نسخه چاپی

حنیف غفاری در گفتگو با نما:

نزول شأن حاكمیتی و مناسبات داخلی امریكا

عکس خبري -نزول شأن حاکميتي و مناسبات داخلي امريکا

غفاری گفت: ناظره بایدن و ترامپ نشان‌ دهنده نزول شأن حاكمیتی و مناسبات داخلی امریكا و سطح عقل و شعور سیاستمداران آنها همزمان با تشدید بحران‌های داخلی در این كشور است.

حنیف غفاری، کارشناس سیاست خارجی، در باره ارزیابی از اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا بین دونالد ترامپ و جو بایدن به خبرنگار نما گفت: اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امریکا مهم‌ترین مناظره برای شهروندان این کشور است. این موضوع در طول ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم صدق می‌کند.

وی افزود: تعداد مخاطبان، میزان بینندگان و کسانی که مناظره اول نامزدهای انتخاباتی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را رصد می‌کنند به مراتب بیشتر از مناظره‌های دوم و سوم است.

این کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد: در مناظره اخیر شهروندان امریکایی و حتی بعضی از مخاطبان بین‌المللی این مناظره انتظار داشتند دو نامزد حزب‌های جمهوریخواه و دموکرات نسبت به بحران‌های عمیق و جاری در امریکا، از جمله شیوع ویروس کووید19 و بحران‌های اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا و اعتراضات ضد نژادپرستی راهکار ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: این دو نامزد نه‌تنها راهکاری ارائه ندادند، بلکه حتی به‌جای توصیف شرایط و یا لااقل ارائه تحلیل اولیه به تمسخر و طعنه زدن به همدیگر پرداختند و به کرات از الفاظی استفاده کردند و رفتارهایی بروز دادند که در ادبیات عامه دنیا در شأن سیاستمداران ارشد یک کشور نیست. آنها ده‌ها بار در حرف همدیگر پریدند و به اعضای خانواده همدیگر طعنه و کنایه زدند.

غفاری خاطرنشان کرد: به قول اکثر رسانه‌های امریکایی بازنده این مناظره نه ترامپ بود و نه بایدن، بلکه مردم امریکا بودند که احساس می‌کردند می‌توانند در چهار سال آینده به یکی از این دو نامزد انتخاباتی برای عبور از بحران‌ها تکیه کنند.

وی تصریح کرد: آنچه که شهروندان امریکایی در مناظره اخیر دیدند نماد بارز لمپنیسم در سیاست داخلی امریکا بود.

این کارشناس سیاست خارجی اشاره کرد: هنوز در مناظرات انتخاباتی به سیاست خارجی پرداخته نشده است، اما قطعاً در این حوزه هم شاهد همین روند خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در سال‌های 2020 تا 2024 عملاً شاهد استقرار دولتی نامتعادل، لمپن و بدون برنامه در امریکا خواهیم بود که این به معنی تشدید لایه‌های بحران داخلی در امریکا و جا به جایی این لایه‌ها به نفع تغییر حاکمیت ساختاری در این کشور است.

غفاری در خصوص ادبیات همراه با فحاشی در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا تأکید کرد: واقعیت این است که نه ترامپ و نه بایدن و در واقع نه جمهوریخواهان و نه دموکرات‌ها هیچ‌گونه راه حلی برای بحران‌های داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی در امریکا ندارند.

وی اشاره کرد: با اتفاقاتی که در چهار سال اخیر افتاد مناسبات امریکا به‌گونه‌ای به هم ریخته که سیاستمداران ارشد کشور را هم به فضای عوام‌فریبی و عوام‌‌گرایی مطلق کشانده است. در چنین شرایطی آنها به‌جای تکیه بر استقلال و منطق رو به فحاشی و هتاکی می‌آورند و از ادبیاتی استفاده می‌کنند که شاید تا دهه‌ها قبل مقامات امریکایی در ظاهر منتقد آن بودند، اما الان شاهد هستیم در مواضع ظاهری‌شان این ادبیات را به کار می‌برند و جالب است بعد از مناظره از آن به عنوان برگ برنده یاد می‌کنند.

غفاری افزود: این نشان‌ دهنده نزول شأن حاکمیتی و مناسبات داخلی امریکا و سطح عقل و شعور سیاستمداران آنها همزمان با تشدید بحران‌های داخلی در این کشور است.

۱۳۹۹/۷/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...