نسخه چاپی

حسین كنعانی مقدم در گفتگو با نما :

تحریم ها تا زمانی كه وجود دارند ایران بازنده برجام است

عکس خبري -تحريم ها تا زماني که هست ايران بازنده برجام است

كنعانی مقدم همچنین به نگاه دولت نسبت به برجام انتقاد كرد و گفت: برجام قرار داد یك طرفه بوده است، آنها(طرف مقابل) به تعهدات خود عمل نكرده اند اما ما عمل كرده ایم پس بازی تاكنون «برد- باخت» بوده است.در صورتی كه اصل برجام تحریم ها بوده است، از این رو تا زمانی كه تحریم ها وجود دارد ما بازنده و انها برنده هستند.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار نما ، درباره نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد، گفت: هر تلاش دیپلماتیک ایران برای جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکا در برجام، اقدام موثری خواهد بود، بخصوص که آمریکایی ها در شرایط انزوای سیاسی قرار گرفته اند به همین جهت ایران در این فضا می تواند در تلاش با اعضاء باقی مانده برجام، برجام را به فرجام برساند.

وی افزود: قاعدتا ما باید منافع جمهوری اسلامی ایران از تعهداتی که در برجام انجام داده است را به دست آوریم در غیر این صورت بازی «برد- باخت» می شود، یعنی آنکه آمریکایی ها برنده و ایران بازنده می شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اگر ما در دیپلماسی بتوانیم به گونه ای عمل کنیم تا با طرف های روسیه، چین و اروپایی ها، آمریکا را به گونه ای از صحنه خارج کنیم تا نتواند اقدامی علیه ما انجام دهد در آن صورت می توانیم بگوییم یک گام به سمت حل مسائل و مشکلات برجام پیش رفته ایم.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال «یکی از مباحث این نشست، مربوط به اقدامات آمریکا در شورای امنیت و تقاضای این کشور برای استفاده از مکانیسم ماشه بود، آیا در نهایت آمریکا می تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند؟، اظهار داشت: متاسفانه ابهاماتی در برجام وجود دارد که آمریکایی ها از آن سوء استفاده می کنند. البته آمریکایی ها نمی گویند ما در چارچوب برجام می خواهیم مکانیسم ماشه را فعال کنیم بلکه می گویند ایران بر خلاف قطع نامه ۲۲۳۱ رفتار کرده و غنی سازی های خود را برخلاف این قطع نامه دنبال می کند و از آنجا که آمریکا عضو شورای امنیت سازمان ملل است می تواند در خصوص قطع نامه جدید، اقداماتی علیه ایران انجام دهد.

وی اضافه کرد: اما اعضای دیگر در شورای امنیت خصوصا کشورهایی که حق وتو دارند تاکنون به این خواسته آمریکا پاسخ نداده اند از این رو امریکا به دنبال قطع نامه جدیدی است تا بدین وسیله قطع نامه های قبلی را برگرداند یا حداقل تفسیری از قطع نامه ۲۲۳۱ را برای استفاده از مکانیسم ماشه داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در عین حال گفت: اما اگر اعضا باقی مانده برجام بتواند در چارچوب قطع نامه 2231 اقدامی را انجام دهند که تفسیر مکانیسم ماشه آن تفسیری نباشد که آمریکایی ها می کنند ما یک قدم به جلورفته ایم.

کنعانی مقدم همچنین به نگاه دولت نسبت به برجام انتقاد کرد و گفت: برجام قرار داد یک طرفه بوده است، آنها(طرف مقابل) به تعهدات خود عمل نکرده اند اما ما عمل کرده ایم پس بازی تاکنون «برد- باخت» بوده است.در صورتی که اصل برجام تحریم ها بوده است، از این رو تا زمانی که تحریم ها وجود دارد ما بازنده و انها برنده هستند.

۱۳۹۹/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...