشمن در همه حالات منتظر اظهار ضعف و ذلت از سوی آن حضرت و كاروان اسرا بود. همان‌گونه كه امروز استكبار جهانی سال‌هاست منتظر این اظهار ضعف از سوی ملت ماست اما سخنان آن حضرت نشان می‌دهد كه چون كوهی استوار در برابر تمام مشكلات، كمبودها، تهدیدها و تحریم‌ها ایستاده است.

حجت‌الاسلام سید محمود مرتضوی- اینکه گفته‌اند عاشورا حسینی الحدوث و زینبی البقاء بوده حرف صحیحی است. اگر سیدالشهدا (ع) پدیدآورنده عاشوراست، پرورش‌دهنده اين پديده زينب بنت على (س) بود. این زینب کبری (س) بود که پیام هیهات منّا الذلّه را به سراسر بلاد اسلامی و حتی به همه جهانیان رساند.

اما عالمه آل علی چگونه باید این وظیفه خطیر را به سرانجام می‌رساند؟ او با جمعيتى روبروست که صمٌ وبکم‌اند! گويى گوششان ناشنوا و چشمانشان نابيناست. با این جماعت ساده‌لوح و فریب‌خورده و نادان چگونه سخن بگوید تا هوشیارشان کند؟ زینب کبری (س) می‌بایست از کوچک‌ترین وقایع و از هر وضعیتی به بهترین نحو بهره ببرد و با زبان حال و قال آنان را از غفلت‏ بيدار كند تا شاید حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها و فهم حقایق و حق‌طلبی را بیدار کند. خطبه‌های آتشین او بود که همه زحمات سی و اندی ساله امویان را نقش بر آب کرد. عقیله بنی‌هاشم همچون رعدوبرق شورشى بنيادين عليه بنی‌امیه وارد آورد و كاخ امويان را براى هميشه لرزاندو واژگون كرد. در زیر به چند روش تبليغى آن بانوى بزرگوار اشاره‌ای خواهیم داشت.


 آگاهی بخشی در سوگواری

نخستین کاری که حضرت زینب (س) به آن اقدام نمود در همان لحظات ابتدایی پس از شهادت برادر بود. به‌سرعت سوی میدان رفت و با دیدن پیکر خون‌آلود شيون كنان گفت: «ای‌کاش آسمان بر زمين ويران مى‏شد و ای‌کاش كوه‏ها از هم مى‏پاشيدند و به بيابان‏ها مى‏ريختند.» (1) و زمانى كه به پيشنهاد شمر لعين كاروان اسيران را از كنار بدن‌های قطعه‌قطعه شده‏ شهيدان عبور می‌دادند و زينب (س) پيكر شهدا و بدن پاره‌پاره شده برادرش را ديد خم شد و بدن پاره‌پاره برادر را در آغوش گرفت و دهانش را روى حلقوم بريده برادر نهاد و می‌بوسید و می‌گفت: «برادرم، اگر مرا بين سكونت در كنار تو -كربلا- و بين رفتن به‌سوی مدينه مخير مى‏نمودند، سكونت در نزد تو را برمی‌گزیدم، گرچه درندگان بيابان گوشت‏ بدنم را بخورند.» (2)

و در برخى از مقاتل آمده است: در اين هنگام رو به مدينه كرده و می‌گوید: فرياد اى محمد صلی‌الله عليه و آله درود فرشتگان آسمان بر تو باد اين حسين تو است كه در خون غوطه‌ور‌است، اعضايش قطع‌شده و دختران تو به‌عنوان اسير عبور داده مى‏شوند... (3) راوى می‌گوید: زينب كبرى (س) به‌گونه‌ای روضه خواند و گريه كرد كه: «سوگند به خدا هر دوست و دشمن از گريه و گفتار زينب (س) گريه كرد.» (4)

محتشم كاشانى در دوازده بند معروف خود دراین‌باره چنين سروده است:

پس با زبان پر گله آن بضعة الرسول

رو در مدينه كرد كه يا ايها الرسول

اين كشته افتاده به هامون حسين توست

وين صيد دست‌وپا زده در خون حسين توست...

با دقت در فرازهای سخنان آن حضرت مشاهده می‌کنیم که حتی در لابلای گریه و شوین نیز بیاناتی شیوا و روشنگرانه به بیدارگری می‌پرداخت. اینکه هنگام مواجهه با بدن برادر و باحالتی بسیار حزن‌انگیز رابطه برادرش را با رسول اسلام بیان می‌کند تا لشکریان غافل بدانند این فرد کشته‌شده دشمن خارجی نیست بلکه نواده رسول اکرم (ص) و پاره تن اوست. او بايد به آنان بفهماند كه جنگشان، جنگ با قرآن، آورنده قرآن و ايمان آورندگان به قرآن بوده است.


عزاداری بدون جهت‌گیری هدف حضرت زینب (س) نبود

نمونه دیگر تبلیغ از طریق برانگیختن احساسات به زمانی بازمی‌گردد که حضرت در شام اقامت داشتند. در محلى به نام «دار الحجارة‏» مراسم عزادارى برپا می‌کردند و نوحه‌سرایی و گريه و زارى مى‏كردند. این مراسم به‌قدری مردم را
تحت تأثیر قرارداد که افراد شرکت‌کننده تصميم گرفتند به خانه يزيد هجوم برند و او را به قتل برسانند. (5)

نمونه مشابه دیگر هنگام بازگشت به مدینه است. پس از تحمل تمام مصائب به مدينه بازگشته و در شهر پيامبر (ص) و در خانه خود به سوگوارى بر امام و ديگر ياران او پرداختند. در اين مراسم عزادارى، هرروز گروه‌گروه از زنان مدينه به خدمت آن حضرت آمده، ضمن تسليت ‏به ايشان، به ندبه و گريه مى‏پردازند تا آنجا كه به‌تدریج زنان قبايل و عشاير، تصميم به خونخواهى شهداى كربلا مى‏گيرند و قيام مى‏كنند(6) در حقیقت می‌بینیم که حضرت زینب (س) هیچ‌کدام از مراسم‌های سوگواری را به‌صرف عزاداری بدون محتوا و جهت‌گیری برگزار نمی‌کرد و در تمام آن‌ها قصد بیدارگری و افزایش بصیرت و ایجاد انگیزه مبارزه و مقابله با باطل را داشت. عجیب آنکه هنوز بعد از گذشت هزار و اندی سال برخی به این هدف پی نبرده‌اند و گمان می‌برند عزاداری برای سیدالشهدا (ع) باید خنثی و بدون هرگونه جهت‌گیری باشد!
 

خطابه‌های علی وار

 هنگامی‌که كاروان اسيران، در آن جو پر از ظلم و خفقان به كوفه رسيد، برخى ناراحت و برخى بهت‌زده و گروهى از شدت تأثر اشك مى‏ريختند. شاید در چنین شرایطی جز گریه کار دیگری از هر مصیبت‌زده‌ای برنیاید اما حضرت
زينب (س) باصلابتی علوی موقعيت را تشخيص داد و نگاهى به مردم كرد و با اشاره خواست همه سكوت كنند و با انتخاب بهترين فرصت‏ها و زيباترين كلمات و جملات و با شجاعتى بى‏نظير بر مسند خطابه ايستاد. خطابه آن بانو حاوی والاترین پیام‌ها و دقیق‌ترین نکات است:

«حمد و سپاس مخصوص خداوند است و درود بر پدرم محمد و اهل‌بیت پاك و برگزيده او باد، اما بعد هان اى مردم کوفه‌ای اهل نيرنگ و فريب، گريه مى‏كنيد؟ ای‌کاش هیچ‌گاه اشك چشم‌هایتان تمام نشود و هرگز ناله‏هايتان خاموش نگردد، همانا مثل شما مثل زنى است كه رشته‏ى خويش را پس از خوب تابيدن، باز مى‏كرد، شما سوگندهاى خود را دست‌آویز فساد، در ميان خويش قرار داده‌اید، آيا در شما جز چاپلوسى و آلودگى و سينه‏هاى پركينه و تملق‏گويى كنيزان و خريدن ناز دشمنان دين، خصلتى هست؟ مثل شما، مثل گياه و علفى است كه در مزبله مى‏رويد يا نقره‏اى آلايش قبيرى به آن عوده مى‏شود...» (7)

حضرت اینجا نیز مانند کربلا ابتدا سخنانش را با دادن آدرس نسبی به رسول مکرم اسلام (ص) آغاز می‌کند تا به جماعت غافل کوفی بفهماند این اسرا آل الله و نوامیس
نبی اسلام هستند. همین آغاز خطبه برای برانگیختن هیجان و تحریک احساسات و عواطف کوفیان کافی بود تا مجلس به ولوله بیفتد و اشک از دیدگان جاری شود. عقیله بنی‌هاشم سپس به بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف كوفيان يعنى سست‌عنصری و پیمان‌شکنی آنان اشاره مى‏كند و با اين كلمات و جملات مى‏خواهد آنان را بر اين خصلت آگاه سازد؛ و در فرازى ديگر از خطبه با نگرش دقيق و ظريف با صفاتى همچون «درمان دردها»، «چراغ راه امت‏»، «پناهگاه جمع‏» و غیره به معرفى شخصيت امام مى‏پردازد تا جاى شك و ترديدى براى آن قوم سست‌عهد باقى نماند. حضرت با صراحت تمام آنان را کشنده فرزند رسول خدا می‌خواند و به‌گونه‌ای صحنه را تغيير داد كه زنان موهاى خود را افشان كرده بودند و خاک‌برسر و روى خود مى‏ريختند. (8) نمونه دیگر خطابه عجیب و اثرگذار آن عالم بی معلم را در شرایط سخت و فشار و خفقان مجلس یزید در شام شاهدیم که در برابر سیل تهمت‌ها و تحقیرها با سخنان على گونه‌اش چنان او را رسوا كرد و او را به گريه واداشت كه توان پاسخ گفتن از او سلب شد.


 تبلیغ عملی احکام دین

یکی دیگر از روش‌های مؤثر تبلیغی عقیله بنی‌هاشم تبلیغ با غیر زبان و با عمل بوده است. حضرت همواره تلاش مى‏كرد كه به وظيفه الهى خود عمل كند و در رعايت‏ حلال و حرام الهى هیچ‌گونه سهل‌انگاری نمی‌کرد و از هيچ وظيفه شرعى فروگذار نمی‌کرد. يكى از موارد عملى تبليغ حضرت
زينب (س) حفظ حجاب است، او نه‌تنها در حالت عادى، بلكه در بحرانی‌ترین لحظات زندگى اهتمام زيادى در حفظ خود از انظار و دیده‌های مردم داشت. حضرت با عمل به مردم اثبات نمود که بنی‌امیه نسبت‏ به احكام الهى نه‌تنها بی‌اعتنا هستند بلكه احكام الهى را واژگون کرده‌اند.


عدم اظهار ضعف و ایستادگی در برابر تهدیدها

دشمن در همه حالات منتظر اظهار ضعف و ذلت از سوی آن حضرت و کاروان اسرا بود. همان‌گونه که امروز استکبار جهانی سال‌هاست منتظر این اظهار ضعف از سوی ملت ماست. ازاین‌رو حضرت زینب (س) براى این‌که دشمنان را مأیوس كند در روز يازدهم وقتی‌که در كنار جسد برادر آمد توقف كرد و با خلوصى خاص متوجه خدا گرديد و عرض كرد: «اللهم تقبل منا قليل القربان‏» (9) خداوندا اين قربانى كوچك را از ما قبول كن. این کلام و سایر سخنان حضرت نشان می‌دهد که چون کوهی استوار در برابر تمام مشکلات، کمبودها، تهدیدها و تحریم‌ها ایستاده است. نکته پایانی اینکه هرچند رعایت اصول و قواعد روانشناسی در تبلیغ و سخنوری از علوم جدید و معاصر است ولی وقتی به تک‌تک واژه‌ها و جملات حضرت زینب (س) توجه می‌نماییم مشاهده می‌کنیم که حضرت در امر رساندن پيام امام حسين (ع) به جهانيان از اين اصول ازجمله تحقير دشمنان، تكريم دوستان، تحريك عواطف و مخاطب شناسى استفاده نموده است. حتی با مقایسه دو خطبه کوفه و شام و تفاوت‌های آن‌ها می‌بینیم که اصل مخاطب شناسی در آن‌ها به‌دقت رعایت شده است. در کوفه مخاطبین مردم عوام‌اند که جاهل و نادان‌اند. آنجا به آگاه ساختن آنان و شناساندن مقام شهید کربلا می‌پردازد؛ اما در شام که همه خواص هستند و جهلی در کار نیست لحن خطاب فرق می‌کند و درنتیجه به رسوا كردن و مأیوس نمودن يزيديان می‌پردازد. البته شجاعت، شهامت، فصاحت و بلاغت، وقت‌شناسی و بسیاری از امور دیگر را نیز باید از روش‏هاى تبليغى آن بزرگوار بدانیم که در این مجال فرصت پرداختن به آن‌ها نیست

۱۳۹۵/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...