نسخه چاپی

چرا غول‌های چینی برای عربستان بهتر از فیس‌بوك و گوگل هستند؟

شركت های چینی برنده مسابقه جذب بازار جوان و پرسود عربستان سعودی خواهند شد، نه شركت های امریكایی.

به گزارش نما به نقل از اتاق تهران،با دوسوم جمعیت که زیر 30 سال سن دارند و اقتصادی که به تنوع و کاهش وابستگی به نفت علاقه مند است، عربستان سعودی زمین حاصلخیزی برای سرمایه خارجی محسوب می شود.

اما به گفته یکی از مدیران بانک سرمایه گذاری، این تکنولوژی های عظیم الجثه از چین خواهند آمد نه از امریکا.

فن بائو، مدیرعامل شرکت China Renaissance به سی ان بی سی گفت: شرکت های بزرگ فناوری چینی مانند علی بابا و تنست (Tencent) ساختاری کنترل شده (conglomerate structure) شده دارند که کسب و کارهای بیشتری را نسبت به همتایان امریکایی خود مانند فیس بوک و گوگول خواهند داشت.

بائو توضیح داد: مسکن، تنوع کسب و کارها زیر یک سقف است که برای جذب استعدادهای درخشان مهندسی مفید است و کلیدی برای بازارهای نوظهور محسوب می شود که کارگران پایه دانش مناسب دارند.

علاوه بر این، به گفته بائو، یک جنبه اساسی از مدل کسب و کار چینی توانایی کار با دولت است. احساس نزدیکی در هنگام کار و ارتباط نزدیک با دولت «به ویژه در کشورهایی مانند عربستان سعودی و خاورمیانه که دولت نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا می کنند، می تواند موثر باشد.»

کسب و کارها با استقلال از دولت هم می توانند مثبت عمل کنند. محمد عبدالمجید، تحلیلگر خاورمیانه و آفریقا در the Economist Intelligence Unit به سی ان بی سی گفت: دولت عربستان با داشتن دارایی های بزرگ خود می تواند تضمین های قانونی ایجاد کند تا ریسک های خطر برای سرمایه گذاری به ویژه در زمان افت قیمت نفت، کاهش یابد.

صرف نظر از این اطمینان، عبدالمجید با بائو موافق است که شرکت های چینی راحت تر از همتایان خود در ایالات متحده برای اولین بار وارد بازارها می شوند. این مثال برای طرح یک کمربند و یک جاده و بزرگترین پروژه سرمایه گذاری خارجی در جهان مصداق دارد.

وینستون چنگ، رییس بخش بین المللی تجارت الکترونیک JD.com روز چهارشنبه در کنفرانس سرمایه گذاری در ریاض به سی ان بی سی گفت: فرصت های قابل توجه و تغییرات زیادی در منطقه دیده می شود.

چنگ ادامه داد که JD.com به دنبال شریک در بازارهای بین المللی است.

به گفته عبدالمجید، اتصال چین به بازار عربستان قوی است، البته نه به عنوان بزرگترین خریدار نفت.

این رابطه یک همزیستی مسالمت آمیز است. عبدالمجید می گوید: در حالیکه عربستان به دنبال منابع جدید برای برنامه های متنوع اقتصادی خود است، چین هم قصد دارد فرصت های سرمایه گذاری سودآور در پادشاهی داشته باشد، از جمله پیشنهاد برای سهام شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو.

۱۳۹۶/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...